Ikzelf ben een voorstander ervan want dan gun je het dier een natuurlijk gedrag om naar eten te zoeken en het houd het diertje lekker bezig met het omwoelen van het zand of grind.
Mee eens.
Het diertjes kan zich er ook helemaal in ondergraven, wat het een veilig gevoel geeft en daardoor evt stess wegneemt
M.b.t. quarantaine... Ik begrijp het nut ervan.
Maar als je een nieuwe bak opstart... met schoon zand... en de diertjes komen ogenschijnlijk gezond bij een kweker vandaan... Wat zou dan de meerwaarde zijn van het weglaten van een bodemsubstraat?
Indien er kans is dat de dieren een parasitaire besmetting hebben, dan begrijp ik het weglaten van een bodemsubstraat. Het zou lastig zijn dit zeer periodiek volledig te vervangen...
En bij het introduceren van een nieuw dier bij je eigen collectie begrijp ik ook het nut van een quarantaine periode.. Voornamelijk ook om je eigen collectie op voorhand te beschermen.
Maar bij een nieuw opgestarte bak... nieuwe diertjes die ogenschijnlijk gezond bij de kweker vandaan komen..
Stel dat ik ooit een 3e Griek bij mijn 2 dieren wil toevoegen... dan houd ik dat dier in quarantaine.
Maar stel dat ik nu een nieuwe bak opstart... en een jonge S. minor koop... dan richt ik die bak gelijk volledig in.