Het buitenverblijf van mijn Grieken probeer ik zo prettig mogelijk voor de dieren te maken bij 30+ graden en nog veel hoger in de brandende zon. Daarbij let ik op verschillende soorten schaduw en zon plekken, vochtig en droog.
De grote parasol gaat in de ochtend al open zodat het houten nachthok koel blijft. Dit hok is voorzien van beukensnippers en hooi, waar ze graag onder kruipen. De bovenklep staat deels open voor de ventilatie, zo blijft het daar redelijk koel.
De rietmat zet ik schuin tegen de ren zodat de ene helft schaduw heeft en de andere helft van de ren zon.
Eerder legde ik de mat plat op de ren, maar dan blijft de warmte onder de mat hangen. Door hem schuin te zetten kan de warmte naar boven weg.
Het kasje staat in de schaduw van een boerenjasmijn, de bovenramen staan deels open. Vanmiddag lag er daar een heerlijk ontspannen te pitten
Zo kunnen de Grieken zelf kiezen waar ze willen zitten, zon, schaduw, droog of vochtig zoals op de foto: in de graafbak half onder de graspollen.
Tot mijn verbazing zaten er meerdere in het kasje (warm/droog met hooi en gemengd schaduwrijk)!