Als het gaat om eigen nakweek die je hebt gehouden dan hoef je deze niet te chippen. Wel moet je ten alle tijde de herkomst van de dieren bewijzen. Draag je als kweker nakweek over die groter dan 500 gram zijn dien je ze eerst te laten chippen
Als het gaat om dieren die zijn overgedragen van kweker naar particulier dan is er bij de overdracht een CITES-document verstrekt. De particulier is verplicht om deze dieren te laten chippen als ze het gewicht van 500 gram hebben bereikt.
Er dient dan een nieuw CITES-document te worden opgemaakt. Het oude document en de barcode van de chip (microtransponder) moeten worden teruggestuurd naar Bureau laser.
Rondom foto-cites is discussie.
Dan moet ik het wel, het is geen eigen nakweek en ik heb bij mijn dieren CITES-documenten.
En die 500 gram is intussen ook verdubbeld
Ik hoop wel ooit op eigen nakweek hoor maar ben er nog steeds niet helemaal zeker van of het wel een koppeltje is.
Ik laat binnenkort eens wat foto's maken als ik een camera te pakken krijg.
In principe zijn ze door de vorige eigenaar gekocht als koppel...zou ook mogen ruilen als het niet zo zou zijn.
Maar ik kan na 4 jaar toch geen dier inruilen voor een ander.
Zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen.
Ik ben intussen wel stiekem op zoek naar na kweekjes van dit jaar...testudo hermanni...want mijn terra is binnenkort leeg.
Ik hou het voorlopig bij deze soort.
Bedankt voor de informatie.