SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: onze griekjes voorstellen  (gelezen 11122 keer)
under7
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Gepost op: 6 Januari 2015, 15:21:39 »

Hoi allemaal,

Na nu al een tijdje mee te lezen op het forum een kleine voorstelling.

Wij hebben onze 2 schildpadjes (testudo hermanni hercegovinensis) nu al een weekje of 4.
Op de meegekregen papieren staat dat het een nakweek van juli 2014 betreft.
Ze zijn ongeveer 4.6 cm en wegen beide 45g

Momenteel zitten ze nog in een terrarium van 45x35x35 gekocht bij de kweker maar na een tijdje de diertjes te observeren en de info op dit forum vinden we dit bakje echt wel te klein voor hen.
De kweker wist met te vertellen dat ze daar wel een jaartje of  2 zouden in kunnen maar we vonden het toch wat te krap en ook kunnen we geen temperatuur verschillen, schuilplaatsen, enz cre?ren.
Er zat ook een lamp in van 75 watt (gewone spot).  De temperatuur onder de lamp werd belachelijk hoog, meer dan 50? soms. We hebben er momenteel een dimmer tussen geplaatst zodanig dat onder de spot het 39? wordt en in de rest van de bak +-25-27?.

We hebben een betonplex terrarium besteld van 150x50x50 zodanig dat ze toch wat meer ruimte hebben voor de komende 2-3 jaar. In deze wordt ook een UV lamp voorzien.

In de zomer zullen ze buiten gehouden worden en vanaf volgend jaar gaan we met een bang hart de schildpadjes aan een winterslaap helpen voor een paar weekjes en zo per jaar de winterslaap verlengen.

Voor opmerkingen of goede tips staan wij altijd open
Een paar foto?s van onze diertjes.

Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #1 Gepost op: 7 Januari 2015, 11:09:23 »

op het forum !

Leuk dat jullie mee gaan doen.

Tja, die winterslaap is best spannend in het begin.
Nu na 5 jaar heb ik er geen "last" meer van, maar dat heeft wel even geduurd.

Ze kunnen volgend jaar gerust langer in winterslaap hoor !
Mijn dieren hebben gewoon 5 maanden geslapen toen ze 1 jaar en 3 maanden oud waren.

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Femke_M
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #2 Gepost op: 20 Januari 2015, 19:57:47 »

Hallo

Welkom hier op het forum! Fijn dat je je inleest en je toch ook kritische vragen stelt bij gegeven informatie van de kweker. (Ook hier op het forum zul je vaak tegenstrijdige meningen horen, dus zelf kritisch nadenken en eigen meningen vormen is belangrijk hier.)

Zoals je zelf al concludeerde is je bak wat aan de kleine kant. Die beestjes crossen graag eens rond Smiley. Fijn dat je direct al voor een betonplex terrarium keek!

Belangrijker is wel dat daardoor de temperatuur in je bak nog steeds te hoog is. Er zou een temperatuursgradient in je bak moeten zijn van ongeveer 18 graden naar 35 graden onder de lamp (plaatselijk). Op die manier kunnen de dieren zelf hun favoriete temperatuur kiezen. Je hebt de temperatuur zelf al verminderd met de dimmer, dat is super, maar een minimumtemperatuur van 25 graden blijft echt wel te hoog. Op die manier zullen de diertjes te snel groeien en als dit niet goed in balans is met het voedsel (calcium) en zonlicht (UV licht is nodig om calcium te verwerken), dan krijg je bultgroei. Dit kan redelijk snel gebeuren helaas.  Een paar maand in zo'n situatie kan al redelijk onherstelbare schade aanrichten. Niet dat ik je wil doen panikeren hoor, maar het zou jammer zijn als je dit pas na een paar maand ontdekt. Ik zou dus sowieso de temperatuur nog proberen te doen dalen. In die betonplex bak zou dat sowieso wel het geval moeten zijn, dus dat probleem zal zichzelf wel oplossen. Meten is wel de boodschap, want betonplex isoleert wel goed, wat soms een nadeel is voor schildpadden. Ook de UV lamp is een prima idee, aangezien je kleine diertjes toch langer binnenhoudt dan oudere dieren en ze dan wel UV kunnen gebruiken. Zeker in combinatie met te hoge temperaturen is een UV lamp een goed idee.
(En zelf vind ik in de winter, als ze groenten te eten krijgen in plaats van onkruid wegens gebrek aan onkruid en ze eigenlijk te warm zitten dan logisch is, het ook veiliger om calcium bij te geven af en toe voor de veiligheid, in de vorm van Calcilux. Maar dat is zo'n topic waar je zelf een mening over hoort te vormen.)

