SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 62 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 7 Omlaag Print
Auteur Topic: Chippen  (gelezen 49046 keer)
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #30 Gepost op: 21 Maart 2008, 21:51:53 »

Kurt, ik begrijp niet goed wat je bedoelt met het chippen om een erkenning te verkrijgen...

Want de dieren die ja al hebt, mag je toch houden, deze moet je daarom niet chippen

Dus waarom dan CITES II-dieren chippen?
Als ze weglopen, ja... lijkt mij een extreem kleine kans...
Ik heb het al eerder gezegd: volgens mij is de registratie volledig nutteloos voor reptielen
(en je kan nog altijd laten registreren wanneer jouw dier is 'weggelopen')
Als ze gestolen worden, duurt het maar een paar sec. om een chip onklaar te maken...
Om de dieren uit mekaar te houden... Dan zijn er lijkt mij goedkopere, diervriendelijkere alternatieven.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 21 Maart 2008, 22:52:45 »

Kurt, ik begrijp niet goed wat je bedoelt met het chippen om een erkenning te verkrijgen...

Want de dieren die ja al hebt, mag je toch houden, deze moet je daarom niet chippen
Dat we ze mogen houden is zeker, het kan niet denk ik dat ze dieren in beslag nemen die rechtmatig verkregen zijn.
Maar of we ook een erkenning zullen krijgen...ik vrees eerder administratief beslag...
Ik had het idee dat het geloofwaardiger overkomt als alles gechipt is, of op zijn minst geregistreerd staat.
Dit was trouwens de eerste raad die Terra gaf als de ''voorlopige''lijst uitkwam: registratie bij de DA
Ik wil alles tot in de puntjes op orde hebben zodat ze niet kunnen weigeren...

Citaat
Dus waarom dan CITES II-dieren chippen?
Om de dieren uit mekaar te houden... Dan zijn er lijkt mij goedkopere, diervriendelijkere alternatieven.
Ik vraag me af of chippen werkelijk zo dieronvriendelijk is als men wel beweerd, voor kleinere soorten als Pyxis en Testudo kleinmanni wellicht wel, voor carbonaria, sulcata of pardalis maakt het niet zo veel uit denk ik...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #32 Gepost op: 22 Maart 2008, 00:08:26 »

Kurt, ik begrijp niet goed wat je bedoelt met het chippen om een erkenning te verkrijgen...

Want de dieren die ja al hebt, mag je toch houden, deze moet je daarom niet chippen
Dat we ze mogen houden is zeker, het kan niet denk ik dat ze dieren in beslag nemen die rechtmatig verkregen zijn.
Maar of we ook een erkenning zullen krijgen...ik vrees eerder administratief beslag...
Ik had het idee dat het geloofwaardiger overkomt als alles gechipt is, of op zijn minst geregistreerd staat.
Dit was trouwens de eerste raad die Terra gaf als de ''voorlopige''lijst uitkwam: registratie bij de DA
Ik wil alles tot in de puntjes op orde hebben zodat ze niet kunnen weigeren...

Ik vrees dat ik het toch nog niet helemaal begrijp...
Administratief beslag? Waarop? Op dieren die je reeds rechtmatig hebt? Dat kan niet! En voor dieren die je nadien wil aanschaffen, moet je eerst de erkenning hebben. Je hoeft ook geen erkenning voor de dieren die je reeds hebt voor de invoering van de positieve lijst.
Die wetgeving geldt enkel voor dieren die je nadien wenst aan te schaffen... (wat in de praktijk zal onmogelijk zijn...)
Ik geloof in de verste verte niet dat je sneller een erkenning voor een dier zal krijgen als je aanbrengt dat je andere dieren gechipt zijn. Dat zou veel te makkelijk zijn. En ik dacht zelf dat men er bij CITES meer en meer aan denkt om FOTO-documenten betrouwbaarder te aanschouwen dan CHIP-documenten (wat in de praktijk volgens mij ook zo is).
Moest het chippen helpen om een erkenning te kijgen, dan doet iedereen het. Maar wie heeft daar in godsnaam iets mee gewonnen...

