Zijn de eerste 2 foto's buiten genomen, lijkt er wel wat op?
Laat je ze dan soms buiten?
Ze lijken vrijwel volwassen de eerste twee, heb je al eieren of zelfs nakweek gehad uit deze?
Die zijn zeker volwassen, heb ook een eitje liggen, maar is beschadigd.
Ik laat ze zeker en vast buiten. Ze genieten er enorm van. Ze zijn bij mij ook helemaal niet schuw, de volwassen dieren komen alledrie uit de hand eten, eenmaal buiten beginnen ze ook altijd onmiddellijk te eten, af en toe een schuchtere poging tot paring...
Waarom die '
'?
Ook voor de Malacochersus Tornieri is het verblijf buiten mogelijk bij zonnig en warm weer.
Hou de dieren wel tochtvrij en zorg voor voldoende beschutting tegen te fel en branderig zonlicht.
Pannekoekschildpadden zijn over het algemeen wel terughoudend en schuw, vandaar dat het me wel een beetje verbaast dat ze toch alledrie uit de hand komen eten.
Heb je ze dan al als nakweekjes bij je thuis gehuisvestigd ?
Ik vind het persoonlijk een hele mooie soort en is naar mijn weten één van weinige landschildpadsoorten waarvan het onderste deel van het schild flexibel (zacht) blijft.
Allicht heeft dat te maken met de manier waarop deze dieren zicht schuilhouden, namelijk tussen rotsen en spleten.
Iemand uit Gent (= België) bood mij volwassen dieren van zo'n 12 à 13 cm aan voor 650,00 EUR/stuk.
Persoonlijk vind ik dat nogal veel geld - hij wou mij ook de oorsprong van de dieren niet meegeven. Het aantal dat hij te koop aanbod waren 17 volwassen dieren - waarvan 13 vrouwen. Dus al een mooi fortuintje = 650,00 eur x 17 pannekoekschildpadden = 11.050,00 EUR
Volgens mij waren het wildvangdieren, maar ze zagen er wel goed uit, enkele ervan waren aan het eten bij mijn bezoek.
Ik vraag me eigenlijk wel af hoeveel een nakweekdiertje van deze soort kost ?
Groetjes,
Greeny ...