SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 9 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Keuze's maken...  (gelezen 9389 keer)
Tom Verbeeck
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 2


« Gepost op: 8 December 2007, 11:28:11 »

Hey,

zal me eerst even snel voorstellen aangezien dit m'n eerste post is. Ben Tom Verbeeck, 27 lentes jong en al van kleins af aan met reptielen bezig. Heb gedurende die jaren een grote verscheidenheid aan verschillende soorten gehouden maar ben momenteel vooral bezig met Brachylophus fasciatus (Fiji leguaan), Varanus boehmei (goudgevlekte boomvaraan), Tribolonotus gracilis (Oranjeoog krokodelskink) en Morelia viridis (Groene boompython). Nu zou ik daar nog graag 1 schildpaddensoort aan toevoegen en ben dus hier om te kijken welke soort voor mij gepast zou zijn.

Zal even de voorwaarden opsommen waaraan de schildpad zou moeten voldoen:

Ze zouden volwassen continue in een terra van 180x90x50cm moeten kunnen leven.
Het zouden bij voorkeur herbivoren moeten zijn.
Ze zouden goed per koppel of trio gehouden moeten kunnen worden.
Ze zouden dus (gezien de afmetingen van het terra) niet te groot mogen worden en liefst ook geen winterslaap.

Gezien mijn voorkeur voor herbivoren (ik wil liefst geen dieren meer die al te veel insecten nodig hebben) kom ik al snel bij de landschildpadden uit. Misschien dat er ook moerasschildpadden zijn die herbivoor zijn? M'n kennis van schildpadden is erg beperkt dus misschien zijn die er ook wel? De prijs is niet zo belangrijk, zolang de bedragen niet echt extreem worden. Ik vind het niet erg om een tijdje te sparen voor een prachtige soort waar je de rest van je leven plezier van hebt. Wel wil ik nk dieren, maar van vrijwel elke soort is wel nk te vinden als je goed zoekt en geduld hebt.

Momenteel ben ik uitgekomen op 2 soorten die me erg aanspreken en geschikt lijken. Dit zijn de Testudo kleinmanni en de Pyxis arachnoides. Bijde kleinblijvende soorten waarvan wel nk beschikbaar is, herbivoor zijn en te houden zijn in mijn terrarium. Maar misschien zijn er nog wel andere soorten waar ik geen weet van heb en die ook geschikt zouden zijn voor me, en daarom dit berichtje. Als iemand dus nog suggesties of bedenkingen heeft dan zijn ze meer dan welkom! Ik heb begrepen dat beide soorten die ik hierboven vermeld heb niet direct de makkelijkste soorten zijn, en ik heb dus nog geen enkele ervaring met schildpadden maar wel met andere moeilijke reptielensoorten, dus ik denk dat ik deze soorten wel aankan. Correct me if I'm wrong. Er is ook helemaal geen haast bij, dus ik heb rustig de tijd om me voor te bereiden.

Mvg, Tom
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #1 Gepost op: 8 December 2007, 11:37:21 »

Ten eerste welkom.
Als toevoeging op je soortenlijst voor keuze te maken kan je misschien ook de Malacochersus tornieri erbij voegen.
Idd wat je zegt zijn dieren die wel specifieke eisen stellen maar als je je er goed in verdiept en wat je zegt je hebt al ervaring met minder makkelijke reptielen zal het denk ik een minder groot vraagteken voor je zijn om de dieren te houden. Er zijn hier genoeg mensen op dit forum die je vanalles kunnen vertellen over de dieren.
Ik weet niet wat je budget is maar al deze dieren die opgenoemd zijn kosten ook wel wat. Mijn nakweek Malacochersus tornieri koste al 300 euro en volgens mij is een kleinmanni nog duurder.Maar naar mijn mening dubbel en dwars waard want ze zijn alle prachtig.
Trouwens de KINIXYS soorten kunnen misschien ook
Mocht je besluiten voor een van de soorten geef het hier aan hier zijn vele mensen die contacten hebben van goede ervaren houders die nakweek hebben.
« Laatste verandering: 8 December 2007, 11:44:56 door markooij » Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 8 December 2007, 11:42:21 »

Hallo Tom,

Welkom als eerste.....leuk dat je wilt uitbreiden met schildpadden.
De beide soorten die je beschrijft worden over het algemeen inderdaad als de moeilijkere schildpadden bestempeld. Kan mij voorstellen dat als je jaren ervaring hebt met reptielen en je hobby correct vertaald dat de overstap naar landschildpadden de moeilijkheidsgraad kan verlagen aangezien je ervaring hebt.
Het ligt aan de voorbereiding en het weten te vertalen van de zorg.

