Ben eerder voor winterslaap dan voor winterrrust. Reden. Ne keer boven de 6 graden komt het metabolisme van schildpadden op een traag tempo weer op gang. Maagsappen worden weer aangemaakt. Dier gaat sneller zijn reserves aanspreken dan in een winterslaap waar het metabolisme op een lager pitje staat. Dus gaat sneller afvallen in gewicht.
Winterslaap is niet de bedoeling om je schildpad op dieet te zetten, wel om een rustfase in te lassen, en zoveel mogelijk aan te leunen bij het levensritme van een dier in de natuur.
Je hebt naar mijn mening twee mogelijkheden. Of je doet een messtaal binnen en behandelt indien nodig. Of je ontwormt d'office. Maar niks van de twee is leven in onzekerheid, zou ik niet doen.
Ik doe het laatste, waarom? Afgelopen drie jaar laten testen, telkens wormen of wormeitjes gevonden. Aangezien ze steeds in zelfde buitenverblijf zitten (ondanks dat het is omgespit) is de kans heel groot dat ik opnieuw prijs ga hebben. Wel rekening mee houden dat je op tijd ontwormt.
Ook iedere landschildpad in het wild heeft wormen, maar het grote verschil met in gevangenschap is dat ze niet ter plekke blijven en zichzelf nooit herbesmetten. In gevangenschap hebben ze een beperkte ruimte en is de concentratie van wormen hierdoor groter (als er zijn althans). Een dierenarts zei me ooit dat het quasi onmogelijk is een landschildpad zijn/haar leven lang wormvrij te houden. Het is wel de bedoeling om de populatie te beperken zodat de dieren er geen schade van ondervinden.
Ik sluit me aan bij de 2 bovenstaande quotes.
Nu is het hoogtijd om meststalen te nemen ter voorbereiding op de winterslaap (begin of halverwege december).
Ook de 2 kleinste zou ik een 4tal weken in winterslaap laten gaan, zoals gezegd in februari, ik zal in elk geval de fout geen 2 keer dezelfde fout maken door ze de winterslaap de eerste 2 jaar te ontzeggen...
Mestcontrole van nieuw aangekochte dieren is ten zeerste aangeraden, niet alleen wormen zijn een gevaar maar ook flagelaten, net in stresstoestanden (veranderen van eigenaar, terrarium enz..) breiden deze soms razendsnel uit met alle gevolgen vandien.
Soms word het dan pas opgemerkt als het plastron al verweekt of de eetlust afneemt, dergelijke dieren zijn aanzienlijk moeilijker er weer bovenop te helpen, dan wanneer een meststaal zou aangewezen hebben dat flagelaten aanwezig zijn.Wacht 10 tot 14 dagen , tegen die tijd zijn mogelijk aanwezige flagelaten uitgebreid en makkelijker te vinden. Van de 15 laatst aangekochte dieren hier hadden er 7 flagelaten, dit is niet altijd de schuld van de kweker.
Kan nog een tip meegeven:
Doe wat mest in een afgesloten bokaaltje met wat water in de koelkast, soms gebeurd het dat na 12 tot 24 uur de eventuele wormen langs het glas omhoogkruipen, als je het glas voor het licht houd duidelijk te zien.
OPGEPAST: is dit niet het geval , wil dit nog niet zeggen dat geen wormen aanwezig zijn!
Door regelmatig meststalen binnen te brengen ga je ook leren, preventief ontwormen zonder ervaring hiermee raad ik met klem af, het werkzame bestanddeel van panacur is fenbendazole,dosering hiervan is 50mg/kg voor schildpadden.
Het aandeel fenbendazole is in elke vorm van panacure anders (bestaat in tabletten, vloeibare vorm (liquid) en pasta)in 1gr pasta bvb zit 187,5mg fenbendazole.
Een rekenfout is dus vlug gemaakt,reken maar eens uit of weeg/meet maar eens af hoeveel een schildpad van bvb 360 gr nodig heeft, vandaar het belang de eerste wormkuren niet uit te voeren zonder begeleiding van een DA .
Ken iemand die gedurende 6 jaar een factor 10 misrekening (dus 10x te veel) panacur preventief toegedient heeft aan haar schildpadden.