Tot slot nog wat over de inrichting van je terrarium: in afwachting van het grotere terrarium zal het nog niet zo nuttig geleken hebben om het meer in te richten waarschijnlijk, maar de diertjes hebben graag wat schuilplekken (bv. een plant - eerst wat nieuwe blaadjes laten groeien als hij uit een plantenwinkel komt! -, een steen met grotje eronder uitgegraven, boomstammetje, ...). Ik zou ook geen houtschilfers gebruiken. 'Naar het schijnt' kan dit verstopping veroorzaken en is het daardoor niet zo veilig. Geen idee of dit werkelijk zo is, dan wel of dit gewoon herhaald wordt op dit forum na een alleenstaand geval, maar het is wel informatie die vaak terugkomt. Maar ik zou het vooral niet doen omdat de diertjes zich supergraag ingraven en dat ook goed is voor een glad schild. De vochtigheid doet daar goed aan. Het is bovendien hilarisch om hen 's ochtends supergrappig enkel met hun hoofdje boven de grond op hun gemak te zien rusten en om hen uit hun schuilplaats te zien klauteren, dus alleen daarom zou ik het al veranderen naar aarde.

(De beste aarde is een soort cocosgrond, die kun je in gedroogde blokken kopen in de Action - hoewel ze het de laatste tijd niet meer hadden toen ik ging - en in de Ikea. Daar moet je gewoon water aan toevoegen en mengen.)

Als er  nog vragen zijn, laat maar weten. Ik heb mij precies een beetje teveel laten gaan hier Smiley.

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
under7
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #3 Gepost op: 21 Januari 2015, 09:51:07 »

Hoi,

Bedankt voor de terechte opmerkingen. maar sinds verleden week is de nieuwe terrarium al toegekomen en hebben de diertjes nu toch al veel meer ruimte om rond te lopen.

Inderdaad in de terrarium blijft het nog goed warm.. Ik heb nu een temperatuur van 35? onder de spot en aan de andere kant 21?-22?.
Ik heb nu een spot van 50W aan de linker kant (warmste gedeelte), midden een uv lamp waar ze soms onder gaan liggen en dan aan de koudste kant een gewoon lampje van 25w om toch wat licht te geven aan deze kant.
Wat mij opvalt is dat de diertjes altijd aan de warmste kant zitten en zelfs ook om te slapen. Enkel om te eten gaan ze naar het koudste gedeelte.

Wij hebben gekozen voor een laag turf als ondergrond. een goeie 8 cm dus de diertjes kunnen zich goed ingraven tijdens het slapen.
En waar ze eten hebben we en laag duivengrit gelegd met wat Sephia.
Wat me wel opvalt is dat het moeilijker is om de LV goed te houden. In de bak zelf kom ik maar aan een 50%-60%.
wat we wel gedaan hebben is een Golliwoog plantje in de terrarium plaatsen op de plek waar ze altijd gaan slapen.
Op de foto zie je plantje aan de linker kant staan maar die is nu naar de andere kant geplaatst.
Daarmee hopen we dat de slaapplaats toch altijd vochtig genoeg blijft, samen met het dagelijks sproeien natuurlijk.

We geven ook om de 2x per week wat extra calcium om hopelijk de bultgroei tegen te houden.
momenteel bestaat het dieet uit wiltoof, andijvie, spinazieblaadjes, soms wat klaver die we zelf laten groeien op de vensterbank aangevuld met soms wat Natural Grassland Tortoise Food en Herb cobs die we over het heten strooien.
Ook proberen we 1 dagje geen eten te geven om zo het te snel opgroeien wat tegen te houden.

Het is inderdaad super om die kopjes te zien als ze half uit de aarde kruipen al geeuwend met die kleine oogjes.
Super diertjes.

en als laatste nog wat  camfoto

Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #4 Gepost op: 21 Januari 2015, 10:24:23 »

Prachtig gemaakt !

Erg goed dat je zo bewust bezig bent en ook de adviezen van anderen tot je neemt.

Super diertjes .............,  dat zullen velen van ons volledig bevestigen     cool zeg !

RJ
Chelonoidis carbonaria
**

Netherlands Netherlands

« Antwoord #5 Gepost op: 21 Januari 2015, 17:44:14 »

Ziet er goed uit!
Werkt dat een beetje klaver op de vensterbank?
Femke_M
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #6 Gepost op: 22 Januari 2015, 21:26:23 »

Wow! Zeer mooi gedaan!

