ik weet het niet of in nederland het ook zo is maar in belgie kunnen er soms meerdere dieren op 1 citespapier staan , maar dan gaat het wel over hetzelfde legsel (niet dat ze dat kunnen bewijzen maar kom)
ik heb er 1 met 3 dieren erop
Inderdaad in België kunnen meerdere dieren op één cites staan, meestal vraagt de FOD bij de Citesafdeling om de dieren per 5 of per 10 op één cites te zetten, blijkbaar wordt er niet gesproken of uitgemaakt of de dieren al dan niet van hetzelfde legsel zijn, zolang je papieren kan voorleggen van de ouderdieren. Trouwens éénmaal de dieren meer dan 10 cm groot zijn, moet je bij meerdere dieren die op één en dezelfde cites staan, toch een splitsing aanvragen want ieder nakweekdier die een grootte heeft van 10 cm dient volgens de wetgeving hier in België gechipt te worden. Nadat ze gechipt zijn kan je met het registratiebewijs waar het chipnummer op staat, nieuwe cites aanvragen waarop dan per dier het bijhorend chipnummer op komt te staan, op ieder apart citescertificaat per dier.
Dus komt het erop neer dat je toch weer mooi 12,50 EUR moet betalen per dier die gechipt is, ook al staan er bijvoorbeeld 5 dieren op één cites. Bereiken de diertjes 10cm, dan moet je een splitsing aanvragen want je moet de wet op de dierenbescherming volgen en dus die 5 chippen, een splitsing aanvragen van 5 aparte citescertificaten en er ook nog eens het chipnummer laten opzetten per dier per cites.
Dus 5 dieren met een lengte van minimum 10 cm x 12,50 EUR is 62,50 EUR voor de citespapieren alleen al, de kosten van het chippen er nog niet bijgerekend.
Toch werd er mij al vaak attent op gemaakt dat je de dieren niet moet chippen, ook al zijn ze groter dan 10 CM : zolang je er niet mee kweekt.
Is dit zo of niet ?
Groetjes,
Greeny ...