SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 31 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: inspuiten schildpad  (gelezen 17990 keer)
Jefke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 11


« Antwoord #15 Gepost op: 8 Juli 2008, 16:06:47 »

EUm,

tja daar kan ik inkomen.

Hoewel het mij wel raar lijkt.
De da waar ik geweest ben, heeft al meer dan 40 jaar ervaring in het kweken en verzorgen van schildpadden.

En de fotos, tja zo'n soort van naald heb ik wel denk ik ja.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #16 Gepost op: 8 Juli 2008, 16:08:25 »

Dat is nog iets anders, zijn spuiten speciaal voor insuline.

Dit is een optreknaald


Deze naalden kan je gebruiken om medicatie toe te dienen aan je schildpad.



Van de laatste kan de naald ook afzonderlijk verkregen worden bij de apotheek.

Hoe gaat het nu in zijn werk.

Je legt je produkt, je optreknaald, je spuit, injectienaald, compressen (een zakdoekje of keukenpapier kan ook dienst doen) en ontsmettingsstof klaar.
Je legt een met ontsmettinsstof doordrenkt compres op de gummy van je flacon.  Intussen maak je de verpakking van de spuit open, zonder de spuitmond van de spuit aan te raken (opening bevindt zicht aan zijde van stamper. Je neemt je optreknaald en opent eveneens de verpakking. Je zet het hoesje terug op de naald in een hoek van 90° om prikongevallen ter vermijden.  Je zet deze zonder de naaldopening aan te raken op de spuit.  Je legt de compres van op flacon weg.  Wel opletten dat ontsmettingsvloeistof weg is.  Dan doorprik je de gummy en trekt de benodigde vloeistof op.  Je haalt de naald uit de flacon en trek de stamper tot achteraan de spuit.  Dan maak je de verpakking van je injectienaald open en plaatst die op dezelfde wijze als voorheen de optreknaald, op de spuit.  Dan ga je je spuit purgeren en alle lucht vewijderen.  Normaal gezien heb je iets meer in je spuit dan dat je nodig hebt, dit spuit je weg.  Je zet je hoesje er terug op en leg de spuit op een veilige plaats klaar.
Je haalt je dier, ontsmet de insteekplaats zeer ruim.  Indien je het dier zelf onvoldoende kan fixeren, doe je dit best met twee.  Vereist enige handigheid.  Als het dier gefixeerd is, prik je op de gekozen insteekplaats.  Eerst aspireer je effe om te zien of je geen bloedvat hebt geraakt.  Dan pas spuit je in.  Eens ingespoten, trek je de naald weer weg en masseer de insteekplaats na.

Baytril kan zowel SC, IM als IV worden toegedient; dus kan geen kwaad als je een bloedvat raakt.


OPMERKING, DIT IS GEEN PROMOTIE OM JE DIER ZELF TE GAAN INSPUITEN, GEBEURT STEEDS NA ADVIES VAN REPTIELENARTS.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #17 Gepost op: 8 Juli 2008, 16:12:03 »

EUm,

tja daar kan ik inkomen.

Hoewel het mij wel raar lijkt.
De da waar ik geweest ben, heeft al meer dan 40 jaar ervaring in het kweken en verzorgen van schildpadden.

En de fotos, tja zo'n soort van naald heb ik wel denk ik ja.
Toch is het een feit dat de naald slijt bij elke injectie en bacterien kweekt in de achtergebleven weefsel in de top van de naald, waar absoluut niet over te discusieren valt ook al heb je 40 jaar ervaring.
Sorry maar kan me hier echt druk om maken. juist als hij 40 jaar ervaring heeft behoort hij dit te weten.
Spuitjes kosten niks en al met al betaal jij ze dus..............
Zit wel een verschil of je de naald vervangt of de spuit. liefst allebei maar naald is belangrijker.
Toppie uitleg Ands  cool zeg
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #18 Gepost op: 8 Juli 2008, 16:18:35 »

Is niet makkelijk, is bij mij gewoon routine, een automatisme. Moest nu over iedere stap nadenken en in juiste volgorde neerzetten.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #19 Gepost op: 8 Juli 2008, 16:23:53 »

Is niet makkelijk, is bij mij gewoon routine, een automatisme. Moest nu over iedere stap nadenken en in juiste volgorde neerzetten.
Ja mooi even je protocol injecteren erbij pakken hahahahahahaha.
Merk het zelf ook hoor bij handelingen vooral als je moet uitleggen aan leerlingen even weer opfrisbeurt.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #20 Gepost op: 8 Juli 2008, 16:29:28 »

