SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Verstopping bij pardalis  (gelezen 11914 keer)
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

Duits wonen: www.immo-ridder.nl

« Gepost op: 31 Augustus 2007, 17:14:50 »

Hallo Allemaal,

Een pardalis van mij gaf geen ontlasting meer. At niet zoveel deze week en ging wat stilletjes zitten in de hoek. Apart gezet en DA gebeld. Eerst een warm bad gedaan om ontlasting weg te brengen, maar er kwam niets en mijn vermoeden werd eigenlijk al bevestigd. Ik dacht aan een verstopping.

Bij de DA vandaag en inderdaad een verstopping. Gelaxeerd en er kwam Hennep uit!!!! Ik schrok wel even, aangezien ik dacht dat dit niet tot verstopping zou leiden. DA gaf aan bij teveel van Hennep dit wel kon zijn. Maar goed hoe controleer je dat? En wat is teveel. Hij raade aan om deze pardalis op Hooi te zetten. Nou heb ik dit al een deel van het verblijf en een deel hennep.

Heb vanaf vandaag de pardalissen geheel op hooi staan. De viertenen niet. Maar goed....nu vrees ik voor alles.
Pardalis weer in het verblijf en stapt weer rond. Wonderbaarlijk hoe dieren hun gewoonte weer oppakken. Zit nu lekker onder de lamp en heb haar direct weer in de groep gezet.

Ontlasting was goed.... vrede

Hebben jullie dit eerder meegemaakt?

Jarno.

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #1 Gepost op: 31 Augustus 2007, 17:31:15 »

Nu schrik ik ook wel even, nooit meegemaakt zoiets  afvragend
Slechts eenmaal een dier gehad met verstopping (horsfieldii) dit was toen ik nog beukblokjes gebruikte.

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #2 Gepost op: 31 Augustus 2007, 19:25:38 »

Ja ik snap er ook niets van......
Ik heb alle dieren met succes op hennep staan. Super spul. Ben wel weer wat geruster. De horsfieldii's laat ik op hennep staan.

De pardalissen op hooi.....maakt ook niet uit...dit gebruikte ik toch al voor de helft in het verblijf en is voor mij ook nog eens goedkoper met 300 pak hooi in de paardenschuur.

Maar goed....er kwam behoorlijk wat hennep uit.

Ik wil haar toch even een keer goed na laten kijken.......het betrefd namelijk de vrouw die extreme bultvorming heeft en behoorlijk plat is gebouwd. Daardoor staan haar poten niet goed onder de ruggeggraat en sleept zij zichzelf inplaats van hoog lopen. Ze loopt net zo hard als anderen, alleen lager en haar poten slepend.
Misschien heeft haar scoliose wel invloed mbt spijsverteringskanaal en daardoor deze verstopping. De vorige eigenaren heb ik geinformeerd hierover of ze dit eerder had. Maar nee.

Ach....ze maakt het goed, heeft ook alweer gegeten. Werkelijk even een opluchting.

Jarno.

www.immo-ridder.nl
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #3 Gepost op: 31 Augustus 2007, 19:41:39 »

Bodembedekking is een heikel punt, elke bodembedekking heeft zijn voor en nadelen, coccopeat kan niet gebruikt worden voor drooglevende soorten als pardalis en sulcata.
Mijn inziens kan bark of beuksnipper net zo goed voor verstopping zorgen als het tegenslaat.
Van hooi ben ik persoonlijk geen voorstander om de reden: bodembedekking is geen eten en omgekeerd.
Bovendien heb ik schrik voor brand, bij de sulcata's kan het wel eens ophopen doordat de dieren het meeslepen, mag er niet aan denken dat het tegen de gloeiend hete Osram vitalux terecht komt, ook al omdat het ganse verblijf uit hout bestaat.
Eigenlijk zitten de jonge sulcata's van hun eerste levensdagen op hennep.
Maar goed om weten, verstopping kan dus ook van hennep  afvragend

Mirjam
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #4 Gepost op: 1 September 2007, 08:02:13 »

Zulke dingen maken mij angstig neerslachtig
Wanneer doe je het goed?
In het begin dat ik mijn grieken had werd me onbemeste potgrond aangeraden als bodembedekker...
In de loop van de tijd blijft het aan het veranderen.
Nu hennepvezels, wat ook verstopping kan veroorzaken.
Zijn er ook mensen met volwassen beestjes die "zweren" bij een bepaalde ondergrond..daar bedoel ik dus mee die al jaren hetzelfde probleemloos gebruiken?
gorterlies
Centrochelys sulcata

« Antwoord #5 Gepost op: 1 September 2007, 09:08:29 »