Je beestjes zien er in ieder geval al zeer gelukkig uit  akkoord!

(En ik zie nu pas dat ik blijkbaar op een topic van enkele weken oud antwoordde, ik zit wat achter met inlezen. Sorry!)

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Froggieh
Geochelone elegans
*

Netherlands Netherlands

« Antwoord #7 Gepost op: 24 Januari 2015, 10:51:45 »

Mooie bak!
Zo hebben ze lekker de ruimte, ideaal!
under7
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #8 Gepost op: 25 Januari 2015, 11:20:03 »

Ziet er goed uit!
Werkt dat een beetje klaver op de vensterbank?

ja hoor, enkel wat water geven elke dag.
Het groeit wel niet zoals buiten in de zomer maar je kan nu en dan toch eens wat geven.
Starscreamer
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus

« Antwoord #9 Gepost op: 27 Januari 2015, 02:43:22 »

In de zomer zullen ze buiten gehouden worden en vanaf volgend jaar gaan we met een bang hart de schildpadjes aan een winterslaap helpen voor een paar weekjes en zo per jaar de winterslaap verlengen.
]

Dan zou ik het niet doen  knipoog
Ik kies bewust ervoor om mijn griek niet in winterslaap te houden de meningen hierover zijn echter heel erg verdeeld  bandido

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: 27 Januari 2015, 08:43:45 »

Met alle respect naar mensen die ze niet in winterslaap laten gaan,  wil ik hier toch iets op zeggen.

Griekse landschildpadden zijn zo geschapen,  dat ze van nature een winterslaap houden.  Wij doen de dieren recht,  als we proberen om, ook in gevangenschap, hun natuurlijke situatie zo dicht mogelijk te naderen. Ook jonge dieren van een paar maanden oud, houden in de natuur een volledige (!)  winterslaap.  Er is geen natuurbeheerder die ze na een paar weken wakker maakt,  laat staan voorkomt dat ze gaan slapen.

Het komt de schildpadden ten goede als ze een winterslaap houden,  zo zit hun gestel in elkaar.

Spannend  .........?   Ontzettend  !  Zeker als je het nog nooit gedaan hebt. Ik heb het zelf heel spannend gevonden in het begin.  Nu na enkele jaren ben ik dat kwijt.

Leuk  ........?   Nee !  Je moet jouw hobby 5 maanden missen.

Goed ...........?  Ja !  De dieren verkeren hierdoor in hun meest natuurlijke omstandigheid,  hetgeen hun alleen maar ten goede komt !

forstenii
Geochelone elegans
*

Netherlands Netherlands

« Antwoord #11 Gepost op: 27 Januari 2015, 12:24:11 »

Met alle respect naar mensen die ze niet in winterslaap laten gaan,  wil ik hier toch iets op zeggen.

Griekse landschildpadden zijn zo geschapen,  dat ze van nature een winterslaap houden.  Wij doen de dieren recht,  als we proberen om, ook in gevangenschap, hun natuurlijke situatie zo dicht mogelijk te naderen. Ook jonge dieren van een paar maanden oud, houden in de natuur een volledige (!)  winterslaap.  Er is geen natuurbeheerder die ze na een paar weken wakker maakt,  laat staan voorkomt dat ze gaan slapen.

Het komt de schildpadden ten goede als ze een winterslaap houden,  zo zit hun gestel in elkaar.

Spannend  .........?   Ontzettend  !  Zeker als je het nog nooit gedaan hebt. Ik heb het zelf heel spannend gevonden in het begin.  Nu na enkele jaren ben ik dat kwijt.

Leuk  ........?   Nee !  Je moet jouw hobby 5 maanden missen.

Goed ...........?  Ja !  De dieren verkeren hierdoor in hun meest natuurlijke omstandigheid,  hetgeen hun alleen maar ten goede komt !
Helemaal mee eens en omdat ik de hobby geen 5 maanden wou missen ben ik van grieken overgestapt op een andere soort die geen winterslaap houd.
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #12 Gepost op: 27 Januari 2015, 13:24:30 »

Helemaal mee eens en omdat ik de hobby geen 5 maanden wou missen ben ik van grieken overgestapt op een andere soort die geen winterslaap houd.
[/quote]

Best een hele praktische oplossing  !   

Hans Materman
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #13 Gepost op: 29 Januari 2015, 01:04:24 »

Of je doet als ik , meerdere hobby,s hebben .
Schildpadden , rc boten , tuin , lezen .

