SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Landschildpadden en kattenbrokken  (gelezen 11860 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Gepost op: 23 Augustus 2008, 10:13:29 »

Nog maar eens een waarschuwing dat kattenbrokken een aanslag zijn op de nieren:

http://www.roland-brakel.be/artikels/voedingsadviezen-voor-landschildpadden
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
inge
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 221


« Antwoord #1 Gepost op: 23 Augustus 2008, 10:32:19 »

Ik las erover op een ander forum.
Kijk, ik ben natuurlijk maar een leek, maar het product zegt het zelf: KATTENbrokken, of HONDENbrokken, en niet LANDSCHILDPADDENbrokken. Lijkt me duidelijk, niet?
Ik geen mijn hond ook geen kattenbrokken of vogelzaad. En zo hoort het ook.
Gelogd
gorterlies
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 500



« Antwoord #2 Gepost op: 23 Augustus 2008, 12:25:49 »

Dit geldt voor LANDschildpadden. Waterschildpadden zijn er gebaat mee als je ze kattebrokjes geeft. De vitaminen en derg. die in kattebrokken zitten, zijn zeer goed voor Waterschildpadden.
Gelogd

houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
inge
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 221


« Antwoord #3 Gepost op: 23 Augustus 2008, 12:39:21 »

Ja, maar die mogen dan ook vlees of vis hebben he  Knipoog
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #4 Gepost op: 23 Augustus 2008, 13:01:52 »

Dit geldt voor LANDschildpadden. Waterschildpadden zijn er gebaat mee als je ze kattebrokjes geeft. De vitaminen en derg. die in kattebrokken zitten, zijn zeer goed voor Waterschildpadden.
Ook is het bewezen dat in bepaalde gebieden kolenbranders in de droge tijd moeten rond komen van een
dierlijk dieet, hier krijgen ze 1x per maand vleesbrokjes voor katten.
Gelogd
gorterlies
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 500



« Antwoord #5 Gepost op: 23 Augustus 2008, 13:04:46 »

Datzelde geld voor de denticulata's. In Duitsland is bewezen dat wanneer deze dieren  eens om de zoveel tijd dierlijke eiwitten krijgen, ze ook  weer meer bevruchte eieren leggen. Is eens een lezing geweest in Duitsland hierover.
Gelogd

houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #6 Gepost op: 23 Augustus 2008, 13:15:48 »

Dit onderwerp is al vaak besproken nog steeds is er verwarring over wat ik eruit haal is het volgende.

Landschildpadden geen kattebrokken, op enkele uitzonderingn na en dan nog zeer spaarzaam.

Water/moerasschildpadden mogen wel kattenbrokjes, hierbij is denk ik een waarschuwing op zijn plaatts voor jonge dieren dat deze kattebrokken matig moeten krijgen in verband met te snelle groei/afwisseling dieet.
Volwassen water/moerasschildpadden die nog maar zeer weinig groeien mogen meer/vaker kattebrokjes
maar denk ookherbij aan de afwisseling.

Lies en Fred geven jullie ook de jongen van beide landschildpadsoorten (uitzonderingen) ook als jong dier kattebrokjes,, of alleen ivm de voortplanting de volwassen dieren.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
gorterlies
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 500



« Antwoord #7 Gepost op: 23 Augustus 2008, 15:24:53 »

De jonge diertjes krijgen vaak een regenworm of slak. Daar hebben ze genoeg aan. Maar de volwassen dieren zijn zo'n kleine 40cm. groot en die hebben weinig aan een regenworm  of ik m oet er weet niet hoeveel zoeken. Daarom de kattebrokken, maar ook baby muizen/ratten krijgen ze. Maar ik geef het ze eigenlijk maar hooguit 1 keer per maand.Als ze buiten lopen(als het weer eens mooi warm weer wordt) dan kunnen ze zelf slakken zoeken.
Gelogd

houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #8 Gepost op: 23 Augustus 2008, 15:39:57 »

Dus jij geeft de jonge denticulata's ook geen kattebrokken, ik denk dat daar ook het "probleem"' zit.
De soorten die wel kattebrokken mogen moeten denk ik op jonge leeftijd matig hiermee gevoerd worden, eenmaal volwassen mag dit denk ik meer zijn.