Citaat
Dus waarom dan CITES II-dieren chippen?
Om de dieren uit mekaar te houden... Dan zijn er lijkt mij goedkopere, diervriendelijkere alternatieven.
Ik vraag me af of chippen werkelijk zo dieronvriendelijk is als men wel beweerd, voor kleinere soorten als Pyxis en Testudo kleinmanni wellicht wel, voor carbonaria, sulcata of pardalis maakt het niet zo veel uit denk ik...
Echt dieronvriendelijk is het niet (en mag dit waarschijnlijk niet zeggen, maar heb quasi al m'n dieren zelf gechipt, geen enkel probleem mee gehad, kostte een aantal euro's per chip).
Maar mijn vraag is wat je er mee wint...
Niets mijns inziens... En dan lijkt het mij het (ook al is het miniem) risico op een infectie niet waard...
Gelogd
Angulata
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 205


« Antwoord #33 Gepost op: 22 Maart 2008, 16:39:43 »

Het inbrengen van een chip is je reinste dierenmishandeling. Ik kan niet begrijpen dat een dierenbescherming dat propageert. Een aantal jaren geleden was er op de nederlandse televisie een stuk te zien dat bij een yank een chip werd in gebracht onder lokale verdoving. Bij een dier gebeurd dit bij volle bewust zijn. In Frankrijk of Duitsland is aangetoond dat bij paarden carcinomen worden gevormd. Dit verhaal is te vinden op de site van de DGHT. Chippen is heel erg fraude gevoelig. Onderstaand is hypotetisch.
Je kan bij een dode schildpad de chip eruit laten macereren, als dit gebeurd is heb je een chip en een document. Nu alleen nog een snijdende naald en de zaak is beklonken voor een ongechipt reptiel. Hij is legaal.
Het nadeel van chippen bij schildpadden is dat je de huid dicht moet lijmen omdat anders de chip eruit stort, je maakt een gat van ongeveer 1mm en de diepte van iets meer dan een rijstkorrel.
Met fotodocumentatie valt niet te rommelen, je zorgt zelfs dat er een rijks ambtenaar niet werkeloos wordt, hij kan dan een nietje in het document en de foto slaan en daar over heen een stempel zetten.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 22 Maart 2008, 20:10:39 »

Citaat
Dat zou veel te makkelijk zijn. En ik dacht zelf dat men er bij CITES meer en meer aan denkt om FOTO-documenten betrouwbaarder te aanschouwen dan CHIP-documenten (wat in de praktijk volgens mij ook zo is).

Citaat
Met fotodocumentatie valt niet te rommelen, je zorgt zelfs dat er een rijks ambtenaar niet werkeloos wordt, hij kan dan een nietje in het document en de foto slaan en daar over heen een stempel zetten.
Fotocites is erg moeilijk als je een groep van meer dan 10 dieren hebt blijkt in de praktijk, boettgeri bvb is lang niet altijd zo herkenbaar op foto's als sommigen denken.Fotodocumentatie is enkel voor kleine groepjes haalbaar. Jonge dieren blijken na een jaar , als de foto's vernieuwd moeten worden in veel gevallen onherkenbaar.
Ik maak foto's van de boettgeri, van sommige dieren zijn de zwarte vlekken op de Femoralia na 1 jaar verdwenen, soms aan beide zijden, in andere gevallen links of rechts.
Ook de vlekken op de Humeralia verdwijnen soms, vaak al na 6 maanden...2 dieren hebben net een veel zwarter plastron ontwikkeld...bij deze lopen de vlekken nu in elkaar over
« Laatste verandering: 22 Maart 2008, 20:40:30 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #35 Gepost op: 22 Maart 2008, 21:22:52 »

Citaat
Dat zou veel te makkelijk zijn. En ik dacht zelf dat men er bij CITES meer en meer aan denkt om FOTO-documenten betrouwbaarder te aanschouwen dan CHIP-documenten (wat in de praktijk volgens mij ook zo is).

Citaat
Met fotodocumentatie valt niet te rommelen, je zorgt zelfs dat er een rijks ambtenaar niet werkeloos wordt, hij kan dan een nietje in het document en de foto slaan en daar over heen een stempel zetten.
Fotocites is erg moeilijk als je een groep van meer dan 10 dieren hebt blijkt in de praktijk, boettgeri bvb is lang niet altijd zo herkenbaar op foto's als sommigen denken.Fotodocumentatie is enkel voor kleine groepjes haalbaar. Jonge dieren blijken na een jaar , als de foto's vernieuwd moeten worden in veel gevallen onherkenbaar.
Ik maak foto's van de boettgeri, van sommige dieren zijn de zwarte vlekken op de Femoralia na 1 jaar verdwenen, soms aan beide zijden, in andere gevallen links of rechts.
Ook de vlekken op de Humeralia verdwijnen soms, vaak al na 6 maanden...2 dieren hebben net een veel zwarter plastron ontwikkeld...bij deze lopen de vlekken nu in elkaar over

Enkele jaren terug is door DGHT een onderzoek (klein boekwerkje) gepubliceerd over foto dokumentatie de auteur is Carolin Bender (niet de 1ste de beste)....

