Dan is er maar 1 antwoord mogelijk en dat is niet een gok doen naar iets maar doorsturen naar een dierenarts met reptielervaring.
Theo dit is geen gok, het is een gegeven!
Zoals ik eerder al zei : Ik zeg niet dat deze ziek is maar uitsluiten kunnen we dit ook niet
Mijn advies luid: in quarantaine, het dier observeren, gaat het niet op korte termijn eten RA bezoeken of laten komen.
( ik laat hem indien nodig altijd komen, voor eventueel verder uitgebreid onderzoek kan het altijd nog vervoerd worden)
Ooit werden de schildpadden in palmboombakjes gehouden, wed destijds niet ontraden door de DA, nu dan ook maar doen?
Als je uitgaat van de langste durende incubatietijd van een besmettelijke ziekte dien je een periode van 3 maanden aan te houden.
Nee, Palmboombakjes zouden uit de handel gehaald moeten worden naar mijn mening! Alleen snap ik de link niet met dit onderwerp maar goed..
Wat betreffende de incubatietijd: Je weet dat incubatietijd betekend de tijd tussen besmetting en klinische symptomen?
In de Quarantaine fase word dus zoals mijn eerdere advies luidde een mest onderzoek gedaan waarmee toch wel bijna alles aan het licht komt.
Maar ik houd je niet tegen om deze fase langer aan te houden, daar ben je wat mij betreft vrij in!
Kan nergens lezen dat tijdens het voeren de oudere schildpad dominant gedrag vertoont, dan dien je uit te gaan van de gegevens die je wel hebt en dat is een watertemperatuur die hoog is..
Theo, je maakt hier zelf de conclusie dat dominant gedrag bij een oudere schildpad voorkomt maar ik denk dat dit een beetje bekrompen is vind je niet?
Dominantie of onderdanigheid is een karakter eigenschap en geen leeftijd gebonden iets.
Dit begrijp ik niet goed
dan dien je uit te gaan van de gegevens die je wel hebt en dat is een watertemperatuur die hoog is
Kun je dit nader verklaren wat je hiermee bedoeld en wat je link hiermee is naar de dominantie?
Ook een worm is een parasiet, hij leeft van de gastheer.
Dat klopt een worm valt onder de categorie Endoparasieten
de categorie voor parasieten die inwendig leven.
Maar de term ''worm'' werd even wat duidelijker verwoord.
Heel wat Quarantaine bakken gehad, nog nooit een mestmonster kunnen nemen uit de bak, wel vuil uit het filter kunnen verzamelen, was een stukje makkelijker.
Als je het allemaal zo specifiek wilt benoemen, Bij mijn begrippen behoord dat bij de bak, maar zal het voortaan beter verwoorden.
Domste opmerking die ik ooit gehoord heb;
1 Je dient bij elk dier naar de herkomst te kijken, zeker bij waterschildpadden, de moederdieren worden namelijk zo uit het wild gehaald om op een farm eieren te leggen, in principe zijn het dus gewoon wildvangdieren die op een farm zijn uitgebroed.
Zoals al duidelijk gezegd Wildvang uitgesloten.
Maar verdere nakweek is geen wildvang meer.
2 jou theorie volgende zou je van een waterschildpad een landschildpad kunnen maken, de afkomst is namelijk niet van belang en we geven ze gewoon een heropvoeding.
Theo dit is echt niet meer weten wat te moeten zeggen he!
Kun je een Hollandse herder kruisen met een zeehond?
Waar slaat dit op?
Dat mensen te zeer ''inside the box'' denken en doen,
en is wat vaker ''outside the box'' moeten gaan.
Hou op met dingen die iemand geschreven heeft, of wat iemand anders doet te volgen en denk zelf ook eens logisch na!
Begin bij de basis en vooral met de biologie op de eerste plaats!
Observeer je dieren en geef wat ze nodig hebben zo dat ze optimaal functioneren.
Ook al is je watertemperatuur dan hoger!
Dus onze zomers zijn korter dan die in Michigan en Detroit?
Die twee plaatsen liggen zelfs noordelijker dan Nederland, winters duren daar zelfs langer en zijn strenger, maar goed de afkomst doet er volgens jou niet toe.
Ik ben niet degene die daar een oordeel over heeft!
Maar dat zeggen de richtlijnen die vermeld staan in jou link die aan mij gericht was.
deze dus:
http://www.licg.nl/1mh/dieren/reptielen/reptielen/roodwang-geelwang-en-geelbuikschildpad.htmlIk laat jou je ding doen Theo
als jij ze in de vijver wilt, Prima, ook al zou ik het nooit doen, maar daar laat ik jou gewoon vrij in.