Ja Mirjam. Ik heb al heel lang diverse landschildpadden en ik zweer bij bark. Voor de nakweekdiertjes vermeng ik het met cocopeat maar de grote houd ik probeemloos op bark Je kan het goed vochtig maken, het houd de vochtigheid vast zodat ze zich kunnen ingraven en ik haal het in zakken van 25kg(geloof ik) in het tuincentrum. Ik kan het je maar aanraden. In het tuincentrum (Brico) heet het ook boomschors of "ecorces de pin" maat 10/25, kleine stukken.

houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
Mirjam
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #6 Gepost op: 1 September 2007, 09:53:12 »

Ja Mirjam. Ik heb al heel lang diverse landschildpadden en ik zweer bij bark. Voor de nakweekdiertjes vermeng ik het met cocopeat maar de grote houd ik probeemloos op bark Je kan het goed vochtig maken, het houd de vochtigheid vast zodat ze zich kunnen ingraven en ik haal het in zakken van 25kg(geloof ik) in het tuincentrum. Ik kan het je maar aanraden. In het tuincentrum (Brico) heet het ook boomschors of "ecorces de pin" maat 10/25, kleine stukken.

Boomschors..dat heb ik gezien in een tuincentrum hier....
Ik ga zowiezo de cocopeat gebruiken bij mijn kleintjes straks, maar met die boomschors erdoorheen hebben ze natuurlijk wel meer houvast aan de pootjes....
Maar krijgen ze dat met eten dan niet binnen? Want alles komt onder te zitten of gebruik je op de plek waar je voedert een andere ondergrond???

Lees ook veel dat mensen duivengrit hebben liggen op die plek.
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #7 Gepost op: 1 September 2007, 10:16:37 »

Mirjam,

Ervan uitgaande dat ik de eerste ervaring heb hier met verstopping met hennep, na jaren succesvolle gebruik door anderen kun je ervan uitgaan dat hennep een goede bodemmateriaal is.
Ik schrok erook van....maar was blij dat er niets medisch was met mij pardalis.
Bark en cocopeat gebruik ik ook voor de landschildpadden die vochtige warmte nodig hebben en daar ben ik zeer tevreden over.

Misschien gewoon toeval? Maar ik laat mijn viertenen op hennep staan en de pardalissen op hooi. We zien later wel of ik dit aanpas.

Jarno.

www.immo-ridder.nl
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #8 Gepost op: 1 September 2007, 10:35:14 »

Zijn er ook mensen met volwassen beestjes die "zweren" bij een bepaalde ondergrond..daar bedoel ik dus mee die al jaren hetzelfde probleemloos gebruiken?
Ik zweer bij hennep,zal het ook blijven gebruiken ondanks dit ene voorval, hetzelfde heb ik al gehoord over boomschors hoor.
Dit wil niet zeggen dat boomschors of hennep slecht is, de ideale bodembedekking (zonder enig risico) bestaat niet.
Ik ken zelfs ervaren liefhebbers/kwekers die zweren bij beukblokjes ; hoewel ook dit bij mij eenmalig voor verstopping gezorgd heeft.
Ook over coccopeat zijn twijfels (in uitgedroogde toestand) wil nog niet zeggen dat dit niet meer gebruikt kan worden.
Neemt niet weg dat ik opensta voor nieuwe meningen  Knipoog
Al de nadelen van bodembedekking zijn besproken op de landdag, conclussie was dat beukenblad het meest geschikt is, daar ik geen honderden meter beukenhaag staan heb houd het hier al op...
Als je het filmpje bekeken hebt  (klokhuis schildpadden) zal je gemerkt hebben dat de landschildpadden daar op houtschaafsel zaten, ook hierover zijn erg verdeelde meningen.
« Laatste verandering: 1 September 2007, 10:40:12 door kurtlippens » Gelogd

Mirjam
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #9 Gepost op: 1 September 2007, 10:46:22 »

Vind het moeilijk, om een keuze te maken...de ene zweert bij dit, de andere bij dat.
Misschien dat ik in mijn terra verschillende dingen ga proberen dan maar knipoog
Is hennep voor hele kleine griekjes ook goed?
Wil het gewoon goed doen, aangezien mijn grote beesten bultvorming hebben.
Probeer dat nu koste wat het kost te voorkomen.
Arnaud
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 1 September 2007, 11:14:27 »

Vind het moeilijk, om een keuze te maken...de ene zweert bij dit, de andere bij dat.
Misschien dat ik in mijn terra verschillende dingen ga proberen dan maar knipoog
Is hennep voor hele kleine griekjes ook goed?
Wil het gewoon goed doen, aangezien mijn grote beesten bultvorming hebben.
Probeer dat nu koste wat het kost te voorkomen.