Heb je gedacht aan de Geochelone Elegans.....? Dit soort is goed voor houders die niet al te ruim kunnen behuizen (kamerverblijven), kunnen dus goed in een koppel/trio worden gehouden in de maat terrarium die jij hebt, houd geen winterslaap, zijn kostbaar, maar niet zo als jou eerste genoemde soorten.

In een soortgebonden topic staan vele informatie over dit dier beschreven.

Groet, jarno
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 8 December 2007, 12:58:15 »

Welkom Tom,

Citaat
Ik vind het niet erg om een tijdje te sparen voor een prachtige soort waar je de rest van je leven plezier van hebt. Wel wil ik nk dieren, maar van vrijwel elke soort is wel nk te vinden als je goed zoekt en geduld hebt.
Met bovenstaand citaat ben ik het volledig eens, we zitten wat dat betreft op dezelfde lijn denk ik  Knipoog
Zoals al eerder gezegd behoort ook Malacochersus tornieri en Geochelone elegans tot de mogelijkheden, van beide soorten is  hier een subforum waar je eventueel terecht kan voor info of vragen.
Aan u de keuze natuurlijk om uit te maken wat het beste in je situatie past, en waar je voorkeur naar uitgaat.
Testudo kleinmanni word gekweekt binnen het stamboek, maar naar ik begrepen heb is er een wachtlijst voor deze soort, voor Pyxis arachnoides is dit waarschijnlijk ook het geval, let op dat je bij eventuele aankoop de juiste papieren erbijhebt, beide soorten zijn Appendix I, dieren uit de handel zijn soms van bedenkelijke afkomst...
Ook de Terrapene's zijn kleinblijvende soorten, maar deze zijn dan weer omnivoor...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Tom Verbeeck
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 2


« Antwoord #4 Gepost op: 8 December 2007, 19:06:11 »

Heb deze namiddag nog eens rustig de tijd genomen om me wat te verdiepen in de soorten die hier worden aangehaald.
Malacochersus tornieri zijn prachtige dieren, maar hoe zit het juist met het schuwe? Ik lees vooral verhalen van dieren die continue verstopt zitten en enkel tevoorschijn komen om snel wat te eten. Dat is nu om eerlijk te zijn ook niet echt wat ik zoek. En ik vrees bovendien dat de kamer waarop ze komen te staan net iets te warm kan worden op bepaalde momenten in de zomer. Dat is natuurlijk wel op te lossen, maar niet zo makkelijk. Ik vrees dus dat deze soort af gaat vallen.
Terrapene's zijn wat betreft uiterlijk 1 van de mooiste soorten naar mijn mening. Grootste nadeel is dat ze omnivoor zijn. Zij blijven momenteel op de 'reserve-lijst' staan.
Geochelone Elegans was ik vergeten te vermelden in m'n eerste bericht. Zijn ook prachtige dieren maar dan vind ik de Pyxis net even wat mooier.
Momenteel is Testudo kleinmanni nog steeds favoriet, zowel wat uiterlijk als verzorging betreft. Zal een van de dagen eens contact met Henk opnemen voor wat meer info. Als iemand hier me nog kan verderhelpen wat betreft deze soort dan is dat ook van harte welkom.

Het is niet dat ik geld teveel heb, maar ik vind 300 euro voor een schildpad helemaal niet duur. Zoals ik al zie, je hebt er voor de rest van je leven plezier van, dus waarom zou je daar dan op gaan bezuinigen? Ik spaar dan liever een aantal maanden langer voor een soort die ik echt geweldig vind, dan dat ik voor 25 euro morgen een goedkopere soort zou gaan halen die me minder aanspreekt. Voor m'n vorige aankopen heb ik maar dan jaar hard moeten sparen en dan nog eens maanden moeten zoeken naar een perfect koppeltje. Dit waren Brachylophus. Ik had ook voor 25 euro een koppel groene leguanen kunnen nemen, maar ik vind de soort die ik nu heb veel interessanter en ben blij dat ik het geduld heb gehad om het geld bij elkaar te krijgen en dat ik nu met wat geluk de volgende 30 jaar elke dag van de dieren kan genieten. Zo is dat net zo met schildpadden. De meeste mensen zullen zegmaar 1000 euro voor een schildpad heel erg veel vinden, maar ze vergeten dat je met die 1000 euro een dier koopt waar je de rest van je leven elke dag plezier van hebt en waarvan je op elk moment kunt genieten. Er zijn weinig dingen te koop voor dat geld die je dezelfde voldoening kunnen schenken. Er zijn bij mij natuurlijk ook grenzen aan, maar over het algemeen vind ik de prijzen die er gevraagd worden goed meevallen.

Bedankt voor de tip Kurt, maar ik heb ervaring met CitesI dieren, dus ik weet wel waar ik op moet letten. Ik kan best aannemen dat er veel bedenkelijke dieren worden verhandelt, maar mij hebben ze zo snel niet liggen.

