SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 26 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Vitamine D  (gelezen 19475 keer)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #15 Gepost op: 21 September 2008, 16:44:20 »

Ja ik weet dat leguanen heel anders zijn dan schildpadden maar dat veranderd niets aan het onderzoek over wat groente bevat en de verschillen hier in in verschillende lijsten.
Het maakt niet uit wie het eet waarde van groente's planten blijven het zelfde, de vraag is welke lijst is goed of wordt hij verkeerd gelezen.

Wat ik ook niet begrijp is dat als de norm tussen de 1:1 en 2:1 moet liggen voor een schildpad,
Waarom je daarna zegt "'maximaal 1:1"' bedoel je niet minimaal ?,

Fosfor komt in de bodem voor, opgenomen in een plant/mileu spreek je volgens mij van fosfaat,

Als je bij beide voorbeelden naar paardebloemblad kijkt beide dezelfde hoeveelheid , beide ongeveer  dezelfde miligrammen Calcium en Fosfaat maar en heel andere uitkomst uikomst in de verhoudingen
de ene 2,83:1 de andere 1:0,35
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Barbara
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 21 September 2008, 17:12:58 »

Ik heb hier al eens eerder naar gevraagd maar geen antwoord gekregen.

We hebben het alsmaar over verhoudingen en in welke groete zit wat en hoeveel.

Ik zou nu zograag een lijst willen waar op staat  welke hoeveelheid van wat welke schildpad nodig heeft aan vitamines en sporenelementen.

Zoals ik nu steeds lees zijn er dus wel lijsten met hoeveelheden die in een plantzitten  maar nu een lijst van hoeveelheden die in een schildpad moeten.per week of per maand,dat maakt opzich niet uit.
Dan kun je zelf een beetje berekenen welke planten en hoeveel je ze geeft.

Ben ik een beetje duidelijk?
Gelogd
tortoisehome
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 21 September 2008, 17:20:58 »


De lijst geeft als vergelijking calsium : fosfor
Als calsium  1  is en fosfor 0,35  dat is gelijk aan 2,83 calsium en 1 fosfor
Deel 1 maar door 2,83.
het uitgangs punt is alleen anders in jou vergelijking.
1 :1  == 1  deel calsium tegen over 1 deel fosfor betekent dat je evenveel van elk heb
waneer je 2 : 1 heb dan is je calsium 2 x zo veel als de fosfor.
Zoals ik eerder schreef is het verstandig om niet meer fosfor dan calsium te hebben .
dus max 2 gelijke delen .
En 2:1 is dus een halve hoeveelheid fosfor dus dan zou dat minimaal zijn.
We hebben het hier over fosfor of phosphor niet over fosfaat
fosfaten zijn verbindingen of zuurresten. fosfor [ P ]is een element.




 

Ja ik weet dat leguanen heel anders zijn dan schildpadden maar dat veranderd niets aan het onderzoek over wat groente bevat en de verschillen hier in in verschillende lijsten.
Het maakt niet uit wie het eet waarde van groente's planten blijven het zelfde, de vraag is welke lijst is goed of wordt hij verkeerd gelezen.

Wat ik ook niet begrijp is dat als de norm tussen de 1:1 en 2:1 moet liggen voor een schildpad,
Waarom je daarna zegt "'maximaal 1:1"' bedoel je niet minimaal ?,

Fosfor komt in de bodem voor, opgenomen in een plant/mileu spreek je volgens mij van fosfaat,

Als je bij beide voorbeelden naar paardebloemblad kijkt beide dezelfde hoeveelheid , beide ongeveer  dezelfde miligrammen Calcium en Fosfaat maar en heel andere uitkomst uikomst in de verhoudingen
de ene 2,83:1 de andere 1:0,35

Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 21 September 2008, 17:24:39 »

Ik heb hier al eens eerder naar gevraagd maar geen antwoord gekregen.

We hebben het alsmaar over verhoudingen en in welke groete zit wat en hoeveel.