Zo uitleggen heb ik geen problemen mee, want ge staat er naast.  En bij ons komen ze enkel maar vanaf tweede jaar na nieuwjaar, dus die beheersen dat al min of meer.
En een protocol, jah, zal ne keer cursus studenten moeten doorlezen; ben al te lang van de schoolbanken. Maar steriel werken vroeger als nu gebeurt volgens zelfde principe.  En ne uitleg voor ne leek tov ne"ingewijde" is ook niet zelfde he.
Is niet makkelijk, is bij mij gewoon routine, een automatisme. Moest nu over iedere stap nadenken en in juiste volgorde neerzetten.
Ja mooi even je protocol injecteren erbij pakken hahahahahahaha.
Merk het zelf ook hoor bij handelingen vooral als je moet uitleggen aan leerlingen even weer opfrisbeurt.
Gelogd
Jefke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 11


« Antwoord #21 Gepost op: 8 Juli 2008, 16:52:31 »

De laatste foto, zo'n naald heb ik.


Maar ik heb toch nog een opmerking, eerder 2 zelfs.


Het enige argument dat ik tot nu toe als valabel heb gehoord is het fout dat de naald botter wordt door ermee in de huid van het diertje te steken en in de gummy.

Wat dat botter worden van de naald betreft: heb jij hier een bron voor ?
Ik kan hier wel inkomen, maar ik kan echt niet vatten dat de naald zo snel bot zou zijn?

Al de andere argumenten, daar ben ik niet volledig akkoord mee.

Waarom niet:  daar het hier breedsprectrumantibiotica betreft heeft het geen nut om met verschillende naalden te werken omwille van groei van microorganisme op de spuit.
Op de spuit zal effectief wel wat weefsel overblijven, maar daar er steeds opnieuw antibiotica doorkomt en er in feite ook nog opzit, is er weinig tot geen kans dat daar mo zullen floreren.
Anders is het natuurlijk wanneer je andere spullen injecteert.


Wat eventueel wel kan is effectief de poot ontsmetten voor en na spuiten.


Nog een aantal bemerkingen ==> je hele uitleg, daar ben ik akkoord mee ands!
eigenlijk geef jij een "ideaal" scenario aan, maar helaas is dit niet zo evident om toe te passen :

==> voor een leek is het soms niet evident om ervoor te zorgen dat de naald mooi gevuld is met vloeistof en dat de luchtbellen er volledig uit zijn. + Het gebruik van ontsmettingsmiddelen om de gummy of flacon te ontsmetten, daar ben ik ook akkoord mee, maar helaas is dit zeer gevaarlijk. Zeker voor leken: meer dan eens ontsmetten ze alles wel goed, maar zijn de mensen iets te ijverig met het ontsmetten met als resultaat dat er soms ontsmettingsvloeistof mee wordt opgezogen in de naald! En dan zit je echt met grote problemen, want dit betreft stoffen die niet zomaar in het lichaam terecht mogen komen.

Daarom denk ik (ik denk dit) heeft de DA het voorgedaan en de spuit aan mij gegeven terwijl in deze spuit nog vloeistof zat (in de top) zodat er minder gevaar is om met luchtbellen te maken te krijgen.
Verder denk ik ook dat dit de reden is dat de DA niet meerdere spuiten gegeven heeft.
Ik vermoed dat de DA er vanuit gegaan is dat dit het veiligste is omdat 1. er weinig tot geen infectie gevaar is omdat het hier antibiotica betreft 2. doordat de naald al "geprepareerd" is , is er minder tot geen kans op het voorkomen van luchtbellen.
(+ook het feit dat je steeds dus dezelfde naald zal gebruiken en het hier antibiotica betreft , speelt volgens mij mee in zijn redenering van dezelfde naald gebruiken==> doordat het ab is, is er weinig risico op groei van mo op de spuit.)

Het enige argument dat dus tegen de DA spreekt is effectief het gegeven dat hij maar 1 naald gegeven heeft.

Ik zou eventueel dus een aantal extra naalden kunnen gaan kopen.


Trouwens, wat mij het meest zorgen baart is het feit dat de DA de antibiotica hoeveelheid maar zeer nipt heeft gegeven. Ik heb het gevoel dat ik maar net ga toekomen, ik moet dus spaarzaam zijn.
Ik vraag me eigenlijk af of je zo geen potje ergens kan bijkopen in een apotheek?
*edit*===>ben reeds zelf even bij apotheker gepasseerd en blijkbaar niet dus, je moet een voorschrift hebben

Verder heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat naalden te kopen, kan ik dus elke dag een nieuwe naald gebruiken zodat ik niet met al te botte naalden moet werken.



