Norma
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: 29 Juni 2015, 19:26:12 » |
Groen water betekent: te veel voedingsstoffen voor algen.
Mogelijke oorzaken: - nieuwe bak, nieuw filter, moet nog indraaien oplossing: geduld probeer eens 'Biotize conditioner' voor waterschildpadden van Exo Terra, een probiotische afvalbreker welke nuttige bacterien toevoegt aan een pas opgestart aquaterrarium - te lage capaciteit filter oplossing: capaciteit verhogen, waterschildpadden zijn flinke vervuilers, de filtercapaciteit mag gerust dubbel of meer zijn dan gebruikelijk in een normaal vissen aquarium - dieren te veel voeren, waardoor te veel ontlasting, voedselresten blijven liggen oplossing: minder grote hoeveelheid voeren, meer guppen, evt. vuurgarnalen - te veel buitenlicht oplossing: lichtinval beperken door afplakken of gordijnen - te warme standplaats bij zonnig raam of veelgebruikte verwarming oplossing: bak verplaatsen, zonwering - te warm water oplossing: geen waterverwarming gebruiken
|
|
« Laatste verandering: 29 Juni 2015, 19:52:25 door Norma »
|
|
Houder van land- en waterschildpadden. Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 29 Juni 2015, 20:21:33 » |
Groen water betekent: te veel voedingsstoffen voor algen.
Mogelijke oorzaken: - nieuwe bak, nieuw filter, moet nog indraaien oplossing: geduld probeer eens 'Biotize conditioner' voor waterschildpadden van Exo Terra, een probiotische afvalbreker welke nuttige bacterien toevoegt aan een pas opgestart aquaterrarium - te lage capaciteit filter oplossing: capaciteit verhogen, waterschildpadden zijn flinke vervuilers, de filtercapaciteit mag gerust dubbel of meer zijn dan gebruikelijk in een normaal vissen aquarium - dieren te veel voeren, waardoor te veel ontlasting, voedselresten blijven liggen oplossing: minder grote hoeveelheid voeren, meer guppen, evt. vuurgarnalen - te veel buitenlicht oplossing: lichtinval beperken door afplakken of gordijnen - te warme standplaats bij zonnig raam of veelgebruikte verwarming oplossing: bak verplaatsen, zonwering - te warm water oplossing: geen waterverwarming gebruiken
Sorry hier ben ik het niet mee eens ik heb mijn water temp 28 a 29 graden heb nooit geen algen (misschien na heeeeel lang niet verzorgen dat weet ik niet) terwijl er rechtstreeks een buitenraam in het terrarium zit! En ook nog de nodige lampen. Denk eerder dat de nieuwe bak het probleem veroorzaakt.
|
0.0.2. Centrochelys Sulcata 1.11.1. Trachemys Scripta Troosti 0.4.1. Trachemys Scripta Scripta
|
|
|
NicWill
Algemene moderator
Belgium
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 29 Juni 2015, 21:07:28 » |
Watertemperatuur 28-29?C..?? Dan zou de luchttemperatuur "all round" minstens 30?C moeten zijn ? Behoorlijk hoog voor voor Trachemys scripta ..
|
|
|
|
Raphael1
Stigmochelys pardalis
Netherlands
Gr Jan Turtle ;)
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: 29 Juni 2015, 21:38:09 » |
Hij heeft extra tropische schildpadden NickWill
|
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 29 Juni 2015, 22:07:50 » |
Watertemperatuur 28-29?C..?? Dan zou de luchttemperatuur "all round" minstens 30?C moeten zijn ? Behoorlijk hoog voor voor Trachemys scripta ..
Hij heeft extra tropische schildpadden NickWill De richtlijnen voor Trachemys Scripta Scripta zeggen een water temperatuur van 26 - 30 graden maar goed Volgens mijn hebben wij deze discussie al eens gevoerd
|
0.0.2. Centrochelys Sulcata 1.11.1. Trachemys Scripta Troosti 0.4.1. Trachemys Scripta Scripta
|
|
|
Nicho
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #20 Gepost op: 30 Juni 2015, 11:23:42 » |
Hallo Wally,
wat zit er precies in je filter momenteel? Naast het mechanisch filteren van verontreiniging, is biologisch filteren ook van belang. Poreuze filtermaterialen voldoen hiervoor het beste. Sera siporax is duur maar heeft zijn waarde bewezen, vooral bij het snel opstarten van nieuwe aquaria. Als alternatief kun je ook lavasteentjes nemen of de bruine hydrokorrels uit een tuincentrum. De kool heeft een absorberende waarde maar verliest deze reeds na korte tijd dus die kun je beter vervangen door een beter biologisch medium. De eheim mech pro kan prima werken maar zal lange tijd nodig hebben om te rijpen door het gladde oppervlak, daarom kun je beter een poreus materiaal nemen bij de opstart
De filter is echetr, zoals reeds gezegd, wat te krap bemeten voor zo'n aquarium.
Mooie aquarium trouwens.
|
|
|
|
theo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
lid adviesraad st. Herpetofauna
|
|
« Antwoord #21 Gepost op: 30 Juni 2015, 14:00:59 » |
De richtlijnen voor Trachemys Scripta Scripta zeggen een water temperatuur van 26 - 30 graden maar goed Volgens mijn hebben wij deze discussie al eens gevoerd Die discussie hebben we al eerder gehad. In heel de USA komen die water temperaturen niet voor.
|
|
|
|
Wally
Geochelone elegans
Netherlands
|
|
« Antwoord #22 Gepost op: 30 Juni 2015, 17:48:26 » |
Hi Nicho,
Ik heb eerst gebruikt wat er bij de filter zat toen ik hem kocht. Van boven naar beneden: - Eheim Substrat Pro - Eheim Bio Mech - Eheim Mech Pro.
