Voor flagelatten en eitjes ervan :
3 dagen na elkaar 1/2 tabletje flagyl 500 afraspen met een klein mesje en het poeder ervan uitstrooien op wat natgemaakt vers groenvoer zodat het flagylpoeder erop blijft kleven. Wordt tijdens het eten door schildpadden spontaan opgenomen zonder veel erg.
Is toch iets ingewikkelder hoor, je moet doseren volgens gewicht
Als je een halve tablet geeft aan een babygriekje bvb, t'ja dat overleeft hij niet denk ik
Flagyl is vergif hoor.
topje van een koffielepeltje.
Dit is geen nauwkeurige dosering, waar heb je dit vandaan?
Geldt dit voor volwassen of jonge dieren?
Ook panacur moet gedoseerd worden volgens lichaamsgewicht, de vloeibare vorm is hiervoor het handigst.
Topje van een koffielepeltje is de dosering die ik heb gekregen van iemand die dit doet met volwassen Griekse, Moorse en Breedrandschildpadden tot 25 cm en steeds goede resultaten heeft zonder de gezondheid van zijn dieren in gedrang te brengen.
Uiteraard is het logisch dat je deze dosering van een half vergruisde tablet Flagyl 500 niet geeft aan babygriekjes want zoals je zelf te kennen heeft is Flagyl inderdaad echt vergif.
Panacur moet ook gedoseerd worden volgens lichaamsgewicht alleen ken ik Panacur enkel onder de vorm van wit poeder, gekocht bij de apotheek in grote verpakking - 1 pot van 500 gram kostte mij ongeveer 52,00 EUR.
Panacur in vloeibare vorm was bij mijn apotheek niet gekend in hun geneesmiddelenbestand.
Hoe kan ik er eventueel aankomen en hoeveel kost het ongeveer per dosis ? En hoe doseren aan jonge dieren, hoeveel aan volwassen dieren ?
Deze informatie zou inderdaad zeer nuttig zijn voor iedereen die schildpadden houdt en vaak te kampen heeft met wormpjes en flagelaten bij hun dieren. Toch zijn wij geen dierenartsen maar iets bijleren kunnen en mogen we nog altijd hé !
groetjes,
greeny.