« Laatste verandering: 8 Juli 2008, 17:25:39 door Jefke » Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #22 Gepost op: 8 Juli 2008, 18:00:49 »

Het is een feit dat de naalden botter worden. Ik heb gezocht voor je naar foto's maar die kan ik niet vinden.
Ik heb foto's gezien van insuline naalden na 1 malig en meerdere keren gebruiken en geloof me er is erg erg veel verschil. Geloof het of niet........Iedereen in de medische wereld kan dit beamen.
Het is inderdaad breed spectrum antibiotica maar betwijfel of de antbiotica ook bestand is tegen de bacterien op het weefsel wat achterblijft op de naald. Plus hoe weet je dat de bacterien dood gaan?
Misschien dood je een groot geheel maar niet alles. Dan blijven er bacterien over die de antibiotica hebben"overleefd" en dus steker zijn (resistent.
Dan spuit je dus resistente bacterien terug in je  schildpad.
Ontsmettingsmiddel zal niet in aanraking komen met de antibiotica vloestof als je de flacon desinfecteerd en dit laat drogen. Het zijn vaak alcohol zwapjes. Je moet het wel laten drogen erg belangrijk en niet in de alcohol onderdompelen.
Wat betreft de luchtbellen moet je tegen de spuit aan tikken zodat de bellen omhoog gaan.
Wat ik zelf doe is wat lucht in de spuit trekken vloeistof onderop tikken tegen de spuit lucht bij de grote luchtbel en deze eruit spuiten met de naald omhoog.

Eigenlijk is het gewoon handiger om de Arts dit te laten doen als je geen medisch ervaring hebt of moeite met de handeling.

Wat betreft de rede van 1 spuit van de arts kan ik me absoluut niet in vinden. Sorry.
Succes in ieder geval en goed dat je meerdere spuiten hebt gekocht.
Goed doseren wat mogelijk is met die spuitjes en je komt uit met je hoeveelheid vloeistof.
Gelogd
Agnes
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2271


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 8 Juli 2008, 20:27:48 »

ik kreeg altijd de antibiotica kuur
klaargemaakt in de spuitjes dus elke keer een schone
daarna gooi ik hem weg in een oud melk bak
wat daarna weg gaat bij de apotheek

ik spuit zelf mijn hond elke maand
en daar heb ik voor elke keer nieuwe spuitjes voor

vindt het dus raar van jou dokter
Gelogd

de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii  
Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad
3.4.3
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #24 Gepost op: 8 Juli 2008, 20:30:50 »

De laatste foto, zo'n naald heb ik.


Maar ik heb toch nog een opmerking, eerder 2 zelfs.


Het enige argument dat ik tot nu toe als valabel heb gehoord is het fout dat de naald botter wordt door ermee in de huid van het diertje te steken en in de gummy.

Wat dat botter worden van de naald betreft: heb jij hier een bron voor ?
Ik kan hier wel inkomen, maar ik kan echt niet vatten dat de naald zo snel bot zou zijn?

Al de andere argumenten, daar ben ik niet volledig akkoord mee.

Waarom niet:  daar het hier breedsprectrumantibiotica betreft heeft het geen nut om met verschillende naalden te werken omwille van groei van microorganisme op de spuit.
Op de spuit zal effectief wel wat weefsel overblijven, maar daar er steeds opnieuw antibiotica doorkomt en er in feite ook nog opzit, is er weinig tot geen kans dat daar mo zullen floreren.
Anders is het natuurlijk wanneer je andere spullen injecteert.


Wat eventueel wel kan is effectief de poot ontsmetten voor en na spuiten.


Nog een aantal bemerkingen ==> je hele uitleg, daar ben ik akkoord mee ands!
eigenlijk geef jij een "ideaal" scenario aan, maar helaas is dit niet zo evident om toe te passen : is niet een ideaal scenario is de manier waarop het moet.  Kan je dit niet dan laat je het beter aan iemand anders over.

==> voor een leek is het soms niet evident om ervoor te zorgen dat de naald mooi gevuld is met vloeistof en dat de luchtbellen er volledig uit zijn. + Het gebruik van ontsmettingsmiddelen om de gummy of flacon te ontsmetten, daar ben ik ook akkoord mee, maar helaas is dit zeer gevaarlijk. Zeker voor leken: meer dan eens ontsmetten ze alles wel goed, maar zijn de mensen iets te ijverig met het ontsmetten met als resultaat dat er soms ontsmettingsvloeistof mee wordt opgezogen in de naald! En dan zit je echt met grote problemen, want dit betreft stoffen die niet zomaar in het lichaam terecht mogen komen.Is niet voor niks dat ik zeg dat de gummy droog moet zijjn voor je hem doorprikt.  En de lucht uit en spuit halen is kinderspel.  Ik heb ook geschreven, trek aan tot aan einde spuit voor je de volgende naald purgeert.  Zo creëer je een grote luchtbel en kan je je spuit makkelijk purgeren.  Denk aan een schouw de rook gaat ook naar boven.  En je hebt dan nog een spuit met een centraal aanzet stuk, niks moeilijk aan.