Ik zou nu zograag een lijst willen waar op staat  welke hoeveelheid van wat welke schildpad nodig heeft aan vitamines en sporenelementen.

Zoals ik nu steeds lees zijn er dus wel lijsten met hoeveelheden die in een plantzitten  maar nu een lijst van hoeveelheden die in een schildpad moeten.per week of per maand,dat maakt opzich niet uit.
Dan kun je zelf een beetje berekenen welke planten en hoeveel je ze geeft.

Ben ik een beetje duidelijk?
Onmogelijk hiervan een correcte lijst te maken, de hoeveelheid calcium die een plant bevat is bvb sterk afhankelijk van de bodem waar ze is opgegroeid.
Ik gebruik een preparaat met 25.000 IU vit D3/kg (preparaat zelf !) en 33.6% calcium
Toediening van D3  ? Is ondermeer afhankelijk van de hoeveelheid zon/UVlicht en de "kwaliteit" van het aangeboden voer, slechte of mindere Ca/P ratio bvb betekent meer supplementen toevoegen...
Geef je bvb ijsbergsla ipv andijvie moet je iets meer calcium toedienen.
Ratio voor landschildpadden is minstens 1:1 beter is een verhouding tussen 1.5 :1 en 2:1
Zie hiervoor het boek "Ernahrung von landschildkroten" wie dit boek doorleest zal begrijpen dat een ideale voedingslijst gewoonweg niet bestaat, nuanceren en logisch denken is de boodschap  Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
tortoisehome
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 21 September 2008, 17:33:46 »

Dat is wat ik probeer uit te leggen !

Met als het maximaal 1:1 en minimaal 2:1 bedoel ik dus het zelfde .
en de lijst is alleen maar een hulpstuk geen voorschrift..







Ik heb hier al eens eerder naar gevraagd maar geen antwoord gekregen.

We hebben het alsmaar over verhoudingen en in welke groete zit wat en hoeveel.

Ik zou nu zograag een lijst willen waar op staat  welke hoeveelheid van wat welke schildpad nodig heeft aan vitamines en sporenelementen.

Zoals ik nu steeds lees zijn er dus wel lijsten met hoeveelheden die in een plantzitten  maar nu een lijst van hoeveelheden die in een schildpad moeten.per week of per maand,dat maakt opzich niet uit.
Dan kun je zelf een beetje berekenen welke planten en hoeveel je ze geeft.

Ben ik een beetje duidelijk?
Onmogelijk hiervan een correcte lijst te maken, de hoeveelheid calcium die een plant bevat is bvb sterk afhankelijk van de bodem waar ze is opgegroeid.
Ik gebruik een preparaat met 25.000 IU vit D3/kg (preparaat zelf !) en 33.6% calcium
Toediening van D3  ? Is ondermeer afhankelijk van de hoeveelheid zon/UVlicht en de "kwaliteit" van het aangeboden voer, slechte of mindere Ca/P ratio bvb betekent meer supplementen toevoegen...
Geef je bvb ijsbergsla ipv andijvie moet je iets meer calcium toedienen.
Ratio voor landschildpadden is minstens 1:1 beter is een verhouding tussen 1.5 :1 en 2:1
Zie hiervoor het boek "Ernahrung von landschildkroten" wie dit boek doorleest zal begrijpen dat een ideale voedingslijst gewoonweg niet bestaat, nuanceren en logisch denken is de boodschap  Knipoog
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 21 September 2008, 18:08:24 »

Ca/P ratio is slechts één ding waar je dient rekening mee te houden..
Ijsbergsla bvb heeft als ratio 1:1 maar bevat slechts gemiddeld 19mg/100g Calcium (andijvie bvb 52mg, betere ratio 1.9/1) en slechts 1.4g vezel (andijvie 3.1g)
Ijsbergsla is dus maar povere voeding voor herbivoren...bevat héél weinig calcium en héél weinig vezels.
Dit kan je opvangen door Calcium en UVlicht of meer Calcium en D3 te verstrekken en die dag meer vezels toe te dienen (hooipellets)
Heb ik eens ijsbergsla zal ik die dus geven en aanvullen met bovengenoemde supplementen, maar speciaal kopen voor de schildpadden doe ik niet, de waarden van de plant zelf zijn nog altijd beter dan (over)gesupplementeerde minderwaardige voeding.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Barbara
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 21 September 2008, 18:09:57 »