Ervaring en moeilijkheidsgraad is relatief. Belangrijkste in mijn ogen is dat je in een terrarium de juiste omstandigheden weet te creëren. Dat is iets dat je uit ervaring moet leren. Het andere belangrijke is dat je exact weet wat het dier nodig heeft, en dat is gewoon kennis die iedereen kan opdoen mits voldoende zoekwerk.

Ik ga me nu de volgende dagen nog wat verder inlezen over de soorten die hier vermeld zijn en wat contact zoeken met houders en kwekers van deze soorten en zal dan eens kijken of ik tot een besluit kan komen en me verder kan gaan concentreren op 1 soort.
Moesten er nog soorten zijn die geschikt zouden zijn en nog niet vermeld zijn dan zijn die nog altijd welkom!

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Gelogd
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #5 Gepost op: 9 December 2007, 12:10:26 »

Welkom Tom

het zijn idd allemaal intressante dieren die je noemt

heb je toevallig foto's van al je andere dieren???

veel succes met het zoeken naar de perfecte soort schildpadden, ben benieuwd wat het wordt.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 10 December 2007, 22:15:39 »

Citaat
Ervaring en moeilijkheidsgraad is relatief. Belangrijkste in mijn ogen is dat je in een terrarium de juiste omstandigheden weet te cre�ren. Dat is iets dat je uit ervaring moet leren. Het andere belangrijke is dat je exact weet wat het dier nodig heeft, en dat is gewoon kennis die iedereen kan opdoen mits voldoende zoekwerk.
Ervaring speelt natuurlijk ook mee, zoals het normale gedrag van de soort leren kennen, zo kan je tijdig opmerken als er iets fout is met de dieren.Niet alles kan geleerd worden met enkel theorie.
Van groot belang is de luchtvochtigheid, Testudo kleinmanni is nogal gevoelig voor ademhalingsproblemen die vaak daarmee te maken hebben. Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Tess
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 8 Maart 2008, 21:37:58 »

Lieve mensen ook ik ben een beginner die graag twee landschildpadden wil gaan "kopen"en hun eigen behuizing erbij uiteraard.
Bij mij zouden ze in het gunstgste geval in de zomer ook buiten kunnen...(verantwoord) maar ik ben echt een newbie en vraag eigenlijk advies over soorten, en maten van terraria.

Etc etc..
In de dierenwinkel zitten twee, met certificaat (AIVD) en ik twijfel of dat de juiste zijn. afvragend

Graag advies aan een oude (Vandaag 58 jaar) Turtle maniac.
Heb in de USA de Loggerheads bewonderd en ook Leatherback gezien...

Groetjes en vergeef me mijn "blonde"vraag aub. verlegen
Tess
PS woon in Friesland
Gelogd
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #8 Gepost op: 8 Maart 2008, 21:44:14 »

Lieve mensen ook ik ben een beginner die graag twee landschildpadden wil gaan "kopen"en hun eigen behuizing erbij uiteraard.
Bij mij zouden ze in het gunstgste geval in de zomer ook buiten kunnen...(verantwoord) maar ik ben echt een newbie en vraag eigenlijk advies over soorten, en maten van terraria.

Etc etc..
In de dierenwinkel zitten twee, met certificaat (AIVD) en ik twijfel of dat de juiste zijn. afvragend

Graag advies aan een oude (Vandaag 58 jaar) Turtle maniac.
Heb in de USA de Loggerheads bewonderd en ook Leatherback gezien...

Groetjes en vergeef me mijn "blonde"vraag aub. verlegen
Tess
PS woon in Friesland

Om welke soort gaat het ....in die winkel.....van een AIVD certificaat het ik nog nooit gehoord.....
beter is een particulier kweker te vinden  (zoals ikke)
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 8 Maart 2008, 21:53:46 »

Lieve mensen ook ik ben een beginner die graag twee landschildpadden wil gaan "kopen"en hun eigen behuizing erbij uiteraard.
Bij mij zouden ze in het gunstgste geval in de zomer ook buiten kunnen...(verantwoord) maar ik ben echt een newbie en vraag eigenlijk advies over soorten, en maten van terraria.

Etc etc..
In de dierenwinkel zitten twee, met certificaat (AIVD) en ik twijfel of dat de juiste zijn. afvragend

Graag advies aan een oude (Vandaag 58 jaar) Turtle maniac.
Heb in de USA de Loggerheads bewonderd en ook Leatherback gezien...