Daarom denk ik (ik denk dit) heeft de DA het voorgedaan en de spuit aan mij gegeven terwijl in deze spuit nog vloeistof zat (in de top) zodat er minder gevaar is om met luchtbellen te maken te krijgen.Dus al ik het goed lees, spuit je telkens met zelfde spuit en zelfde naald.  Dat het dan moeilijk is om correct te doseren zonder het streppeke te passeren kan ik geloven.
Verder denk ik ook dat dit de reden is dat de DA niet meerdere spuiten gegeven heeft.
Ik vermoed dat de DA er vanuit gegaan is dat dit het veiligste is omdat 1. er weinig tot geen infectie gevaar is omdat het hier antibiotica betreft 2. doordat de naald al "geprepareerd" is , is er minder tot geen kans op het voorkomen van luchtbellen.
(+ook het feit dat je steeds dus dezelfde naald zal gebruiken en het hier antibiotica betreft , speelt volgens mij mee in zijn redenering van dezelfde naald gebruiken==> doordat het ab is, is er weinig risico op groei van mo op de spuit.)

Het enige argument dat dus tegen de DA spreekt is effectief het gegeven dat hij maar 1 naald gegeven heeft.

Ik zou eventueel dus een aantal extra naalden kunnen gaan kopen.Die moet je purgeren voor je overgaat tot injectie.  Dus dat je niet zal toekomen als de DA daar niet op meegegeven heeft is groot.


Trouwens, wat mij het meest zorgen baart is het feit dat de DA de antibiotica hoeveelheid maar zeer nipt heeft gegeven. Ik heb het gevoel dat ik maar net ga toekomen, ik moet dus spaarzaam zijn.
Ik vraag me eigenlijk af of je zo geen potje ergens kan bijkopen in een apotheek?
*edit*===>ben reeds zelf even bij apotheker gepasseerd en blijkbaar niet dus, je moet een voorschrift hebben

Verder heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat naalden te kopen, kan ik dus elke dag een nieuwe naald gebruiken zodat ik niet met al te botte naalden moet werken.




Gelogd
Jefke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 11


« Antwoord #25 Gepost op: 9 Juli 2008, 11:21:55 »

Misschien nog een rare vraag: maar wat bedoel jij juist met purgeren van de naalden?

Ik ken purgeren alleen in de zin van laxeren of laxeermiddel geven.

Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #26 Gepost op: 9 Juli 2008, 13:51:57 »

ontdoen van lucht en dat de naald volledig vol zit met vloeistof.
Gelogd
Jefke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 11


« Antwoord #27 Gepost op: 9 Juli 2008, 14:17:52 »

ontdoen van lucht en dat de naald volledig vol zit met vloeistof.
Ahzo , noemt men dat purgeren?
Raar, wist ik niet.


Ja dat doe ik dan wel.
Maar ik vrees dat ik toch maar 1 naald ga gebruiken, anders vrees ik dat ik niet ga toekomen  met men antibiotica huch ?

Het feit dat ik maar een beperkte hoeveelheid heb meegekregen speelt natuurlijk wel in mijn nadeel.
Het is moeilijk om altijd meer op te zuigen dan nodig om zo de naald te purgeren ....

Ik kan me eigenlijk geen druppeltje verlies permiteren afvragend
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #28 Gepost op: 9 Juli 2008, 14:28:40 »

Waarom dan al die vragen, als je alles toch gewoon negeert?!  Ga naar je da gewoon extra medicatie halen.
Gelogd
Jefke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 11


« Antwoord #29 Gepost op: 9 Juli 2008, 14:34:54 »

Waarom dan al die vragen, als je alles toch gewoon negeert?!  Ga naar je da gewoon extra medicatie halen.
Ik negeer ze niet.

De situatie is nu gewoon zoals ze is op dit moment.
En naar de da gaan is inderdaad mogelijk, maar de da woont niet meteen vlak naast men deur + hij is op vakantie deze week afvragend

Maar in ieder geval==> naar de toekomst toe zal ik er zeker voor zorgen dat ik het wel kan doen zoals het hoort. Ik ga er dan voor zorgen dat ik genoeg naalden heb, genoeg antibiotica etc...

Helaas nu nog even roeien met de riemen die ik heb en als het echt nietmeer lukt dan ga ik naar een andere da.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
2 Oktober 2024, 06:36:14

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1046
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 743
Totaal: 743
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.054 seconden met 26 queries.