Ik moet even rechtzeten.
De wet schrijft voor dat bij de cites een indentificatieherkenning gevoerd moet worden bij de cites dieren.
Het bureau Lacer die belast is met de registratie en uitgave van de cites heeft als identificatieplicht gesteld dat alleen de chip als dusdanig wordt erkend.
Wettelijk is dus niet geregeld welke vorm er meot gebeuren, als straks in de zaak van dhr. Westbroek de rechter erkend dat aan de hand van foto's de schildpad ook herkent kan worden zal de foto cites ook in Nederland mogelijk zijn voor de schildpadden.
Theo
Klopt, tot vandaag is fotocites niet geldig in Nederland wist mijn bezoek hier juist te vertellen :wink:
Nee in nederland wordt foto-cites niet toegepast deze is echter wel geldig.
Het is per slot van rekening een EU-certificaat die binnen de europese unie gewoon geldig is.
Bedoeld wordt dieren met fotocites uit o.a duitsland. Deze kunnen zonder enig probleem in nederland verhandeld worden. Een aantal van mijn hercegovinensis hebben fotocites. Deze dieren hebbe al reeds nakweek gehad. In de annvraag voor cites voor de nakweek bij laser heb ik als bewijsvoering kopien geleverd van de fotocites van de ouderdieren. Zonder enig probleem heeft de nakweek nu citesdocumentatie (zonder foto maar dat is logisch)
Dit antwoord kreeg mevr. Kruiskamp van het ministerie over de vraag of de Duitse cites in Nederland geldig is;
Van: Vintges, T.S. (Thomas)
Datum: 09/27/06 16:32:31
Aan: 'Sonja Kruijskamp'
Onderwerp: RE: Doorst.: Testudo greaca furculachelys nabeulensis
Geachte mevrouw,
De EG- certificaten van Duitsland zijn geldig zolang deze overeenkomen met de werkelijke situatie. Wanneer de schildpad niet meer precies de fotos vertegenwoordigd dient u een nieuw eg certificaat bij ons aan te vragen of een bezitsontheffing. U dient dan het originele E=eg certificaat mee te sturen.
De overige feiten en omstabdigheden kunt u nalezen op
www.hetlnvloket.nl door in de zoekfuncttie "info" in te typen en door in de zoekfunctie "cites aanvraag formulier"in te typen.
Verder verzoek ik u vriendelijk toekomstige informatie naar cites@minlnv te sturen en dit email adres niet meer te gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Th. S. Vintges
Medewerker Internationale Vergunningen
CITES Management Autoriteit, Nederland
Dit houd in dan al is de schildpad maar 1mm is gegroeit de foto niet meer aan de eisen voldoet en er officieel een Nederlandse cites moet worden aangevraagd met chippen en al erbij.
Dat bureau Lacer de foto cites gedoogd heeft meerdere oorzaken 1 ervan is dat een aantal reptielen verenigingen in overleg zijn met het ministerie van landbouw om ook de foto cites toe te staan, daarom is de zaak van dhr. Westbroek zo van belang als de rechter toestaat dat een schildpad herkent wordt aan de hand van een foto documentatie is bureau Lacer verplicht deze ook ever te nemen en is de foto cites in theorie mogelijk en zal men deze ook als zodanig moeten erkennen.
Theo