SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 22 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: sterfte door wormen  (gelezen 11965 keer)
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #15 Gepost op: 20 April 2010, 23:42:39 »

Kinderachtig is mischien niet het goede woord, ik bedoel dat waneer je iemands advies opvolgt dat je eigen keus is en dat je dan zelf de verantwoording moet pakken, en
dat je niet degene van het advies de schuld moet geven,
omdat je zelf beslist hebt dat advies optevolgen of juist naar die raad te luisteren.

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Mantha
Geochelone elegans
*

« Antwoord #16 Gepost op: 20 April 2010, 23:54:29 »

Ik geef hem de schuld niet. Maar als je zo redeneert, zit je altijd in een cirkeltje uiteraard. Het is logisch dat je altijd wel de raad van iémand opvolgt, en als eigenaar ben je inderdaad verantwoordelijk. Maar je kan dit niet zomaar veralgemenen vind ik. Je doet dingen omdat je goed wil doen dus..

Het was misschien inderdaad de druppel.. Een maand bij de dierenarts is natuurlijk ook lang, en zoveel stress.. Ik heb inderdaad wel geleerd dat je beter teveel naar de dierenarts gaat, maar wat ben ik er nu mee? Ik durf echt geen nieuwe schildpad aankopen.. Achja
markooij
crewmember

« Antwoord #17 Gepost op: 21 April 2010, 09:30:14 »

Je kan denken aan hoe het komt en waarom en hoe kan dat nu enz enz.
De redenen kunnen we speculeren adhv eerder gehoorde verhalen en ervaringen van mensen.
Waar het om gaat is denk ik dat het in de toekomst anders moet en moet voldoen aan de behoefte van het diertje. Daarbij moet je rekening houden met hoe kan ik mijn diertje zoveel als mogelijk de zorg bieden die hij in de natuur zelf ervaart en ondervind.
Waarom geen nieuwe schildpad? Begrijp dat je bang ben maar ik denk dat hier genoeg ervaren mensen op dit forum zitten die je met heel veel soorten schildpadden en hun verzorging wegwijs kunnen maken.

Wat ik je wel zou aanraden is een andere dierenarts. Als hij met reptielen ervaring heeft zou hij een zeer frequent voorkomende soort als een griekse landschildpad herkennen en weten dat de dieren een winterslaap moeten hebben.
En als je goede boeken zoekt zijn deze hier ook te vinden welke wel de juiste informatie bevatten per soort.
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #18 Gepost op: 21 April 2010, 17:45:42 »

Kurtlippens, ik begrijp iets niet.. Ik begrijp wel dat er, indien er wormen zijn  tijdens een winterslaap, schade kan zijn binnenin omdat de wormen "wakker" blijven om het zo te verwoorden.. Maar amoeben zijn geen wormen, en ze heeft geen slaap gedaan.. :s Dat is wat me zo gek maakt, ze at en dronk hier thuis nog en bij de dierenarts had ze plots diarree en at niet meer.. :s
Logisch dat ik die richting uitga, je starte een topic met als titel 'sterfte door wormen' en voor  mijn antwoord , (die niet meer dan een mogelijkheid/veronderstelling was) werd met geen woord gerept over amoeben.
Het rood worden van het schild is wel degelijk sepsis, en dit treed op o.a door het uitblijven van een winterslaap, dit kan dus wel een oorzaak zijn...leidt al zeker tot verzwakking na enkele jaren.
Hier een wetenschappelijke PDF waarin dit ook nog eens bevestigd word:

http://www.testudo-welt.de/testudo_magazin1.pdf
Als je naar pagina 6 gaat zie je foto's met erg vergelijkbare symptomen.

Even citeren:
Gebrek aan jaarlijkse winterslaap genereerd jaarlijks toenemende aanvallen van metabole eindproducten
en toxische stoffen die voor de nieren en de lever een enorme hoeveelheid extra werk opleveren.

De hobby is erg aan veranderingen onderhevig, vooral oudere naslagwerken (en dus gedateerde) hebben het wel eens over 'niet strikt noodzakelijke winterslaap'
Maar dat DA dit hedentendage nog adviseren snap ik niet, uit eigen ervaring ben ik het hier totaal niet mee eens, ook recente publicatie's (die naam waardig) treden hierin bij.
« Laatste verandering: 21 April 2010, 18:43:15 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Trudi
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #19 Gepost op: 23 April 2010, 22:40:21 »

Wat ontzettend sneu voor je! Kan me voorstellen dat je heel verdrietig bent over het verlies van je schildpad Onbeslist.