Kleur als herkennings kenmerk is weinig steekhoudend....

Het gaat bij fotodocumentatie niet om de kleur van het dier maar juist om het patroon veroorzaakt door de aansluiting van de verschillende schilden.
Men kijkt bij het plastron naar de kruizing tussen de keel en arm schilden, arm en borstchilden, borst en buikschilden, buik en beenschilden, been en anaalschilden. Bij het carapax kijkt men vooral naar nekschild en de naden tussen de verschillende vertebrale schilden en pleuraliale schilden.
Zowel carapax als plastron vormen een uniek patroon en is bij geen enkel dier hetzelfde. Noem het maar een vingerafdruk.
Sterker nog....deze unieke kenmerken zijn reeds bij de geboorte aanwezig en bij normale groei is een foto van een hatchling nog steeds te koppelen aan het zelfde maar dan volwassen dier.
Bij slangen kijkt men juist naar beschubbing van de kop die ook per individueel dier uniek is. In nederland gebruikt men dit bij onderzoek naar adders om o.a individuele dieren te benoemnen en te onderscheiden binnen 1 populatie. Sommigge adders worden vrijwel zwart naarmate ze ouder worden....maar nog steeds herkenbaar aan de beschubbing.
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #36 Gepost op: 22 Maart 2008, 21:30:31 »



http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=2365.45

Het grappige is dat men hier stelt dat meten stressvol is en men liever niet meet.
Enigzins in contradictie met hier ..........alhoewel ik het standpunt van Kurt begrijp
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 22 Maart 2008, 22:17:56 »



http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=2365.45

Het grappige is dat men hier stelt dat meten stressvol is en men liever niet meet.
Enigzins in contradictie met hier ..........alhoewel ik het standpunt van Kurt begrijp
Ik ben van mening dat een korte handeling weinig tot geen stress opleverd bij een schildpad.
Wat het opmeten van sulcata's betreft, dit gebeurd net na het baden en duurt hooguit enkele seconden, je kan stellen dat het baden ook stress opleverd maar is noodzakelijk om dehydratatie te voorkomen. Bovendien zijn de gegevens bijzonder nuttig, als iemand contact opneemt met twijfels over de gezondheid van zijn sulcata zijn deze gegevens al meermaals nuttig gebleken,, je weet meteen of het dier ondergewicht heeft.
Om die reden hou ik momenteel zelfs enkele dieren verder om de lijst verder uit te breiden.
Ook wat het chippen betreft: zoals gezegd laat ik THUIS chippen, dit is zo gebeurd....denk niet dat het echt stresserend is voor het dier. Pijnlijk? De pijngrens ligt gevoelig hoger bij reptielen dan bij mensen denk ik, ik heb al genoeg reptielen gezien met bvb een verbrande huid omdat de temperatuur onder de lamp te hoog was...dit voelen ze blijkbaar niet eens aan.
Als we het toch over stress hebben: beurzen zijn pas stressverwekkend voor de dieren, elke beurs levert enkele dode dieren op, en tientallen zieke dieren (eigen ervaring) ! Bovendien nog vaak tijdens het koude jaargetijde, maar dit mag natuurlijk niet gezegd worden  Knipoog
Ook dit jaar is er weer een tentoonstelling ter gelegenheid van het zoveelste jaar bestaan van reptielenvereniging x, de leden worden opgeroepen hiervoor hun dieren een weekje uit te lenen.
De beginners gaan natuurlijk weer in de val trappen, ik dacht net dat verenigingen net het goede voorbeeld moeten geven? Maar mag niet gezegd worden natuurlijk...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #38 Gepost op: 22 Maart 2008, 22:35:49 »

Dit is een discussie die altijd 2 partijen kent. Voorstanders en tegenstanders.
Voorlopig is bij wet en regelgeving bepaald dat zowel in België en Nederland bij CITES A dieren, bij een bepaalde grootte/gewicht gemerkt moeten worden met een microtransponder.
Huisdieren worden gechipt om o.a vermissingen en diefstal op te lossen. Tevens voor een dierenarts gemakkelijk om er data en een dierenpaspoort aan te koppellen.

