Beste leden,
Wij hebben sinds een half jaar een terrarium met een geelwangschildpadje. Het beestje doet het goed !
Wat het minder goed doet is de UVB lamp...
In een half jaar tijd heeft nu al de 2e UVB lamp het begeven...duh!
2x het merk Maggierep en type Solarrep 5% 13watt. Volgens webwinkel Terramania een goede lamp.
De 1e had het na 3,5 maand begeven: 105 dagen a 6 uur aan per dag = 630 branduren.
De lamp brandde via een tijdschakelaar; 3x 2uur aan over de dag verdeeld.
De 2e lamp hebben we gekregen van Terramania, omdat de 1e het al zo snel had begeven. Dat is service!
Maar ook de 2e lamp heeft het nu begeven na 100 dagen...
Ook deze lamp heeft het slechts 600 branduren gedaan.
Deze lamp stond op de tijdschakelaar 2x 3uur aan.
Ik had het 'schakelen' van de lamp al van 3x daags naar 2x daags terug gebracht.
Misschien dat de lamp niet zo vaak aan-en-uit-geschakeld kan/kon worden was de achterliggende gedachte...niet dus.
Deze lamp zou het minimaal een jaar moeten doen volgens opgave. Maar niet bij mij...
Maar nu zit ik dus weer met een kapotte lamp.
Was de 1e lamp bij aanschaf nog 12,50 euro. (begin maart)
3 maanden later kostte dezelfde lamp ineens ?18,95 !! Maar goed deze kreeg ik gratis.
Van Terramania vernomen dat alle (lamp)fabrikanten de prijzen per juli flink hadden opgeschroefd...
Vraag: Heeft iemand ook slechte ervaring met deze lamp ?
Of juist goede ?
De UVB lamp en de warmtelamp zitten in een speciale lampekap met keramische fitting. Zie foto hieronder.
Wat doe ik verkeerd ?
Ik heb geen zin om elke 3 a 4 maanden bijna 20 euro uit te geven aan een UVB lamp.
De warmtelamp doet het nog wel goed sinds de aanschaf begin maart en na 2400 branduren.
Deze moet dan ook spoedig vervangen worden.
Iemand suggesties waarom de uvb lampen het zo snel begeven?
Met vriendelijke groet,
Robert en Bastiaan