De eieren worden idd rechtstreeks opgevangen en vervolgens ontsmet.
Reden hiervoor is dat jonge sulcata's gevoelig zijn voor flagelaten, besmetting kan reeds plaatsvinden via slijm uit de legdarm, slijm uit de legdarm bevat vaak een nog grotere concentratie flagelaten dan mest.
Om die reden worden de eieren opgevangen en meteen ontsmet, ik heb de indruk dat dit daadwerkelijk helpt.
Ruben had het er ook over op de landdag, dat sommigen hun legsels ontsmetten met HAC, de meningen hierover waren blijkbaar wat verdeeld hoewel dit reeds verschillende malen bevestigd is in de literatuur, ook ik deel die mening, de resultaten zijn er beter op geworden.
Hier enkele foto's van het opvangen tijdens het afleggen:
Eerste ei.....
Hier zie je duidelijk de taaie slijmsnoeren.....
De dieren hebben totaal geen last van verstoring, vaak zit ik er lange tijd gewoon bij op het muurtje die de legplaats omgeeft, van zodra het eerste ei op komt is lijken ze net als zeeschildpadden in een soort van trance, het is reeds gebeurd dat ik het vrouwtje wat hogerop plaatste om beter aan de eieren te kunnen, ze laten dit probleemloos toe.
De eieren worden wel vervangen door kunsteieren, als ze na het laatste ei gaan aftasten en de eieren niet voelen lijkt er wel enige paniek te ontstaan en worden ze zenuwachtig, hoewel dit nergens zo beschreven staat voel ik dit altans zo aan.
Op sommige Amerikaanse farms worden afleggende vrouwtjes zelfs op roosters geplaatst met eronder een zachtte bedding waar de eieren invallen, dit word echter veroordeeld en als stressverwekkend gestempeld !