Moet er niet wat meer verlichting in je terra zijn?
Dit zijn toch geen woud bewoners, maar meer dieren die in bergachting streken voorkomen in Afrika?
Het is een felle 100 watt spot die van 0800 tot 2200 aan staat. in de hoek waar ze zit is het 25-30 graden en onder de spot 40-45 graden. Ze wonen idd niet in een woud maar savanne achtige omgeving met veel rotsen die ze Kopjes noemen. Qua licht zit het goed aangezien het niet in de spleten zelf hoeft te komen. Er mogen schaduwrijke plekken zijn maar als er maar genoeg warmte is. Ook gaat ze nog niet de bak verkennen.
eerder had ik al twee spots maar ze bleef op een plek ik had me bak zo ingedeeld dat het een spiegelbeeld was beide kanten toch bleef ze op haar eigen plekje.
eerlijk gezegd zie ik zelf de toevoegende waarde van extra licht niet in misschien dat jullie dit kunnen weerleggen.
De kunst is juist in het terra een breed spectrum verlichting te hebben en in de spleeten of wegsteekplaats bijna geen verlichting toe te laten.
heb nog enkele interesante art. Gevonden van Victor loehr en ingo Pauler over de kweek van deze soort.
Loehr in lacherta 55(6) 1997
Pauler in Herpetofauna 12(66) 1990