Ik wil je graag mijn ervaring vertellen.
Ik heb twee Kaukasische Vierteenschildpadden van tegen de twee jaar, die ik ruim voor hun winterslaap heb laten ontwormen. Dat heb ik daarna laten controleren: ontlastingsonderzoek wees uit dat dit 'schoon' was.
Perfect dus om in winterslaap te laten gaan.
Enfin, dieren volgens alle aanwijzingen op het forum langzamerhand kouder laten worden om ze vervolgens in de koelkast te zetten. Heel gedoe met thermometertjes, etcetera.
Tussentijds viel het me op dat ze er 'niet goed' uitzagen. Wat het was dat me alarmeerde, weet ik niet, maar het heeft het leven van mijn schildpadjes hoogstwaarschijnlijk wel gered: toen ik ze woog, bleken ze namelijk al enorm te zijn afgevallen (meer dan een kwart, zeg maar 30 %, van hun toenmalige gewicht hadden ze al verloren!). Een winterslaap had hun dood betekend.

Ik heb hen weer langzaam laten opwarmen en aan het eten gekregen. En maar weer ontlasting naar de dierenarts gebracht, waaruit bleek dat ze opnieuw wormen/flagelaten hadden. Terwijl ze, voordat ze gingen afkoelen, dus nog helemaal onderzocht waren en goed gezond bevonden.
Dus je ziet, schildpadden kunnen opeens (weer) wormen krijgen.
Hoe, waarom? Helemaal onduidelijk. Misschien de stress van het afkoelen? Van het moeten ondergaan van een situatie die werd opgedrongen?
Ik moet daarbij denken aan een van de lezingen op de laatste landdag: ' Zelf laten kiezen' adviseerde een van de sprekers, maar dat deed ik dus niet. Ik drong mijn schildpadden met de beste bedoelingen een winterslaap op, waar ze kennelijk niet aan toe waren.

Mijn dierenarts behandelt ook reptielen en staat hier in de omgeving heel goed aangeschreven. Ik heb een poos met haar over dit alles gesproken. Ze vertelde me dat in de vrije natuur altijd wel dieren deze winterslaap niet overleven en dat dit in dierentuinen en bij kwekers die op grote schaal kweken, ook plaatsvindt, maar dat dat daar natuurlijk minder impact heeft, dan wanneer het een enkel dier van een particulier betreft.
En dat winterslaap wel degelijk bepaalde risico's met zich meebrengt, ook al wordt er over het algemeen heel makkelijk over gedaan. Als het goed gaat, is dat mooi meegenomen, maar het kan ook niet goed gaan.

Iemand die ik ken, heeft/had al jaren (zeker tien jaar!) schildpadden, Grieken, die ze altijd in een speciale 'schildpaddenkoelkast' in winterslaap liet gaan. Dit jaar overleefden twee van haar (kerngezonde!) dieren die periode niet. Waarom??? Geen idee. De jongste is nog steeds heel zwak en moet met de hand bijgevoerd worden, omdat hij van zwakte nauwelijks kan eten.

Winterslaap brengt dus wel degelijk risico's met zich mee, ook al wordt het altijd voorgedaan als zou het 't beste voor je pad zijn. Het is misschien niet altijd het beste voor een schildpad, zo is mijn mening.
Een dier dat op de een of andere manier (tijdelijk?) wat gevoeliger is (en dat zie je niet van buiten), kan er wel degelijk 'in blijven', ook al voldoe je aan alle behoeften van het diertje (om maar iemand hiervoor te citeren).

Of ik mijn schildpadjes een volgend jaar weer in winterslaap laat gaan, weet ik nog niet. Zover wil ik ook nog niet denken. Ik heb bewust voor deze soort gekozen, maar nu ik heb ondervonden, dat hen in winterslaap laten gaan zonder aanwijsbare oorzaak desastreus had kunnen verlopen, twijfel ik zeer afvragend.
En ach, ik zal nu wel iedereen over me heen krijgen, maar dat maakt me niet uit fluiten.

