Ouder dieren zitten het jaar rond buiten. Ze overwinteren in een serre waarin een geisoleerde box staat die gevuld is met stro.
Jonge dieren van minder dan 2 jaar houden geen winterslaap.
En waarom niet?
Omdat ik persoonlijk vind dat een diertje van bijna nog geen 90 gr een buitenwinterslaap moet doen van een 5 tal maand. Ik heb geen Wijnkelder en voor een Frigo oplossing ben ik niet te vinden.
Moesten we een zachte winter hebben zoals de vorige zou ik het misschien wel proberen, maar hier weet men het nooit, dus neem ik het risico niet.
En waarom wel, er zijn er wel die nooit geen buitenlucht zien laat staan een winterslaap...
Shadow,
maar in de natuur gaat het toch ook zo
ik doe het zelf ook nog niet hoor met mijn nakweekjes van dit jaar
Ja in de natuur gaat het idd ook zo dat jonge dieren in winterslaap gaan, maar in de natuur in het land van herkomst is het wel even anders dan hier in de lage landen.
Ten eerste is er een constante temp en word het kouder dan duurt deze koude golf geen 6 maand zoals in onze contreien.
Ten tweede houden dieren in hun natuurlijk habitat geen winterslaap van 5 maand, maar eerder een maand of 3 ..max.
ten derde, moeten deze dieren hier normaal kunnen leven zouden ze hier in de vrije natuur kunnen voortleven zonder onze hulp.
Ik kom net terug van turkey en daar was het 33 ° gr met een gemiddelde vochtigheid van 50 %, ik heb zelfs nog een carretta carretta zien zwemmen. omsteken van de Egeïsche Zee
Ben al in maart in Turkey geweest daar was het toen al gemiddeld 25 °gr...
als je dat vergelijkt met onze waarden dan is het altijd winter voor onze dieren.