Ik volg de methode van de gevestigde orde (Niessen, Wetzels etc.) Deze zetten hun jonge dieren op doorgevroren tuinturf en/of gewoon potgrond. In navolging van hun methode heb ik dit voor mijzelf aagepast naar cocopeat. Dit is schoon van organische stoffen (dode plantenresten) en is onbemest.
Een laag van ca 10 cm is nodig en het dient vochtig te zijn. Dwz dat het oppervlak nimmer mag opdrogen (stofvorming) Jonge grieken graven zich graag diep in en zijn meestal pas laat op de dag (smiddags) actief en ook vrij snel weer vertrokken (ingegraven).

In onderstaand topic geef ik wat onderbouwing van mijn methode.
Mijn nakweek van 2005 heeft perfect glade schildjes zal weer eens foto's posten...
http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?topic=464.0

Even t.a.v de pardalis met verstopping.....
Gezien zijn groeiafwijking kun je aannemen dat het dier een gebrekkige stofwisseling heeft of heeft gehad je kunt eveneens aannemen dat het dier een blijvende stofwisselingsstoornis heeft ten gevolge van zijn slechte verzorging in het verleden.
Opname (eten van) van bodembedekking kan te maken hebben met een tekort aan, mineralen essentiele voedingsstoffen.
Het is de enige verklaring die ik kan verzinnen daar de andere pardalissen dit schijnbaar niet doen.

Zo heb ik ooit met mijn horsfieldi's meegemaakt dat ze vaak de beukesnippers opaten, ook van andere schildpadhouders heb ik dit ook gehoord. Bij verhoging van kalksuppelementering (ik heb toen het verblijf verrijkt met leemzandkorrels). Stopte de dieren met het eten van de beukensnippers.
Mijn grieken zitten op beukensnippers (al heel wat kritiek hierop gehad) maar er is er nog geen een die ze opeet. Ik tref het nooit aan in de ontlasting (ik zorg ervoor dat de voorschotel op een schoon plataeu wordt aangeboden)
Mirjam
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #11 Gepost op: 1 September 2007, 12:02:48 »

Thanx Arnaud knipoog
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #12 Gepost op: 1 September 2007, 13:05:14 »

Arnaud,

Ik denk zelf ook dat het de extreme vergroeiing hiermee te maken zal hebben, maar aan de andere kant is het tegendeel niet bewezen. In die zin....ik heb jarenlang de pardalissen tevens op beukensnippers gehouden en nooit geen last, tevens op gehakseld stro....ideaal, maar snel nat door de geringe vochtopname. Toen de hennep. De andere pardalissen hebben nooit verstopping gehad, wel tevens de viertenen en pardalissen hebben weleens hennep in hun ontlasting....dit werd geconstateerd tijden ontlastingsonderzoek met daarin de stukjes hennep.

Maar goed, in het verleden heeft de pardalisvrouw op vloerbedekking gestaan....... afvragend ja echt! En daarna jaren op hooi waardoor zij nooit problemen heeft gekend, met haar spijsvertering. Ik zet ze nu op hooi.....ook hier zijn de meningen over verdeeld, maar door de ervaring met deel hennep en hooi wat ik deed zaten ze meer bij het hooi....isoleert goed, is eetbaar en goed voor de spijsvertering en ze kunnen er goed in wegduiken. Als ik vers hooi neerzet, hoef ik die dag geen eten te geven, aangezien ze alle grassen en kleine kruiden ertussen uit eten en het natte voer laten staan.

Het nadeel van hooi is dat het sneller nat word door zijn geringe vochtopname.....dus sneller verschonen. Maar goed, dat is het punt niet. Dat is mijn hobby en hun voordeel een optimale hygiene.

Bodembedekking zoals Kurt zei, zal ten alle tijden een discussiepunt blijven, daarom is het zaken te melden en je ervaringen goed te delen. Hoe meer nee's, des te dichter kom je bij de ja.
Beukenblad is qua gezondheid goed....maar is ook weer eenzijdig, zal uiteindelijk ook wel weer nadelen kennen.

Het beste bodemmateriaal is de bodem van herkomst.  cool zeg

Jarno.

www.immo-ridder.nl
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #13 Gepost op: 1 September 2007, 14:19:55 »

Citaat
Lees ook veel dat mensen duivengrit hebben liggen op die plek.
Ik gebruik het bij de elegansjes, voldoet prima tot nu toe.
Ook hiervan gaan ze eten wat maakt dat het in de ontlasting terug te vinden is, maar kan geen kwaad.

kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #14 Gepost op: 1 September 2007, 22:51:30 »

@ Jarno,
Welk merk hennepvezel gebruik je?
Deze foto's maken duidelijk dat het om hele grote vezels gaat:
http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?topic=1386.0
Dit zou wel eens verschil kunnen maken,aubiose is veel fijner...
« Laatste verandering: 1 September 2007, 22:55:29 door kurtlippens » Gelogd

Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 November 2024, 09:42:10

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1251
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online