testudo
Stigmochelys pardalis
|
|
« Gepost op: 5 Augustus 2007, 21:12:41 » |
Ik heb hier een probleempje met een eitjes in de broedkast van mijn griekjes. Ik had 5 eieren inliggen waarvan 2 onbevrucht(?) en 2 zijn uitgekomen op 16 juli , dus na 59 dagen broedduur , zoals gewoonlijk. Het 5de eitje is nog altijd niet uitgekomen , ondertussen al 20 dagen overtijd ! Als ik mijn oor tegen het eitje hou hoor ik het schildpadje wel degelijk duidelijk bewegen in het ei. Hoe kan dit en vooral : wat moet ik ermee doen ??
|
zeker eens gaan kijken op : users.telenet.be/testudo
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 5 Augustus 2007, 22:16:20 » |
Ik heb hier een probleempje met een eitjes in de broedkast van mijn griekjes. Ik had 5 eieren inliggen waarvan 2 onbevrucht(?) en 2 zijn uitgekomen op 16 juli , dus na 59 dagen broedduur , zoals gewoonlijk. Het 5de eitje is nog altijd niet uitgekomen , ondertussen al 20 dagen overtijd ! Als ik mijn oor tegen het eitje hou hoor ik het schildpadje wel degelijk duidelijk bewegen in het ei. Hoe kan dit en vooral : wat moet ik ermee doen ??
Niets doen, gewoon laten liggen. Komt vanzelf wel....... Je kan eventueel het substraat iets bevochtigen wellicht is dit een trigger....
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 5 Augustus 2007, 22:39:41 » |
Ik sluit me aan bij Arnaud, nog een paar dagen geduld
|
|
|
|
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
Duits wonen: www.immo-ridder.nl
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 5 Augustus 2007, 23:16:33 » |
Ik heb even gegoogled.......maar weinig te vinden..
Inderdaad kom ik wel tegen dat je het soms kan horen hoe een schildpad zich beweegt.....voordat hij eruit komt. Het ligt iedergeval nog binnen de marge van broedduur. Verder inderdaad iets bevochtigen. In de natuur komen ze ook massaal uit als het flink heeft geregend.......
Een kwestie van uren....paar dagen?
Spannend,
Jarno.
|
|
|
|
testudo
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 9 Augustus 2007, 21:03:44 » |
Nog altijd niet uitgekomen... ik heb nochtans het substraat een paar dagen geleden licht bevochtigd. Als ik het eitje doorlicht met een schouw lamp , zie ik duidelijk beweging van de pootjes. Het eitje lijkt maar half gevuld en ik zie geen dooier meer. Hoelang kan het diertje dit nog uithouden? Moest reeds uitgekomen zijn , samen met de andere op 15 juli ! Mag ik het eitje voorzichtig open maken? Wie heeft dit ook al voorgehad?
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 9 Augustus 2007, 21:31:14 » |
Mag ik het eitje voorzichtig open maken? Wie heeft dit ook al voorgehad? Ik heb er geen ervaring mee, zover ik weet nog niet voorgehad ( ik hou dit zoveel niet in de gaten...) Als je het diertje wil redden is het misschien best dat je het ei openmaakt ter hoogte van de luchtbel Het lijkt me abnormaal dat het na zoveel dagen nog niet uitgekomen is terwijl er (een week geleden?) al beweging in het ei waarneembaar was.
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 9 Augustus 2007, 21:35:01 » |
Ik ga mee met wat kurt zegt. Voorzichtig openen
|
|
|
|
testudo
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 9 Augustus 2007, 21:43:15 » |
Moest eigenlijk al uitgebroken zijn van 15 juli ! De andere eieren van hetzelfde nest zijn toen wel uitgekomen na de gebruikelijke 60 dagen broeden.
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 9 Augustus 2007, 21:46:36 » |
Moest eigenlijk al uitgebroken zijn van 15 juli ! De andere eieren van hetzelfde nest zijn toen wel uitgekomen na de gebruikelijke 60 dagen broeden.
Voorzichtig een gaatje maken op de plek waar de luchtbel zit. Als je het aandurft dan zou ik de eischaal (ronom de luchtbel) lichten. Als het dier niet zelfstandig uit het ei komt zal het toch ook sterven.
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 10 Augustus 2007, 08:58:56 » |
Heb je het al open gemaakt Testudo??
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
testudo
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 10 Augustus 2007, 11:09:08 » |
Ja ik heb het eitje een uur geleden opengemaakt. Het schildpadje is volledig volgroeid , er was geen dooierrest meer te zien. Binnenin het eitje was alles droog. Ter hoogte van het naveltje is er nog een bult merkbaar , maar dit trekt normaal gezien na een tijdje weg. Het diertje staat nu in een potje op licht vochtig keukenpapier in het terrarium. Zo kan ik het goed in de gaten houden. Toch ongeloofelijk hoe het diertje kon overleven , zonder dooier , hoe kon het dan ademen ? Was wel meer dan 20 dagen over tijd. Ik hou jullie op de hoogte. Hopelijk blijft het in leven.
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 10 Augustus 2007, 11:10:23 » |
Heb je het al laten drinken. Direct in lauwwarm water zetten hoor......................
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 10 Augustus 2007, 12:33:55 » |
Goed nieuws Testudo gefeliciteerd met deze hoeveel heb je er nu in totaal? nakweekjes dan?
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
brigitte
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 10 Augustus 2007, 13:12:41 » |
wat fijn dat het goed afgelopen is. Gefeliciteerd!!!!
|
|
|
|
testudo
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 10 Augustus 2007, 13:16:45 » |
Heb er nu al 6 op dit ogenblik , maar er liggen zo nog een 10 eieren in de broedstoof , een deel verwacht rond 15/08 en de rest begin september. ( als ze eruit willen tenminste )
|
|
|
|
|