Moeilijk te zeggen over de leeftijd aangezien ze per gebied ander voedselaanbod hebben.....in zeer drogere gebieden zal er meer drogere grassoorten en kruiden worden gegeten....hierdoor groeien ze trager, maar mooier.
In overlappingsgebieden waar vochtige gebieden voorkomen zijn meer voedselrijke planten beschikbaar met een snellere groei als gevolg.
Ik zelf weet bijna zeker dat dit wildvang betrefd. Een jaar of 6, 7 zal ik neit gek van opkijken. Ik heb een vergelijkbaar pardalis wildvang met een plastron van 15 cm en 960 gram....is nu 5 jaar op papier....waarschijnlijk ouder. Nakweek dieren worden hier al snel overvoerd met grote groei tot gevolg....zo heb ik een pardalis van 2002 (nakweek) en deze is plastron 30cm en 3.5 kilo. Een heel ander verhaal en mooi gegroeid maar lang niet zo mooi als de wildvang...
Die van jou is prima gegroeid.
Om even terug te komen op leeftijd van het diertje. Citeer ik een stukje uit Panter- en Sporenschildpad van Holger Vetter. Blz. 76 (groei) 1e alinea
''Dieren van een leeftijd van één jaar zijn ongeveer 6,7-8,2 cm lang, 5,8-6,4cm breed, 4,4-5,0 cm hoog en 88-141 gr zwaar. exemplaren met een leeftijd van drie jaar wegen gemiddeld ongeveer 1KG, met een leeftijd van twaalf jaar is dat gemiddeld 5KG. Zeven volgroeide dieren uit een groot buitenverblijf van 0,65 herctare in Zuid-Afrika, levend onder semi-natuurlijk omstandigheden, wogen op de leeftijd van 4,5 jaar ongeveer 500-1,500 G.
Andere panterschildpadden waren op de leeftijd van vijf jaar tussen 400 en 600 g zwaar.'''
De laatste zin is mij onduidelijk. Wat bedoelen ze met 'andere'? Die in de natuur leven? of juist in gevangenschap? De mijne is nu 550g dus zou schatting van Berg dicht in de buurt liggen.