Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum. Ik ben al jaren lang gek van waterschildpadden en een maand geleden hebben mijn vriend en ik besloten om twee muskusschildpadden te nemen, Sheldon en Baldor. Inmiddels zwemmen ze al een maand rond in onze bak en ik heb het idee dat alles goed gaat. Temperatuur water 27 graden, op het eiland van kurk warmer dmv een warmtelamp en er is een UV lamp aanwezig. In het water hebben ze ruimte om te zwemmen en om te schuilen. Ze zijn nog heel jong: ze waren zo'n 3cm toen we ze kochten. Wanneer ik ze voer zijn ze allebei gelijk enthousiast, dus ik heb niet het idee dat ze ongezond zijn (want daar maak ik me vaak zorgen om).
Ik heb echter een vraag ivm de huisvesting. We lezen nogal verschillende dingen over huisvesting (over andere dingen ook trouwens) en ??n van deze dingen zijn dat het handig is om geen bodem te nemen. Wij hebben op dit moment dan ook geen bodem. Erg makkelijk met schoonmaken (we maken de bak ongeveer 1 keer per week schoon). Ik zie echter dat veel van jullie het wel hebben. Mijn vraag is dan ook: is het echt aan te raden om een bodem te nemen, of is dat alleen voor de natuurlijke sfeer?
Er zitten namelijk ook geen planten in de bak, maar ik zou wel graag planten willen hebben maar geen bodem (als dat uberhaupt mogelijk is).
Ook zoiets: ik heb een eiland van kurk, maar hierdoor wordt het water wat geelig. Volgens de winkel en een aantal websites kan dit geen kwaad. Kan ik hier vanuit gaan? Na een maand merk ik nog niks bij de schildpadden, maar ik denk: altijd handig om gelijk even te vragen.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bodem gebruik ik bij mijn Muskus metselzand
Maar hoe krijg je in godsnaam dat watertemperatuur zo hoog.
Een muskus moet op kamer temperatuur gehouden worden waarbij de warmtespot voor de hitte zorgt.
Als je watertemperatuur 27 graden is moet de luchttemperatuur al 29 graden zijn.
Lucht moet ten aller tijden 2 graden hoger liggen dan watertemperatuur anders kunnen de dieren een fikse longontsteking oplopen.
Mocht je een warmte element in je bak hebben dan zou ik hem zsm uit halen.
Bespaard ook nog stroom