Verder denk ik dat veel nakweek van door particulieren gehouden schildpadden, zich inmiddels op een bepaalde manier verder heeft ontwikkeld. De betreffende dieren zijn niet meer echt 'wild', hoezeer hun natuurlijke omgeving ook wordt nagebootst, en mogelijk dat ze daardoor ook gevoeliger zijn geworden voor langere perioden van retraite. 
Mijn baardagamen en luipaardgekko's heb ik ook jarenlang in winterslaap gehouden op zolder. Toen ze ouder werden, hield ik hen in hun terrarium, met lampen uit. Dat ging heel goed, ze zijn vrijwel allemaal 13, 14 jaar geworden en de laatste zit hier nog, inmiddels ruim 15. Ze heeft afgelopen winter weer zes weken in de bak gerust en doet het weer prima! Kan dus ook.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt knipoog.
Jij hebt je uiterste best gedaan voor je schildpad, maar helaas, hij is bezweken. Heb er vrede mee. Het hoe en waarom zal wel altijd onduidelijk blijven, net zoals waarom mijn schildpadden bijna bezweken waren aan hun eerste winterslaap en waarom zij opeens weer wormen/flagelaten in hun ontlasting hadden, terwijl ze daarvoor toch helemaal clean bleken.
Vind ook dat sommigen hier een tikje onaardig reageren.
Jammer. Veel sterkte toegewenst!!!!!

kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #20 Gepost op: 23 April 2010, 23:30:49 »

Ik wil je graag mijn ervaring vertellen.
 Ik heb twee Kaukasische Vierteenschildpadden van tegen de twee jaar, die ik ruim voor hun winterslaap heb laten ontwormen.Dat heb ik daarna laten controleren: ontlastingsonderzoek wees uit dat dit 'schoon' was.
Perfect dus om in winterslaap te laten gaan.

Ik moet daarbij denken aan een van de lezingen op de laatste landdag: ' Zelf laten kiezen' adviseerde een van de sprekers, maar dat deed ik dus niet. Ik drong mijn schildpadden met de beste bedoelingen een winterslaap op, waar ze kennelijk niet aan toe waren.

Wat je vandaag typt strookt niet echt met wat je eerder beweerde :

Ja, ik ook. Ontwormen (gelukkig was het nog niet nodig bij mijn schildpadjes) lijkt me een crime bij schildpadden. Maar veel van die geneesmiddelen die je uitwendig bij andere dieren kunt gebruiken (tussen de schouderbladen, enzo) zijn zo sterk ............. Echt bagger Tong.
Hierboven beweer je dat je schildpadden nog nooit ontwormd waren, 6 dagen later beweer je dat het afbouwprotocol al een maand aan de gang was en de dieren "uit eigen beweging" in winterslaap wilden, zelfs toen de warmtelamp nog aan was ? :
Hallo Kenneth,
Thnx voor je uitgebreide reactie.
De schildpadjes zitten alleen al een aantal weken in de afbouwfase  knipoog.
Misschien heb ik die indruk niet gewekt, maar ik ben daar al bijna een maand mee bezig: eerst dagen wat verkorten met de lampen, dan de warmtelamp definitief uit en alleen nog de tl-buis aan. Sinds bijna een week is die lamp ook uit. De schildpadjes laten zich ook al weken niet tot nauwelijks meer zien, ook toen de warmtelamp nog aan was.
Ik hoor ze alleen nog maar (regelmatig) schrapen met hun nageltjes tegen het betonplex. Dat doen ze zowel overdag als 's nachts, want begin vorige week hadden we een doorwaakte nacht vanwege een-hond-met-diarree en toen hoorde ik hun geschraap dus ook.

Ik heb ze nog wel gepakt voor zo'n badje, maar na drie keer om de dag een badje te hebben gegeven en er helemaal niks meer uit te zien komen, ben ik daarmee gestopt. Na zo'n bad scharrelden ze nog heel even verdwaasd rond, echt zoekend, en dan kropen ze weer snel weg, weg van het licht, dat was wel duidelijk
Miste ik wat ?
« Laatste verandering: 24 April 2010, 00:14:55 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
marion
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #21 Gepost op: 23 April 2010, 23:34:53 »

Kurt, je mag mijn vraag weg halen als hij hier niet op zijn plaats staat, maar hoe zit het dan met soorten die je niet in winterslaap laat gaan zoals de graeca nabeulensis? Bij deze soort verlagen we de temp in de winter wel iets maar deze soort gaat niet in een winterslaap.
Zou bij deze soort de kans op zo'n sepsis ook groter zijn dan, of is mijn redenatie niet juist?
Trudi
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #22 Gepost op: 25 April 2010, 20:25:07 »

Miste ik wat ?

Geen idee, hoor. je bent er maar druk mee geweest  Brede lach.
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
17 November 2024, 23:25:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1421
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online