Het hangt er ook vanaf om welke soorten schildpadden het gaat.Jonge sulcata's bvb blijken heel gevoelig te zijn voor pesticiden.
Tuurlijk vul ik ook aan met groenten en supplementen maar veel minder dan vroegere jaren.
Veel schildpaddenhouders geven enkel ''consumptiegroenten'' wat zeer slecht is.
De verschillen in groepjes sulcata's opgekweek met onkruid en groepjes opgekweekt met groenten is groot.
De restanten van pesticiden en andere ''rotzooi'' in groenten breekt hun weerstand, sulcata's kunnen er zelfs aan kapotgaan.
Dit staat meermaals beschreven op Chelonia, hoe langer hoe meer ben ik geneigd dit te geloven.
De behandeling tegen flagelaten ''het probleem'' bij jonge sulcata's kan tot 4x langer worden uitgesteld bij groepjes die midden de zomer opgekweekt zijn, en dus een ''goede'' start gemaakt hebben met onkruiden.
Notities van de laatste 3 jaar bevestigen dit, wellicht nog te vroeg maar de komende jaren zullen mogelijk meer zekerheid geven.
Ofwel zie ik alweer spoken
PS: morgen naar de bioboer, de eerste najaarsandijvie ( speciaal laten telen voor de schildpadden) is groot genoeg om te oogsten.