Hoe hoog was de luchtvochtigheid bij de verschillende temperaturen?
tussen de 60 en 80 procent meestal ergens rond de 75. Net zoals vorig jaar waar alle bevruchte eitjes uitgekomen zijn.
Ik heb drie eitjes opengemaakt die overduidelijk slecht waren. 2 met rotte inhoud zonder ontwikkeling. Niet bevrucht dus en zo zijn er nog een paar vermoed ik. Maar eentje met een heel klein schildpadje in dat afgestorven was... en zo zijn er ook nog een paar vrees ik.
Heb eens nagedacht en nagekeken. Ik denk dat ik de oorzaak ken. Mijn thermometer had de temperatuur op gelijke hoogte met de eitjes moeten meten. Die van mij zat in het substraat dus ergens in het midden van het ei. Waardoor ik dacht dat 32 graden was maar eigenlijk een paar graden hoger is geweest.
In het begin (eerste 3 weken) had ik de temperatuur lager gehouden om net schildanomalien te voorkomen (is dus niet gelukt) en later wat opgedreven om meer vrouwtjes te hebben. Domme fout gemaakt dus.
Volgend jaar meet ik de temperatuur op de juiste plaats met twee thermometers en houd ik het op 31.5 tot 32 graden max.
Kan iemand mij vertellen uit de ervaring wat zo ongeveer de ideale temperatuur is om anomalien te vermijden maar toch grotendeels vrouwtjes te hebben? Zit er toch over te denken z'on broedstoof te kopen met nachtelijke temperatuursdaling.