hallo , dit is wat ik zeker ga opslagen in mijn pcke , prachtige uitleg + foto's
maar 1 vraagske "het hoofdvoedsel is Xanthosoma saggitifolium" nogthans ze hier veel beweren dat oxaalzuur heel slecht is , en deze plant heet een vrij hoge dosering van oxaalzuur , kan je dat eens verklaren , als ik het goed begrijp kan dat zo geen kwaad omdat het door de warmte afgebroken word
ik heb ook gelezen dat het groeit gelijk zot , dus kan ik het hier ook houden ?
hoe zou men eraan kunnen komen ?
Eerst en vooral: sorry dat ik een tijdje inactief ben geweest op het forum, maar ik had het even veel te druk. Als je van 6u30 's morgens tot 19u30 's avonds onderweg naar en in school zit dan heb je 's avonds niet echt veel zin meer om achter je pc te kruipen (wel, ik alleszinds toch niet
)
. In de weekends moet ik dan mijn sociale achterstand van tijdens de week inhalen, plus het verzorgen van al mijn beesten hier neemt ook nogal wat tijd in het beslag en daar komen dan nog mijn stiekeme plannen voor het beginnen van een eigen zaak die stilaan meer vorm krijgen bij. En niet te vergeten mijn avondschool Spaans natuurlijk
(dat laatste was niet direct een verstandige beslissing vrees ik, al het schoolwerk wordt wat te veel...) Maar allé, we zullen zien waar we uitkomen
. Nu even ter zake:
Crashbandicoot,
Uit de tabel met voedingswaarden van de Xanthosoma sagitifolium die ik heb gevonden blijkt inderdaad dat de plant een hoge oxaalzuurconcentratie bevat. Nu staat er in desbetreffende tabelm wel niet over welk deel van de plant het gaat... Maar er zal in elk plantendeel wel meer dan gemiddeld aan oxaalzuur aanwezig zijn vermoed ik.
Nu, het is niet door de warmte van de zon dat de concentratie van oxaalzuur in de planten sterk daalt, maar wel door koken. Waar je het hier in Belgie kan verkrijgen weet ik niet, maar ik heb destijds eens gegoodled en ben wel op een website terechtgekomen van één of ander gezien die de plant in hun tuin hadden staan, weliswaar met weinig succes als ik het mij meen te herinneren... Je kan misschien eens zoeken op internet en hun een mailtje sturen?
Oxaalzuur is inderdaad niet goed voor schildpadden. Oxaalzuur bindt calcium tot calciumoxalaat. Calcium in calciumoxalaat is niet meer opneembaar voor de schildpad, waardoor er een calciumtekort dreigt. De schildpadden daar hebben er nochthans geen last van daar. Hier en daar loopt er een exemplaar tussen met lichte pyramidevorming, maar dat is slechts een kleine minderheid... Volgens mij zijn de uitstekende klimatologische omstandiheden daar een gunstige factor in dat geval. UVB-straling zorgt namelijk voor de productie van vitamine D-3, hetgeen op zijn beurt zorgt voor een goede opneembaarheid van Calcium. Aangezien op Galapagos zo goed als elke dag de zon minstens 10 uur schijnt zullen de schildpadden wel een zeer goede calciumopneembaarheid hebben, waardoor het de hoge oxaalzuurconcentratie in evenwicht brengt... Dit is wel geen wetenschappelijk aangetoonde waarheid wat ik hier net gezegd hebt, maar het lijkt mij een mogelijke verklaring...
Hopelijk heb je hier iets aan...