Mirjam
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: 1 September 2007, 14:54:30 » |
Volgens mij bestaat mijn hele tuin zowat uit leem da's toch kleigrond?
|
|
|
|
drika
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 1 September 2007, 14:58:37 » |
Volgens mij bestaat mijn hele tuin zowat uit leem da's toch kleigrond? ik weet het niet precies,maar als dat zo is dan kan ik het dus niet zo in een tuincentrum kopen,hier in zeeland hebben we kleigrond, dus word het niet scheppen in de voortuin
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 1 September 2007, 15:01:28 » |
ik hou de cocopeat goed vochtig ,maar wil wel graag weten wat leem is en waar het verkrijgbaar is,zo dat we het verschil kunnen testen
Leem is verkrijgbaar in hengelsportzaken, maar niet bruikbaar voor carbonaria's. Wel geschikt voor soorten als horsfieldii en (volwassen)nabeulensis... Na uitdroging word leem hard.
|
|
« Laatste verandering: 1 September 2007, 15:03:15 door kurtlippens »
|
|
|
|
|
drika
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: 1 September 2007, 15:04:09 » |
ik hou de cocopeat goed vochtig ,maar wil wel graag weten wat leem is en waar het verkrijgbaar is,zo dat we het verschil kunnen testen
Leem is verkrijgbaar in hengelsportzaken, maar niet bruikbaar voor carbonaria's. Wel geschikt voor soorten als horsfieldii en (volwassen)nabeulensis... Na uitdroging word leem hard. bedankt,dan hoef ik hier niet mee te testen
|
|
|
|
brigitte
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 1 September 2007, 15:05:11 » |
even om terug te komen op cocopeat. Mijn schildpadjes graven zich ook in. De bovenlaag is goed vochtig, maar als ze zich ingraven komen ze toch misschien in aanraking met drogere cocopeat, of zie ik dat verkeerd? Ik sproei niet meer alleen, maar maak ook zoveel mogelijk vochtig met een gieter zodat ook het onderste gedeelte zoveel mogelijk vochtig blijft, maar zal vast wel eens een plekje overslaan.
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #20 Gepost op: 1 September 2007, 15:06:53 » |
Leem wordt afgezet door de rivieren. Het is erg kalkrijk en kan tot kalksteen worden gevormd (duurt enkele miljoenen jaren). De provincie limburg en omgeving is hier rijk aan (mergel, leem kalksteen etc.) Klei is grofweg een mengsel van organisch materiaal en leem. Er is sprake van zeeklei (kust) en rivierklei, (stroomgebied rivieren)
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #21 Gepost op: 1 September 2007, 15:08:21 » |
even om terug te komen op cocopeat. Mijn schildpadjes graven zich ook in. De bovenlaag is goed vochtig, maar als ze zich ingraven komen ze toch misschien in aanraking met drogere cocopeat, of zie ik dat verkeerd? Ik sproei niet meer alleen, maar maak ook zoveel mogelijk vochtig met een gieter zodat ook het onderste gedeelte zoveel mogelijk vochtig blijft, maar zal vast wel eens een plekje overslaan.
Mijn ervaring is dat het van de toplaag naar beneden toe uitdroogd. Dus de diertjes zullen wel vochtig zitten.
|
|
|
|
Mirjam
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #22 Gepost op: 1 September 2007, 15:09:11 » |
Hier dus ook...een en al klein de grond, maar omdat nou in een terra te doen Dat wordt idd keihard...
|
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #24 Gepost op: 2 September 2007, 16:24:02 » |
ik merk in mijn terra dat de bovenlaag wel uitdroogt maar dat al enkelen mm's verder het al vochtig is. dus als ze ingegraven zitten zitten ze dus niet in uitgedroogde cocos. ik sproei wel elke dag 2 x de bodem vochtig, 1 x sóchtends en 1 x sávonds. als de schildpadden nog of al wakker zijn als ik ga sproeien dan gaan ze opeens rennen om aan de kleine waterdruppels te ontsnappen
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
drika
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #25 Gepost op: 2 September 2007, 17:10:25 » |
als ik s,ochtends sproeit en ze slapen nog,dan komen ze altijd direct te voorschijn en beginnen aan de ochtend wandeling,dit is elke dag zo,en als ik dit wat later doet als ze al wakker zijn worden ze meer actiever als normaal,begrijp nog steeds niet waarom ze dan zo zijn?
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #26 Gepost op: 2 September 2007, 18:25:36 » |
Hier dus ook...een en al klein de grond, maar omdat nou in een terra te doen Dat wordt idd keihard... Ik vind het wel mooi en natuurlijk uitzicht. Ook in de Antwerpse zoo hebben ze het blijkbaar ontdekt: http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?topic=1628.0Spijtig dat het zo duur is
|
|
|
|
Mirjam
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #27 Gepost op: 2 September 2007, 18:27:39 » |
Kom je toch ff graven hier..wil toch een vijver hebben hahahaha...
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #28 Gepost op: 2 September 2007, 18:36:04 » |
mag ook bij komen graven, ben ik van die onkruid af :p
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
Mirjam
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #29 Gepost op: 2 September 2007, 18:41:04 » |
mag ook bij komen graven, ben ik van die onkruid af :p
In het voorjaar he anders breek ik mijn nek van de winter met zo'n diepe kuil voor de deur
|
|
|
|
|