Kurt dat snap ik dat planten afhankelijk zijn van de plek waar ze groeien.
Dat bedoel ik dus niet.
Ik bedoel een standaardgegeven wat een schildpad moet binnenkrijgen om een gezonde schildpad te zijn en te blijven.Dat is natuurlijk per schildpadsoort verschillend.
Ik weet b.v. dat mijn  Flavootjes ook een hoeveelheid vitamine C nodig hebben maar hoeveel ervoor staat weet ik dus niet.Nu willen mijn Flavootjes alleen banaan en daar zit niets in,behalve natrium.Nu weet ik dat rozenbottels veel vitamine C hebben dus stamp ik rozenbottels door de banaan.Ik weet alleen niet hoeveel de standaard hoeveelheid is.
b.v. mijn Griekjes moeten:  2 gr fosfor
                                         4gr ijzer
                                          3gr calcium
 per week hebben.

Snappen we elkaar nu of ben ik weer onduidelijk.zo'n lijst moet er toch bestaan.Zoiets bestaat er toch ook voor mensen?
Gelogd
tortoisehome
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 21 September 2008, 19:24:45 »

Als je zo gevarieerd mogelijk voert en je houd een beetje het calsium d3 fosfor verhouding in de gaten komt je schildpad meestal niets te kort .
zoals kurt ook aangeeft met ijsbergsla komt er iets tekort bij fruit zit je vaker hoog met fosfor
dan kan je bij suplimenteren.
Groen zoals wortels , witlof , andijvie ,weegbree , paardebloemen ,grassen en hooi e.d. bevaten
de meeste vitamine en mineralen die een schildpad nodig hebben.
Fruit kun je mee afwisselen.
Voedsel voorschriften is inderdaad gezond nadenken en alleen hier en daar INDIEN NOODZAKELIJK
bij sturen .






Kurt dat snap ik dat planten afhankelijk zijn van de plek waar ze groeien.
Dat bedoel ik dus niet.
Ik bedoel een standaardgegeven wat een schildpad moet binnenkrijgen om een gezonde schildpad te zijn en te blijven.Dat is natuurlijk per schildpadsoort verschillend.
Ik weet b.v. dat mijn  Flavootjes ook een hoeveelheid vitamine C nodig hebben maar hoeveel ervoor staat weet ik dus niet.Nu willen mijn Flavootjes alleen banaan en daar zit niets in,behalve natrium.Nu weet ik dat rozenbottels veel vitamine C hebben dus stamp ik rozenbottels door de banaan.Ik weet alleen niet hoeveel de standaard hoeveelheid is.
b.v. mijn Griekjes moeten:  2 gr fosfor
                                         4gr ijzer
                                          3gr calcium
 per week hebben.

Snappen we elkaar nu of ben ik weer onduidelijk.zo'n lijst moet er toch bestaan.Zoiets bestaat er toch ook voor mensen?
Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 21 September 2008, 19:36:50 »

Codes, formules, balansen etc....je moet een gezonde verstand hebben van wis en scheikunde wil je het een beetje volgen.
Ik probeer zo dicht mogelijk te komen dat wat een schildpad in het wild ook zou eten....dit vergelijk ik zoveel mogelijk met de voeding van hier, daarbij aanvullingen om het effect nog te verbeteren. Verder is het voor mij gevoelswerk.

Ik heb een voedingstabel in mijn favorieten staan waarin alles laat zien hoeveel voedingsstoffen er in zitten, hiervanuit kun je wat aflezen en bij de ene soort uitzoeken wat ze het beste kunnen hebben.

Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #24 Gepost op: 7 November 2008, 18:04:12 »

Vandaag een heel gesprek gehad over kunstmatig vitamine d toevoegen.
Korte samenvatting was dat kunstmatige vitamine d toevoeging niks uithaalt dan schade.
Schijnt in vetten opgenomen te worden en niks om te zetten. Wachten totdat vetten verzadigd zijn kan lang duren maar komt uiteindelijk afhankelijk van de dosis vitamine die je toevoegd.
Ook heeft hij mij gistocal en carmix ter strengste afgeraden en noemt het zelf rotzooi.
Ben op zijn advies maar overgestapt naar miner-all en vita-all en advies een UV lamp aan te schaffen. Liefst breedstraler.
Zou zonde zijn mijn diertje vitamine d bommetjes te laten worden totdat ze knappen. Zijn ze te waardevol voor mij voor.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #25 Gepost op: 7 November 2008, 19:11:32 »

Wel heel kort samengevat Mark lachen
Ik heb wel vragen is dit advies speciaal voor jouw schildpadden of in het algemeen voor schildpadden.
En waarom werd carmix en gistocal afgeraden?
En wat heeft miner-all en vit-all weer waarom deze goed zijn.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Barbara
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 7 November 2008, 19:15:39 »

Dat wil ik ook wel wten want ik neem niet zomaar vanalles aan.
Gistocal is al een eeuwen oud produkt en dan zou het nu ineens waardeloos zijn?
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #27 Gepost op: 7 November 2008, 19:28:26 »

Wel heel kort samengevat Mark lachen
Ik heb wel vragen is dit advies speciaal voor jouw schildpadden of in het algemeen voor schildpadden.
En waarom werd carmix en gistocal afgeraden?
En wat heeft miner-all en vit-all weer waarom deze goed zijn.
Omdat vitamine A en D3 erin toegevoegd waren.
Erg kort ja maar ja stond een uur te ouwe je weet......
Wat ik begreep zowieso voor reptielen. Hij zei het in zijn algemeenheid.
Dit alles kwam ter sprake nu mijn halsbandleguaantje rachitis heeft en altijd kalk heeft gehad in de vorm van gistocal.
Ben dus weer eens spoor bijster qua vitamines wordt er knetter lijp van.
Geen zin dat straks me hele collectie kapot is van vitamine ophopingen enz enz of kalk gebrek.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 7 November 2008, 19:35:28 »

1) Carmix is eigenlijk voor carnivoren, en bevat ook nog eens zuivelproducten.
Ikzelf heb er ooit een zak gehad maar nooit helemaal opgebruikt, maar word in dierentuinen algemeen gebruikt voor schildpadden dacht ik .

2) Na 26 jaar heb ik nog nooit tekenen of schade ondervonden door een D3 overschot (ik gebruik vita-mineral)

Beide punten zijn gebaseerd op ervaringen ( bij dierentuinen en mijn dieren) dus neem aan dat het wat genuanceerd kan worden  Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #29 Gepost op: 7 November 2008, 19:47:18 »

1) Carmix is eigenlijk voor carnivoren, en bevat ook nog eens zuivelproducten.
Ikzelf heb er ooit een zak gehad maar nooit helemaal opgebruikt, maar word in dierentuinen algemeen gebruikt voor schildpadden dacht ik .

2) Na 26 jaar heb ik nog nooit tekenen of schade ondervonden door een D3 overschot (ik gebruik vita-mineral)

Beide punten zijn gebaseerd op ervaringen ( bij dierentuinen en mijn dieren) dus neem aan dat het wat genuanceerd kan worden  Knipoog
Dus uit ervaring adviseer jij ? Kalk en vitamine? Welk merk? Zal ik carmix weggooien? waarom heb jij het niet opgebruikt?
Van welk merk is vita-mineral? wil voor mezelf een keer duidelijkheid waar ik goed aan doe en waar ik geen schade mee aan doe. Ook op lange termijn
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 September 2024, 13:26:04

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1261
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 946
Totaal: 946
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.108 seconden met 26 queries.