Vind het moeilijk, om een keuze te maken...de ene zweert bij dit, de andere bij dat.
Misschien dat ik in mijn terra verschillende dingen ga proberen dan maar
Is hennep voor hele kleine griekjes ook goed?
Wil het gewoon goed doen, aangezien mijn grote beesten bultvorming hebben.
Probeer dat nu koste wat het kost te voorkomen.
Ik volg de methode van de gevestigde orde (Niessen, Wetzels etc.) Deze zetten hun jonge dieren op doorgevroren tuinturf en/of gewoon potgrond. In navolging van hun methode heb ik dit voor mijzelf aagepast naar cocopeat. Dit is schoon van organische stoffen (dode plantenresten) en is onbemest.
Een laag van ca 10 cm is nodig en het dient vochtig te zijn. Dwz dat het oppervlak nimmer mag opdrogen (stofvorming) Jonge grieken graven zich graag diep in en zijn meestal pas laat op de dag (smiddags) actief en ook vrij snel weer vertrokken (ingegraven).
In onderstaand topic geef ik wat onderbouwing van mijn methode.
Mijn nakweek van 2005 heeft perfect glade schildjes zal weer eens foto's posten...
http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?topic=464.0Even t.a.v de pardalis met verstopping.....
Gezien zijn groeiafwijking kun je aannemen dat het dier een gebrekkige stofwisseling heeft of heeft gehad je kunt eveneens aannemen dat het dier een blijvende stofwisselingsstoornis heeft ten gevolge van zijn slechte verzorging in het verleden.
Opname (eten van) van bodembedekking kan te maken hebben met een tekort aan, mineralen essentiele voedingsstoffen.
Het is de enige verklaring die ik kan verzinnen daar de andere pardalissen dit schijnbaar niet doen.
Zo heb ik ooit met mijn horsfieldi's meegemaakt dat ze vaak de beukesnippers opaten, ook van andere schildpadhouders heb ik dit ook gehoord. Bij verhoging van kalksuppelementering (ik heb toen het verblijf verrijkt met leemzandkorrels). Stopte de dieren met het eten van de beukensnippers.
Mijn grieken zitten op beukensnippers (al heel wat kritiek hierop gehad) maar er is er nog geen een die ze opeet. Ik tref het nooit aan in de ontlasting (ik zorg ervoor dat de voorschotel op een schoon plataeu wordt aangeboden)