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 23 Augustus 2008, 19:42:25 »

Hier geen kattenbrokken, zelfs niet voor de waterschildpadden.
Het is bewezen, ondermeer door Prof. Zwart dat de spijsvertering/voedingspatronen van waterschildpadden het dichtste bij dat van watervogels aanleunt.
In de jaren 80 werden aan watervogels (zoals siereenden) die overwegend dierlijk voedsel nuttigen (brilduikers, zaagbekken enz...) vaak honden of kattenbrokken gevoerd, daardoor werden ze echt productief, het aantal eieren lag zeer hoog, (wat ook de gekende broodfokkers van ondermeer Testudo's maar al te goed weten), ook schildpadden worden daarmee vaak "geforceerd" jammer genoeg gingen door het kattenbrokken voeren (vooral royal Cannin) de organen van de dieren snel stuk, er was sprake van leververvetting en kapotte nieren (bewezen door autopsie, helaas ook op enkele van mijn toenmalige eenden) dit heeft te denken omdat het tenslotte ook omnivoren betreft die een hoger eiwitgehalte verdragen of zelfs nodig hebben. Toen aangepaste pellets gemaakt werden voor deze dieren was het probleem van de baan
Met de dioxinecrisis eind jaren 90 in het achterhoofd was ik nog meer overtuigd dat er een reukje aan kattenbrokken zit, toen waren 6 maanden lang erg schadelijke PCB's in de diervoeding terecht gekomen, alle voer voor het opkweken van vee voor menselijke consumptie werd uit de handel gehaald, met uitzondering van honden en kattenbrokken omdat de dieren waarvoor deze bestemd waren "toch niet voor menselijke consumptie bestemd zijn" werd zo bevestigd door de verdeler, ik was maar al te blij dat mijn schildpadden deze brokken niet kregen, PCB's nestelen zich vast in de organen en gaan er nooit meer uit, de levensverwachting word daarmee aanzienlijk ingekort, PCB's zijn ondermeer te vinden in afgewerkt  frituurvet , een bestanddeel van veel kattenbrokken. Van toen af werd frituurvet verboden voor veevoeders, echter nog steeds aanwezig in kattenbrokken.
Kattebrokken zijn ook taboe in de baardgame wereld,ook daar zijn ze zich bewust van het schadelijke effect, bij Pogona vitticeps komt dit al veel sneller aan het licht ondermeer door de aanzienlijk kortere levensduur (6 a 7 jaar gemiddeld) vergeleken met schildpadden, meteen ook de reden waarom de dierenarts die op kattenbrokken KIKt en deze ook vaak aanraad zo vaak onder vuur ligt...de baardagame is nochtans ook een omnivoor reptiel net als waterschildpadden .
Dat er lezingen gehouden worden en publicaties zijn van artikels die kattenbrokken aanprijzen zegt eigenlijk niet alles, de fruitlijsten die nu de grond ingeboord worden als voeding voor landschildpadden zijn ook meermaals ter sprake gekomen in lezingen en zijn ook tientallen keren gepubliceerd, best mogelijk dat over enkele jaren hetzelfde gebeurt met de kattenbrokken....ik ben het ook eens met de woorden van Dr R. Brakel: "het gros van de kennis is niet te vinden in wetenschappelijke pamfletten maar in de liefhebberskringen" een uitspraak op het debat ivm de positieflijst, gezien er ook veel tegenstanders zijn van kattenbrokken blijft de discussie wat dit onderwerp betreft open.
Misschien een goed idee voor de voorstanders van kattenbrokken eens een rondleiding achter de schermen van de Zoo te Antwerpen bij te wonen, te kiezen thema : VOEDING, wat de gids dan zal vertellen zal velen de ogen openen denk ik...ik kan je alvast vertellen dat ze geen goed woord over hebben voor de kattenbrokkenvoeding ! 
Ik beweer niet dat het niet kan, maar er worden vaak bedenkelijke ingredienten gebruikt, waarom eigenlijk geen watervogelpellets of flamingovoer voor waterschildpadden ? Wat eten watervogels en flamingo's ook alweer...? Ligt dit niet veel dichter bij het patroon van de waterschildpadden? Er werd trouwens bevestigd door het labo ven Versele Laga dat de ingredienten zorgvuldiger gekozen worden om orgaanschade te vermijden in het verleden vastgesteld bij deze dieren(eenden, flamingo's) net door het kattenbrokken voeren....
Als kattenbrokken toch zo goed zijn volgens sommigen, waarom worden dan watervogelpellets verdeelt op de landdag en geen kattenbrokken ?
Ik maak het vergelijk met de Mc Donald, één keertje MC Donald zal weinig kwaad kunnen, dit overleven we allemaal wel, overdrijf je echter zal je vroeg of laat de prijs betalen.
Maar...gezien mijn dieren zelf niet kunnen kiezen en ik net als bij de landschildpadden de perfectie probeer na te streven voor de waterschildpadden wat voeding betreft hier geen kattenbrokken.
Hier geen Mc Donald voor de schildpadden dus !  Knipoog

