Hoi allemaal!
Ik heb mijn geelwang nu twee jaar, en sinds een tijdje vertoont ze 'vreemd' gedrag.. Ten eerste zont ze bijna niet meer en ze ademt soms zwaar. Ik heb het waterlevel ten eerste omlaag gehaald, zodat ze in ieder geval geen moeite hoefde te doen bij het blijven drijven. Ik heb het waterlevel sinds gisteravond weer omhoog gehaald, en het drijven gaat gewoon goed. Ze lijkt geen longonsteking te hebben; het enige wat ze doet is zwaar ademen, verder eet ze normaal en ze eet al haar voedsel op en er zijn ook geen luchtbelletjes zichtbaar in haar neusgaten als ze onder water is..
Wel heb ik gemerkt dat ze gekke bewegingen maakt met haar voorpoten, en dan vooral als ik voor de bak ga zitten. Ze ''slaat'' dan haar voorpoten op haar hoofd als in een trillende beweging. Nu las ik online dat dit tekenen kunnen zijn van legnood/eventuele behoefte om te paren.. Ze zit alleen in de bak en is ook niet in aanraking geweest met andere schildpadden vanaf het moment dat ik haar meenam uit de dierenwinkel..
Kan iemand mij advies geven? Of in ieder geval vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Hoe groot is haar schild? Is deze met 2 jaar tijd te hard gegroeid zou het legnood kunnen zijn, echter neemt dan vaak ook de eetlust af. Geelwangen kunnen vanaf 10-12cm dacht ik pas eieren leggen.
Zwaar ademen is denk ik eerder toch een luchtweg probleem, trillen met de voorpoten is vaak idd een parings ritueel (dominantie?) Zit ze samen met een andere schildpad?