Hallo Drika en verder iedereen,
Ik vond je topic bij bij een zoekopdracht op "blindheid".
Jouw verhaal komt erg overeen met het verhaal van mijn schildpad,
Mijn griekse (14 jaar, 1800 gr) hapt regelmatig in het luchtledige en kan erg moeilijk ori?nteren bij het happen.
Ik was benieuwd hoe het met het vermoeden van blindheid bij jouw Sjakie is afgelopen. In het topic uit 2007 kan ik het volgen tot de vakantie van de DA.
Mijn griekse heb ik nu bijna een jaar. Met mijn beperkte ervaring schat ik haar gezondheid in als matig en maak me daar zorgen over. Ze heeft lichte tot matige bultvorming, zakt ook bij warm weer om de circa 4 stappen door de achterpoten en heeft waarschijnlijk last van blindheid. Zij lijkt blind aan het rechter oog (als ik een lekkernijtje aan de rechterkant houd reageert ze niet en aan de linkerkant wel, maar hapt ze diverse keren mis), echter er is niets aan het oog te zien.
Ze is met veel liefde volgens de toenmalige handleiding van de kweker opgevoed met een wekelijkse portie kattenbrokken, SERA-schildpaddenbrokken, groenten, fruit en af en toe paardebloem en vitamines. Volgens de huidige inzichten heeft ze gelukkig lekker buiten geleefd en kon ze zich op een geschikte plek ingraven voor de winterslaap.
Bij mij leven ze ook buiten, ze hebben in het voor- en najaar een HQI 75W lamp, echter (helaas) heeft de lamp een UV-filter. Dus aan het UV-licht kan het bij mij niet liggen. Ik ben bezig het voedingpatroon te wijzigen naar puur onkruid dat ze zelf moeten verzamelen. Regelmatig heb ik het idee dat de wijziging te snel gaat en ze heimwee heeft. Na 5 SERA-schildpaddenbrokjes heeft ze dan plotseling weer veel meer energie en zit ze lekkerder in haar schild.
Wat verder opvalt is dat ze veel sepia en kleine (witte) steentjes (3mm) eet. Verder zie ik haar ook regelmatig gras eten. Ik vermoed dat dit laatste te maken heeft met haar beperkte gezichtsvermogen om zelf onkruiden te zoeken. Ook maak ik hierop uit dat ze mogelijk honger heeft en pluk ik zelf onkruiden voor haar, waardoor zij helaas weer minder loopt. Het gewicht is sinds de winterslaap heel licht gestegen (+30g) en ze is niet erg actief (gaat wel elke dag naar buiten maar loopt niet veel). Ik kan helaas geen inschatting maken of het erger wordt.
Waarschijnlijk ga ik zeer binnenkort naar de DA en laat meteen het mestonderzoek doen.
Heeft er verder nog iemand ervaring met deze symptomen?
Zijn deze symptomen aanwijzingen voor lever- of nierschade?
groet, Michel
PS voor de rest gaat het erg leuk met mijn 3 griekse volwassen schildpadjes. Ik heb in het voorjaar een belgische-griekse gekocht die al 6 bevruchte eieren heeft gelegd, waarvan 3 jongen al 1 maand oud zijn en 2 jongen net het eerste gaatje in het ei gemaakt hebben. Begin ondertussen een kenner op onkruidgebied te worden. Het onkruid deel in onze tuin wordt steeds groter, echter de schildpadjes (en mijn vrouw
) lijken het (nog) niet erg te waarderen zolang er maar genoeg smalle en brede weegbree, paardenbloem en uitgeschoten (mooi bloeiende) andijvie en een enkele klaver en melkdistel groeit lijken zij het al genoeg te vinden.