Er word natuurlijk altijd gezworen bij UV licht en is nog steeds een onderwerp van discussie en onderzoek
Door wie? Door de commercie en beginnende schildpadhouder (die nog alles gelooft).
Ik sluit me volledig bij Kurt aan. D3 kan perfect via de voeding. Zelfs de hoeveelheid die een schildpad nodig heeft is discutabel. Een klein beetje kan al voldoende zijn. Ik heb jaren geen druppels gebruikt en gekweekt met enkele lastig te kweken soorten. Het beetje D3 wat de dieren binnen kregen kwam uit de Gistocal. Ik ken teveel goede kweekresultaten waarbij geen UV lamp in de buurt is geweest om klakkeloos aan te nemen dat het allemaal zo goed is. Ook naar de werkelijk UV behoefte bij schildpadden is nauwelijks onderzoek gedaan. Er zijn wat onderzoeken maar dat was bij hagedissen. Ik moet nog steeds het eerste degelijke onderzoek zien naar de behoefte bij schildpadden.
Maar zelfs dan denk ik dat het vaak niet noodzakelijk is.
Wat veel houders vaak vergeten is dat wanneer er een nieuwe lamp in het verblijf bijkomt ook de lichtintensiteit stijgt. Dat is iets waar schildpadden en reptielen vaak positief op reageren.
Betere etenslust en meer activiteit. Maar dat is niet onomstotelijk een gevolg van wat UV straling.
Als je het geld van die dure lampen in je zak houdt kan je heel wat druppels kopen. Dan weet je ook dat de dieren D3 binnen krijgen.