Gezien ze voor nakweek gezorgd hebben zullen ze wel nog wat anders gedaan hebben ook dan alleen maar ''liggen''
Maar idd veel schijn je er niet aan te hebben, is net als Macrochelys meer een ''kijkdier'' denk ik.
Toch wel een facinerend uiterlijk
Deze discussie heb ik weleens vaker gehad, maar vooruit, daar gaat ie nog een keer.
Voor zowel Chelydra, Macrochelys en Chelus geldt dat dit wel degelijk beweeglijke dieren zijn, als je ze maar de ruimte geeft. Als je mij de hele dag op de WC opsluit, beweeg ik ook niet veel. Logisch, he?
Duits onderzoek heeft aangetoond dat in iedergeval de volwassen Chelus in het oorspronkelijke biotoop juist
midden in de brede rivieren werd aangetroffen, dus de gedeeltes waar het diep is en ze dus niet makkelijk continu met hun kop vlak onder de wateroppervlakte liggen. Om te ademen moeten deze dieren dus steeds weer een afstand afleggen naar de oppervlakte. Tevens kan in deze rivieren een aardige stroming staan waardoor de Chelus redelijk goede zwemmers zijn geworden.
Om bovenstaande 3 soorten dus goed tot hun recht te laten komen heb je dus eigenlijk een klein basin nodig om ze te huisvesten. Natuurlijk kunnen ze het met een kleiner verblijf af, maar groter is zeker beter.