Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: 19 Mei 2015, 22:01:04 » |
en als we trouwens even bij mijn vrouwtjes kijken in mijn topic http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,13807.0.htmldaar staan ze op een rij daar zie je duidelijk dat beide ''vormen'' van het anaalschild mogelijk is.
|
0.0.2. Centrochelys Sulcata 1.11.1. Trachemys Scripta Troosti 0.4.1. Trachemys Scripta Scripta
|
|
|
theo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
lid adviesraad st. Herpetofauna
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 19 Mei 2015, 22:07:10 » |
Bij geen enkele schildpad mag men uitgaan van slechts 1 geslachtskenmerk maar dient men alles me te nemen.
De staart van twee is stomp en aanmerkelijk korter dan die van 1.
Op de foto lijken de nagels van 1 langer dan die van 2.
Doe daarbij de inham in het plastron bij 2 dan staat het voor mij vast, mogelijk dat Sharon nog een ding kan controleren, als het plastron (buikschild) van 1 ook nog wat hol is mag men al helemaal niet twijfelen.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 19 Mei 2015, 22:08:20 » |
Bij dier twee zit de cloaca voorbij het schild (carapax) zover het duidelijk is op de foto, dus zou dit een mannetje moeten zijn. Bij het eerste dier zit de cloaca niet voorbij het schild, doet een vrouwtje vermoeden. De nagels lijken dit ook te bevestigen. Alles onder voorbehoud omdat de dieren nog relatief jong zijn.
|
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: 19 Mei 2015, 22:09:55 » |
Bij geen enkele schildpad mag men uitgaan van slechts 1 geslachtskenmerk maar dient men alles me te nemen.
De staart van twee is stomp en aanmerkelijk korter dan die van 1.
Op de foto lijken de nagels van 1 langer dan die van 2.
Doe daarbij de inham in het plastron bij 2 dan staat het voor mij vast, mogelijk dat Sharon nog een ding kan controleren, als het plastron (buikschild) van 1 ook nog wat hol is mag men al helemaal niet twijfelen.
Bij water schildpadden geld het punt van holte in het plastron niet Theo
|
0.0.2. Centrochelys Sulcata 1.11.1. Trachemys Scripta Troosti 0.4.1. Trachemys Scripta Scripta
|
|
|
theo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 19 Mei 2015, 22:11:55 » |
Niet?
Heb ik toch vreemde schildpadden, heb er een aantal waar het wel bij voorkomt, en toevallig zijn het ook allemaal mannen.
|
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #20 Gepost op: 19 Mei 2015, 22:13:14 » |
Bij dier twee zit de cloaca voorbij het schild (carapax) zover het duidelijk is op de foto, dus zou dit een mannetje moeten zijn. Bij het eerste dier zit de cloaca niet voorbij het schild, doet een vrouwtje vermoeden. De nagels lijken dit ook te bevestigen. Alles onder voorbehoud omdat de dieren nog relatief jong zijn.
Dat dacht ik dus ook En ik heb sterk het vermoeden dat de top van de staart van dier 2 (het mannetje) af gebeten is als ik kijk naar de stompe punt die er nu is
|
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #21 Gepost op: 19 Mei 2015, 22:16:12 » |
Niet?
Heb ik toch vreemde schildpadden, heb er een aantal waar het wel bij voorkomt, en toevallig zijn het ook allemaal mannen.
Mag ik jou door verwijzen? http://www.waterschildpad.info/geslacht.html
|
|
|
|
theo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #22 Gepost op: 19 Mei 2015, 22:30:53 » |
Hoeft niet door te verwijzen ken de site, kijk liever hier is meer up to date, die is in 5 jaar niet meer gewijzigd.
|
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #23 Gepost op: 19 Mei 2015, 22:38:51 » |
Hoeft niet door te verwijzen ken de site, kijk liever hier is meer up to date, die is in 5 jaar niet meer gewijzigd.
Kun je mij is een link sturen van die pagina op dit forum? Ik kan het niet vinden
|
|
|
|
theo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #24 Gepost op: 19 Mei 2015, 23:04:05 » |
Ga niet het hele forum voor jou doorspitten, iets wat tien jaar geleden geschreven is duurt wel even om op te zoeken, maar lees nog alles is goed;
Vrouw;
Korte nagels / korte staart / kunnen terugwijkende anaalschilden hebben.
Man;
Lange nagels / lange staart / kan een holte in het plastron hebben.
Betekend dus dat niet alle vrouwen terugwijkende anaalschilden hebben en niet alle mannen een holte in het plastron.
|
|
|
|
Raphael1
Stigmochelys pardalis
Netherlands
Gr Jan Turtle ;)
|
|
« Antwoord #25 Gepost op: 20 Mei 2015, 09:46:36 » |
twee vrouwen
|
|
|
|
theo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #26 Gepost op: 20 Mei 2015, 13:20:45 » |
twee vrouwen Dat zou eerder kunnen dan dat twee een man is.
|
|
|
|
Razorclaw
|
|
« Antwoord #27 Gepost op: 20 Mei 2015, 14:16:25 » |
Vrouw; Korte nagels / korte staart / kunnen terugwijkende anaalschilden hebben. Man; Lange nagels / lange staart / kan een holte in het plastron hebben.
Let wel op dat deze geslachtskenmerken alleen van toepassing zijn op sommige Noord-Amerikaanse Emydidae. Bij de overige water/moerasschildpadden families vind je dat verschil in de nagels niet terug.
|
|
|
|
theo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #28 Gepost op: 20 Mei 2015, 15:21:00 » |
Vrouw; Korte nagels / korte staart / kunnen terugwijkende anaalschilden hebben. Man; Lange nagels / lange staart / kan een holte in het plastron hebben.
Let wel op dat deze geslachtskenmerken alleen van toepassing zijn op sommige Noord-Amerikaanse Emydidae. Bij de overige water/moerasschildpadden families vind je dat verschil in de nagels niet terug. Is bij mij bekend, dit topic gaat over Trachemis scripta en daar is het van toepassing, vandaar mijn vermelding.
|
|
|
|
Sharon_Moppie
Geochelone elegans
Netherlands
|
|
« Antwoord #29 Gepost op: 20 Mei 2015, 18:07:46 » |
Ohjee , bedankt voor de reacties , ik heb ban de RA een mail terug gehad die denkt dat de schildpad 1 een vrouwtje is. Schildpad twee denk ik ook dat het een vrouw is.
|
|
|
|
|