Het is aan een ieder om zelf te bepalen om naast de chipplicht voor CITES A ook zijn/haar dieren te chippen waarvoor die verplichting niet geldt.......

Verder wordt foto-cites aleen nog toegepast in Duitsland (de vraag is voor hoelang want ook daar ier discussie over individueel herkenbaar maken). Foto-cites worft geaccepteerd door de EU-lidatene maar niet toepgepast en zo kan het zijn dat je een foto-cites document toch moet omzetten naar een nederlands citesdocument met een barcode nr. verkregen na chippen.

Heb ik een mening Huh? Ja....ik doe het liever niet...ik heb zo mijn bedenkingen. Gelukkig hoef ik maar een enkel dier te laten chippen. En dit doe ik omdat het moet niet omdat ik het wil.
Verder ben ik 100% voor foto-cites.....maar dat wordt niet gedaan in de rest van Europa......

Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Camilio
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1373



« Antwoord #39 Gepost op: 22 Maart 2008, 23:35:37 »

Is er dan geen toekomst waar foto-cites kan worden toegepast?
Gelogd

Horsfieldii 2.5.1
Pardalis 2.2.0
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #40 Gepost op: 22 Maart 2008, 23:46:06 »

Is er dan geen toekomst waar foto-cites kan worden toegepast?

We blijven hopen................
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 22 Maart 2008, 23:53:21 »

In Belgie schijnt het in bepaalde gevallen mogelijk te zijn, misvormde of beschadigde (makkelijk herkenbaar) dieren komen ervoor in aanmerking .
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #42 Gepost op: 23 Maart 2008, 00:25:08 »



http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=2365.45

Het grappige is dat men hier stelt dat meten stressvol is en men liever niet meet.
Enigzins in contradictie met hier ..........alhoewel ik het standpunt van Kurt begrijp

Ik laat ook maar enkel dieren chippen die wettelijk verplicht zijn, niet met de volle overtuiging, maar enkel om dat het niets anders kan.
En wat het andere bereft, ... ieder zijn overtuiging ... schildpadden heb ne om te observeren en niet te manipuleren.  En als je dat goed kan he, heb je je grafiekske niet echt nodig.  Is gewoon maar gemoedsrust voor de verzorger, de schildpad heeft er geen baat bij.  Niks meer, niks minder.
Gelogd
Angulata
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 205


« Antwoord #43 Gepost op: 23 Maart 2008, 09:51:56 »

ik doe het chippen van slangen met 1 van de redenenen ; dat ik wil verantwoorelijk zijn indien ze uitbreken , want dan is het 100% mijn fout , en wil ik ook opdraaien voor de kosten die het dier teweeg brengt .

bijtschildpadden komen in een buitenvijver bij me , en zullen allemaal ook om deze reden gechipt worden , en ook zoals voordien vermeld .

chippen voor / tegen , bah ze doen het al jaren met andere soorten dieren , wie weet komt dat ook nog voor de mens .

ik denk als ze groot genoeg zijn dat ze er totaal geen last van hebben .

ik heb nog nooit een dier zien sterven door de fout van een chip .

ik zeg niet dat ik pro of contra ben .

Transponders worden gebruikt bij warmbloedige dieren waar de transponder zich in kapselt in het weefsel.
Bij reptielen schijnt het volgens zeggen dat de transponder zich niet in kapselt omdat het weefsel anders is, de transponder gaat wandelen. Ik heb gehoord dat er bij een reptiel (Chineese aligator) de transponder er  uit gekomen is. Bij dressuur of race paarden worden transponders bijna niet meer gebruikt, zie mijn verhaal eerder.
Gelogd
Angulata
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 205


« Antwoord #44 Gepost op: 23 Maart 2008, 10:16:13 »

Als je met een reader boven een geschipte schildpad zit zal hij altijd de transponder activeren en het nummer aflezen. Je kan met een reader niet de plaats bepalen waar de transponder zit.
Ik heb heb me bij een sectie op een vissende kat (Felis viverinus) bij wijze van proef suf gezocht naar de transponder. Bij zoogdieren wordt hij tussen de schouderbladen gezet. Dus de plek was bekend maar hij was gaan wandelen en kwam onder het rechter schouderblad voor de dag. Dit werd aangetoond met een X foto.
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 7 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 September 2024, 15:32:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1261
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 898
Totaal: 898
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 26 queries.