Gisteren in mijn Bain Marrie 1 Testudo Hermanni Boettgerie eitje gevonden die over de hele lengte bovenaan een barstje vertoont.
HĂ©laas is het eitje nu zo'n 3 weken in de broedstoof en is ze wel bevrucht.
Uit schrik heb ik de hele barst gedicht met kaarsvet in de hoop dat het embryo in het ei zich alsnog normaal zal kunnen ontwikkelen.
Het gebarsten eitje is dus wat hersteld en ligt dan ook afzonderlijk - dus niet bij de andere eieren van hetzelfde legsel.
Vermoedelijk was dit het eerste ei die halfdiep in vochtig zandmengsel is beginnen barsten door te nat zand en de hoge vochtigheid van de broedstoof 75 tot 80 % au Bain Marrie.
De andere eieren heb ik opnieuw boven op het zandmengsel ipv halfdiep in het zandmengsel gelegd. Bij het nogal natte zand wat droge zand gemengd en afwachten of ik hierdoor geen schade heb bij de bevruchte testudo eieren want te natte broedsubstraat in de eerste 7 weken bij Testudo eieren kan de uitkomst van bevruchte eieren aanzienlijk verminderen en zelfs definitief beschadigen..
Heeft iemand hier ervaring mee, met gebarste eieren ? Wat zijn de slaagkansen op een gezond nakweekje ?
greeny.