Hoezo, welke keuzes had je dan, als ik vragen mag?
Ik had enkele jaren terug nogal veel soorten. Het was niet meer te overzien. Voor deze soort had ik gewoon niet de ruimte. Deze soort vraagt nogal wat ruimte. Ik ben van mening dat deze soort per individueel dier meer ruimte nodig heeft dan een griek. In het wild zijn is de populatie dichtheid ( 1 dier per km
2)veel lager dan bij grieken.
Ik had Kinixys belliana (3 stuks), Testudo marginata (2 stuks), Testudo kleinmanni (3 stuks), Geochelone elegans (3 stuks), Testudo horsfieldii (4 stuks + een koppel dat gescheiden gehuisvest moest worden), Testudo hermanni boettgeri (2 mannen), Testudo hermanni hercegovinensis (10 stuks nu 2 bij mijn schoonouders). En 1 opvang Geochelone sulcata (1 kg).
De Kinixys waren noagal problematisch mbt. parasieten die ze bij zich hadden. Dreigde de gehele collectie te besmetten (o.a askaride wormen van ca 11 cm lang).
Gezien de elegans meer ruimte vrogen kregen deze een groter verblijf en ik nogal verkikkert ben op deze soort moesten andere soorten het veld ruimen.
Met de grieken had ik al wat kweekresultaten en daar wilde ik mee verder.
Het enige waar ik spijt van heb zijn de kleinmanni's . Maar die zitten bij iemand die er meerder heeft en er ook mee kweekt.