Vandaag mijn tweede nakweek Malacochersus tornieri gehaald bij Frank in Belgie.
Het is het derde nakweek dier in de reeks van 2007 dus de jongeste.Die ik al had was de tweede.
Het is een 100% zusje van degene die ik nu al heb. Het is voor 99,9% zeker dat het een vrouwtje is.
Na toch al gauw twee uur over alles en nog wat te hebben gesproken over schildpadden(tijd vliegt dan voorbij) ging ik weer huiswaards met deze mooie dame.
Het dier is dus jonger dan het diertje wat ik al heb maar groter en zwaarder.
Frank gevraagd hoe dit kan komen.
Ontlasting is goed van consistentie en ze komt aan in gewicht.
een verklaring die Frank gaf is dat hij zijn kleine dieren fijn gesneden voer geeft en ik doe het minder fijn.
De dieren eten dan minder als het grof gegeven wordt.
Hij geeft zijn dieren vier dagen per week te eten en ik 6 dagen per week.
Ik ga het voortaan dus iets kleiner geven gezien ik het dier toch wel iets wat meer wil laten groeien.
Agrobs geeft hij zijn dieren niet meer als toevoeging. Wel onkruiden.
Luchtvochtigheid is ook een belangrijk punt vertelde hij.
Hij heeft een volwassen vrouw waarvan het schild flink misvormd is door te droog te hebben gehouden.
Vrouwtje doet het verder prima en heeft al voor 4 eitjes gezorgt.
Hij houdt zijn luchtvochtigheid rond de 50-80% bij de rotsspleten. Naar mate de temp stijgt stijgt natuurlijk ook de luchtvochtigheid. Zelfs tot 90% in de spleten bij een temp van 35graden in de spleten. Dit is wel een extreem en is niet goed voor de dieren.
Sproeien dus voor de rotspleten. Daar worden ook de eieren afgelegd.
De rest van het verblijf wordt niet gesproeid en is dus aanzienlijk droger.
Terwijl we de bakken aan het bekijken waren waar de spleetschildpadden aan het bekijken waren vertelde hij dat hij nog geen tekenen had gezien van eiafleg maar dat het goed mogelijk was dat ze geen eieren hadden afgelegd gezien een verhuizing van de dieren. Tot hij opeens een kleine zag die amper twee dagen oud was.
Wij vooral Frank stond erg raar te kijken en was erg enthousiast.
Gelijk berekend wanneer het ei mogelijk was gelegd en uit zijn hoofd watvoor temperaturen er waren geweest.
Hij kwam uit dat het mogelijk een mannetje zou moeten zijn.
ik heb nog minuten lang naar het kleine wondertje zitten kijken.
Vind het echt ongelovelijk hoe goed de dieren het daar hebben. Dit was het levende bewijs.
Eerder had hij het al met andere schildpadden.
Wat hij mij ook vertelde dat mogelijk de geslachtsbepaling in het ei mogelijk afhangt van 1 moment in de ontwikkelings cyclus van het embryo.
Als het geslachtschromosoom wordt aangelegd is het afhankelijk van de dan aanwezige hoogte van de temp.
Hoe de temp daarvoor en daarna is maakt weinig uit voor de uitkomst.
Dit alles is een vermoeden en is nog te weinig onderzocht. Samen met het moment wanneer de temp daadwerkelijk bepalend is voor het geslacht.
Al met al een zeer geslaagd/informatief/leuk bezoek.
Was echt top met als hoogtepunt voor mij mijn diertje en voor Frank zijn nieuwe aanwinst.