« Laatste verandering: 23 Augustus 2008, 20:02:08 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #10 Gepost op: 23 Augustus 2008, 20:51:45 »

Kattenbrokken het blijft een probleem ook omdat de meningen steeds wisselen, in het begin van de Groene leguanen vereniging werdt zeer sterk geadviseerd kattenbrokken naast de plantaardige voeding te gebruiken, dat heb ik dan ook gedaan.
Een aantal jaren werdt vrij plotseling geadviseerd om er mee te stoppen om de redenen die Kurt ook al hierboven noemt, ook dat heb ik weer opgevolgt.
Jaren wel kattenbrokken gegeven, jaren geen kattenbrokken gegeven ondertussen heb ik ze bijna 17 jaar en al die tijd nu nog zijn ze kerngezond geweest.

Zelf haal ik een duur merk kattenvoer en ik geloof niet dat daarin frituurvet gebruikt wordt maar precies wat erop de zak staat geschreven dat is wettelijk verplicht, en geloof zeker niet dat in dat soort merken rotzooi bewust verwerkt wordt ik denk dat naar katten (honden) voer juist het meese onderzoek esteed wordt wat betreft huis/gezelschaps dieren.

Echter zit er in kattevoer heel veel verschil je kan merkloze plastic zakken bv op de markt krijgen voor een paar euro, je kan ook een zak halen bij de dierenarts voor een tiental euro's ik geloof in het verschil hiervan denk dat inderdaad goedkoop merkloos kattevoer niet betrouwbaar is maar een goed merk wel.
Als met mate en afwisselend dit goede kattevoer wordt gebruikt zie ik geen gevaar bij de juiste schildpaddensoorten, sterker doordat het zo volledig is denk ik dat het een goede afwisseling is voor  water/moerasschildpadden en de eventuele uitzonderingen onder de (volwassen)landschildpadden.
Wel zie ik kattevoer als een reden waarom jonge dieren te krachtig opgroeien en denk ik dat het zuiniger
aan jonge dieren gegeven moet worden juist omdat het zo volledig/goed is hebben ze er maar weinig van nodig.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 23 Augustus 2008, 21:03:32 »

Ook "bekende" merken als Hill's, Pedigree en Eukanuba bvb  bevatten veel troep:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=1608.0
Ingredienten zeggen niet alles, wat word bvb met "dierlijke bijprodukten" bedoeld ? Word duidelijk in bovenstaande link...
Ik vertrouw het niet... er zijn zat alternatieven, waarom dus kattenbrokken?
« Laatste verandering: 23 Augustus 2008, 21:38:26 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #12 Gepost op: 23 Augustus 2008, 21:40:07 »

Ik geloof dat soort spook verhalen eerlijk gezegd niet zo als hoe het daar beschreven wordt, het hele
(b)arfen of (b)arfer zijn klinkt mij vreemd, onbekend en zweverig in de oren.
Ook jammer dat ze niets uitlegen, volgens mij kan je als het eenmaal een kattebrokje is niet meer zien waarvan het gemaakt is ben benieuwd hoe ze dit  onderzocht hebben daar wordt niets overgeschreven.
Dat er op een zak voer niet precies wordt aanegeven wat voor een vlees erin zit vindt ik logisch je kan toch niet bij elk zakje apart het soort vlees wat gebruikt is opgaan schrijven, wel geloof ik dat het aan de omschrijving voldoet.
Bovendien eten veel roofdieren de zwakke/zieke dieren als schoonmakers van de natuur, en ook nog een keer alles van dat zieke dier.

Heb zonet barfen opgezocht met google lachen
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Agnes
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2271


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 23 Augustus 2008, 21:52:53 »

ja hans en in de natuur vinden zij ook zo de brokken in de bomen hangen

kattevoer is voor katten gemaakt
honden voer voor hun
met hun is dat aangepast en niet vorandere diersoorten
Gelogd

de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii  
Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad
3.4.3
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #14 Gepost op: 23 Augustus 2008, 22:00:30 »

Agnes ben jij mischien stiekum een barfer pestkop

Nee kattevoer vindt je niet in de natuur, ik maakte die vergelijking omdat in dat artkel gezegd werdt dat er vlees van ziekedieren gebruikt wordt in kattenvoer, zou kunnen en daarom maakte ik de vergelijking met roofdieren in de natuur die ook veel zieke dieren eten.
Van schildpadden is toch regelmatig bekendt dat ze aas van rottende zieke dieren eten mishien niet smakelijk, maar ook niet schadelijk. Brede lach

Heb wel foto voor je van een schildpad die een rottende darm eet die hij gevonden had.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 12:09:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 749
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 724
Totaal: 724
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.222 seconden met 25 queries.