In trionyx jaargang 5 nummer 1 staat een artikel over de lederschildpad. Op blz 15 staat een foto met 85 eiren en 24 'valse' eiren. Gezien de naam is het duidelijk waarom deze schildpad ze legt. Ik zie dan voor mij ogen dat ze dit legt om overlevings kans van de andere eiren te vergroten. Is dit juist? Zo ja, zijn er landschildpadden die ook valse eiren leggen? Ik heb het nog nooit gehoord maar vraag het me toch af.
Alex
Je hebt het bij het rechte eind.....de 'valse eieren' komen boven op de 'bevruchte eieren' bij eventuele nest roof door roofdieren (o.a varanen) zullen alleen de bovenliggende eieren worden opgegeten. De onderliggende maken dan nog een kans.
Bij landschildpadden komt dit fenomeen zover ik weet niet voor. Landschildpadden leggen zowie zo al veel minder eieren. Wel is het zo dat er bij sommige soorten een strategie is met uitkomen van eieren. Er kan een verschil zijn in uitkomst per individueel ei. Zo wordt de overlevings kans groter dan wanneer alle eieren tegelijk uitkomen en bij het verlaten van de nestkuil direct worden opgegegeten. Een ander strategie bij sommige landschildpadden is meerdere kleine legsels per seizoen