Na een paar weken werd het water groen en heb ik de Eheim Mech Pro in de 2 onderste mandjes vervangen door actieve kool ook van Eheim. Het water is daarmee ongeveer 1,5 week nagenoeg helder geweest. Daarna werd het water weer groen. Gisteren ben ik overgestapt op zeoliet in plaats van actieve kool in de 2 onderste mandjes. Het lijkt niet te werken, omdat het water in vergelijking met gisteren nog iets groener is geworden. Ik overweeg een 2e Eheim, want dat groene water irriteert me mateloos. Ik hoop wel dat dan de oplossing is. Marijke
|
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #23 Gepost op: 30 Juni 2015, 17:53:08 » |
Hi Nicho,
Ik heb eerst gebruikt wat er bij de filter zat toen ik hem kocht. Van boven naar beneden: - Eheim Substrat Pro - Eheim Bio Mech - Eheim Mech Pro.
Na een paar weken werd het water groen en heb ik de Eheim Mech Pro in de 2 onderste mandjes vervangen door actieve kool ook van Eheim. Het water is daarmee ongeveer 1,5 week nagenoeg helder geweest. Daarna werd het water weer groen. Gisteren ben ik overgestapt op zeoliet in plaats van actieve kool in de 2 onderste mandjes. Het lijkt niet te werken, omdat het water in vergelijking met gisteren nog iets groener is geworden. Ik overweeg een 2e Eheim, want dat groene water irriteert me mateloos. Ik hoop wel dat dan de oplossing is. Marijke
Je zal toch je water een aantal keren moeten vernieuwen voor dat je goed resultaat hebt dat is het nadeel met een nieuwe bak. en ook nieuw filter materiaal moet indraaien dus verwacht niet meteen nieuw kraan water in je bak!
|
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #24 Gepost op: 30 Juni 2015, 17:55:33 » |
En dan heb ik nog 1 vraag.
Waar bevinden de buizen van de pomp zich? Ik zie er namelijk maar 1
|
|
|
|
Wally
Geochelone elegans
Netherlands
|
|
« Antwoord #25 Gepost op: 30 Juni 2015, 18:36:32 » |
Beide buizen bevinden zich links achterin, dus zowel de in- als uitstroom.
Wat kan ik nu het beste doen? Al het water vervangen? Dus nog wachten met aanschaf 2e filter? Is jullie ervaring dat na het indraaien van de filter het water helder blijft? Of is de capaciteit van deze filter die tot 600 liter aan moet kunnen kunnen sowieso te krap voor een bak van 340 liter? Al het water eruit is vreselijk veel werk. Als de filter sowieso te krap is, kies ik liever voor de structurele oplossing.
|
|
|
|
Norma
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"
|
|
« Antwoord #26 Gepost op: 30 Juni 2015, 18:43:31 » |
Daar zit hem mogelijk het probleem: Altijd de instroom buis zover mogelijk van de uitstroombuis plaatsen. Zo creëer je een goede stroming in je bak. Wat er nu gebeurt is dat de uitstroom direct weer in je filter opgenomen wordt... Dus je water wordt niet gefilterd ! Uitstroom rechts plaatsen en instroom zo ver mogelijk links in de bak, of andersom natuurlijk. Goed opgemerkt Freaky!
|
Houder van land- en waterschildpadden. Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #27 Gepost op: 30 Juni 2015, 18:46:05 » |
Daar zit hem mogelijk het probleem: Altijd de instroom buis zover mogelijk van de uitstroombuis plaatsen. Zo creëer je een goede stroming in je bak. Wat er nu gebeurd is dat de uitstroom direct weer in je filter opgenomen wordt... Dus je water wordt niet gefiltert ! Uitstroom rechts plaatsen en instroom zo ver mogelijk links in de bak, of andersom natuurlijk. Ja dat is dus precies de rede dat ik het vroeg! je hebt overwegend stil staand water in je bak Gevolg: Dood Water oppervlak ideale omstandigheden voor algen en geen filter functie je kan net zo goed de pomp uit trekken op deze manier
|
|
|
|
Wally
Geochelone elegans
Netherlands
|
|
« Antwoord #28 Gepost op: 30 Juni 2015, 18:59:18 » |
Oh wat slim! Ik ga gelijk een buis verplaatsen! Maar volgende probleem: de buizen zijn nu niet lang genoeg om ver naar rechts te plaatsen. Kun je ook langere buizen van Eheim kopen?
|
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #29 Gepost op: 30 Juni 2015, 19:02:27 » |
Oh wat slim! Ik ga gelijk een buis verplaatsen! Maar volgende probleem: de buizen zijn nu niet lang genoeg om ver naar rechts te plaatsen. Kun je ook langere buizen van Eheim kopen?
Slangen zijn in de dierenwinkels te koop maar ik raad aan om eerst bij de doe het zelf zaak te kijken deze zijn meestaal meer als de helft goedkoper voor de rest heb ik je de tip voor de buizen als gegeven
|
|
|
|
|