Beste Schilpad liefhebbers,
Het moet al weer zo' n 12 jaar geleden zijn dat ik mijn schildpadden hobby beeindigd heb. Dit had alleen met praktische problemen te maken (huisvesting/werk/etc) Al mijn schildpadden zijn toendertijd goed terecht gekomen en ze leven gelukkig nog allemaal in goede gezondheid. Toeval wil dat ik vorige week gebeld ben door iemand die wegens omstandigheden zijn Testudo Hermanni niet meer kan houden en of ik het prachtdier niet wilde overnemen (kosteloos). Na een periode van overdenking (ik weet wat ik me op de hals haal:-) heb ik toegezegd. Eind juli mag ik hem komen ophalen. Dit weekend heb ik mijn voorbereidingen getroffen.
Heb je al geimformeerd of er citespapieren bij zijn?
Voor Testudo hermanni zijn citespapieren verplicht
Veel op alle voorkomende sites over schildpadden info op gesnoven (waaronder dit forum)
Terrarium laten bouwen (as woensdag klaar) 120x60x50 (lxbxh)
Terrarium substraat gekocht (bark)
75 watt daylight spot aangeschaft van Exo Terra (warmte lamp)
20 watt Terra Sun Spectralux uvb straling
voeder plaat/drinkbak
Miner-all voedings supplement
Het terrarium is aan de kleine kant voor een schildpad van 25 cm.
Maar je kan ze perfect buiten houden mits de nodige aanpassingen.
Zoals gezegd is de schilpad een Testudo Hermanni. Ondersoort kan ik nog niet melden daar ik hem alleen nog maar op foto' s gezien heb. Ik zal over een paar weken ook foto' s plaatsen van Dier en verblijf!!
Wel weet ik dat het een behoorlijk uit de kluiten gewassen dier is. Ruim 25 cm. (volgens de eigenaar) Dit verbaasd me enigsinds, maar ook dit weet ik zeker als ik hem heb opgehaald.
Als ze daadwerkelijk 25cm is zal het waarschijnlijk Testudo hermanni boettgeri zijn
hermanni hermanni en hercegovinensis blijft kleiner.
Ik ben trouwens op zoek naar een specifieke tip: Hoe kan ik het beste mijn schilpad (als het eindelijk goed weer wordt) op het balkon houden. Mijn balkon is een meter of acht lang dat in principe gebruikt mag worden als buiten verblijf. Ik ben echter nog niet zo op de hoogte van buiten terraria.
Met het houden van schildpadden op een balkon heb ik geen ervaring, is het balkon op het zuiden, noorden oosten of westen gericht?
Vooral goed afschermen tegen tocht .
en oh ja: Welke tijden hanteren jullie voor de verlichting. Dit weet ik niet precies meer.
Voor europese soorten kan je dezelfde tijden zonsopgang/zonsondergang zoals in Nederland toepassen.