Groetjes en vergeef me mijn "blonde"vraag aub. verlegen
Tess
PS woon in Friesland

Hoi Tess, 

Enkele nuttige links op een rijtje

Foto's  van terrariums (met verwijzingen naar de topic's):
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=1658.0
Bruikbare bodemsubstraten:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=2357.0
Voedingschema's:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=891.0
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=2239.0
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=394.0
Foto's buitenverblijven (met verwijzingen naar de topic's):
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=1657.0

Als je bijkomende vragen hebt aarzel vooral niet, blonde of domme vragen bestaan niet  Knipoog
Goed dat je eerst info opzoekt...
Zoek je een soort die permanent (winterslaap uitgezonderd) kan buiten gehuisvest worden ?
Of eerder een tropische soort die enkel bij goed weer eventueel naar buiten mag?
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Tess
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 8 Maart 2008, 22:09:11 »

Dank voor je vriendelijkheid.

Ik zoek een  tropische soort die enkel bij goed weer eventueel naar buiten mag.
en dus en binnen terrarium zoals op een van de links die je zond.

We ook hebben honden, katten en paarden, maar verder houdt onze diergaarde op en ik ben al zolang bezig met dit onderwerp zodat vreinden me Tessa-Turtle noemen.
vond dat het er nu maar eens serieus van most komen.
Maar zoals ik al zei ..heb geen verstand van prijzen ed. wel dat er twee lampen nodig zijn
1, Warmte lamp
2, Uv lamp en verder de bodembedkker enz...zolas ik ook lees en zag ik  Pet's Place.

Alle hulp is welkom...

Groetjes

Tess   liefde voor...



 
Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 8 Maart 2008, 22:25:11 »

Hallo Tess,

Er zijn al bruikbare topics in het vorige doorgegeven. Het beste is even alles goed door te lezen en dan je te richten op een bepaald soort. Je wilt tropisch, dat is al een goed begin. Je hebt enkele tropische soorten die met mooi weer naar buiten kunnen. Daarbij is de Geochelone Carbonaria of te wel de Kolenbranderschildpad 1 van de tropische soort die met mooi weer goed buiten gehouden kan worden en een sterke schildpad is. Kijk maar eens bij de soortgebonden topic.
Verdere tropische soorten zijn de Geochelone pardalis, Geochelone elegans, Geochelone sulcata.

Ik kan je aanraden dieren te kopen bij een kweker...deze zijn vele malen goedkoper, gezonder en je krijgt ten alle tijden zicht op de verzorging doordat je kunt zien waar de dieren vandaan komen, en vaak vind je bij de particulieren uitstekende en zelfs soms blijvende nazorg indien wenselijk.

Je kunt hier ten alle tijden vragen welke houders er hier met bepaalde soorten kweekt, mocht je zover zijn. Er zijn er vele en vooral op tropische soorten.

Groet, jarno,
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 8 Maart 2008, 22:55:20 »

Enkele van de meest aangeboden soorten:


Geochelone elegans
Nakweek is niet kwetsbaar of gevoelig voor ziekten maar word slechts sporadisch aangeboden in Nederland of Belgie, import is gevoelig voor stress en geeft meestal inwendige parasieten en ziektes aan de luchtwegen onder de leden...
Eindgrootte is ongeveer 25-30cm
Terrarium voor volwassen koppel minimaal 150x80


Chelonoidis carbonaria
Sterke, niet stressgevoelige soort die vaak word aangeboden, kan in de zomermaanden ook naar buiten.
Eindgrootte is afhankelijk van de aangeboden vorm, meestal niet groter dan 35cm
Terrariummaten per volwassen koppel is 2m2


Indotestudo elongata, sterke soort die regelmatig word aangeboden.
Eindgrootte is 26 a 32cm
Terrariummaat per koppel is 180x 80cm
Kan eventueel tijdens de zomer naar buiten mits ze de schaduw kunnen opzoeken, deze soort houd niet van permanent zonlicht.


Stigmochelys pardalis
Nakweek is goed houdbaar, van import sterven veel dieren binnen het jaar.
Is een groter wordende soort, eindgrootte ligt rond 45cm
Terrarium van 3 a 4 m2 is aanbevolen voor een enkel dier


Chelonoidis denticulata
Niet echt een beginnersdier, word ook vrij groot (tot 50 a 60cm)


Centrochelys sulcata
Makkelijk houdbaar, maar een groot wordende soort, mannetjes worden soms groter dan 70cm en wegen dan ruim 75kg
Kamerterrarium is een must (10m2 per dier)
Deze dieren moeten ook naar buiten kunnen bij goed weer.

Er zijn ook een aantal kleiner blijvende soorten, maar deze zijn meestal wat moeilijker houdbaar en eerder zeldzaam en dus vrij duur.
Van belang is er eerst uit te komen naar welke soort je voorkeur uitgaat, gezien de verzorging verschilt van soort tot soort.
Ook van belang is uiteraard de beschikbare ruimte om de dieren verantwoord te kunnen houden.
« Laatste verandering: 8 Maart 2008, 23:02:06 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
2 Oktober 2024, 22:38:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1046
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 864
Totaal: 864
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.029 seconden met 26 queries.