Het is zoals het is
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #14 Gepost op: 10 Februari 2015, 13:46:39 »

Goede verbeteringen v.w.b. de temperatuur en bodembedekking.

Realiseer je dat (zeer) jonge Griekse Landschildpadden in de vrije natuur een verborgen bestaan leiden. Ze zitten normaliter meest van de tijd ingegraven of verstopt onder beplanting (logisch, ze hebben nog veel natuurlijke vijanden) en zijn vooral 's morgens en laat in de middag wat actief, waarbij ze wat eten.
Hun schild is nog relatief 'elastisch', wat komt door de verhoudingsgewijs snelle groei en het bindweefsel tussen de afzonderlijke schildplaten. Je begrijpt dat mede hierom uitdroging moet worden voorkomen. Vandaar dus een lagere temperatuur dan voor grote dieren... en een wat vochtiger bodem.

Je noemt een RV van rond de 50%... Wat ik zelf deed: Af en toe een flinke maatbeker water over het deel kieperen waar ze graag slapen (en dan met je vingers even goed doorwoelen). Zolang het niet gaat schimmelen (en geen moeras wordt) is het prima. Dat ze er viezig van worden; geen probleem... vinden ze lekker  grijns
In principe is 'voor(al voor) hele jonge diertjes' een open bak in de huiskamer het meest geschikt. De temperatuur is hier het meest matig, met lokaal onder de warmtespot dus plek om op te warmen. De warmte kan vanwege de open bak ook weer prima ontsnappen, waardoor de rest van de bak rond de 20 graden zal zijn... en dat is prima.

Conclusie: Goed bezig... en wees niet bang om de bodem af en toe eens nat te maken..

Als je de gelegenheid hebt om de diertjes 's zomers buiten te zetten: absoluut doen. Een flinke knaagdierkooi (onderzijde kunststof met daarboven een tralie-kooi) is ideaal voor een dikke bodemlaag..en biedt bescherming tegen bijv kraaien. Uiteraard ook dan weer oppassen voor oververhitting en zorgen dat in ieder geval een deel van het verblijf schaduw en koelte biedt.

De winterslaap; inderdaad een spannende fase.
Als je de winterslaap in een koelkast laat plaatsvinden, dan is die volledig gecontroleerd en kun je (indien nodig) tijdig ingrijpen.
Mijn dieren (man 700 gram, vrouw 700 gram en vrouw 1200 gram) zijn net weer uit hun winterslaap, na 2,5 maand in de koelkast te hebben geleden.
De winterslaap was korter dan ik in planning had, maar 'afgebroken', omdat ik vond dat de dieren teveel af vielen (man 6%, dames plusminus 3% van het gewicht aan het begin van de winterslaap).

Ik had een afbouwperiode gehanteerd... daarv??r had ik de ontlasting laten controleren (er bleken veel wormeitjes aanwezig), de dieren ontwormd... laten aansterken... daarna dus die afbouwperiode.
Ik woog de dieren elke 1 tot 1,5 week..
ik had (ingesteld in de koelkast en continu gemonitord met een digitale thermometer, waarvan de sensoren bij de dieren lagen) een vrijwel constante temperatuur van 2 - 4 graden.

En ondanks al deze zaken, bleken mijn dieren tot relatief veel af te vallen.
Heb ze dus na 2,5 maande laten ontwaken... nog dezelfde dag van het ontwaken aten ze alweer (andijvie met calciumpoeder). Na 2 dagen zaten ze alweer boven het startgewicht voor de winterslaap... en op de 3e dag hebben ze geplast en gepoept. Nu zijn ze weer hartstikke actief en eten zeer goed (en veel).

De reden van het afvallen tijdens de winterslaap had een menselijke oorzaak.
De dieren waren ontwormd, kerngezond, 'leeg', ..temperatuur was goed...
Maar ik had ze in aubiose/hennepvezel-substraat in de koelkast. Veel te droog... en om d?e reden droogden de dieren iets uit, wat het gewichtsverlies verklaart.

Voorgaande jaren gebruikte ik lichtvochtige beukenhumus uit het bos.. gewoon bosgrond van onder beukenbomen, dat voor het overgrote deel uit verpulverd blad bestaat. Gewichtsverlies in dat substraat lag tussen de 0,5 en 1% !!
Waarom dit jaar dan een ander substraat? Domweg niet goed over nagedacht!

Kortom:
De winterslaap is een spannend event, waarbij je uiteraard een aantal zaken goed in orde moet hebben.
Het is echter geen raketwetenschap. En als je alle voorwaarden in orde hebt...en periodiek de diertjes even snel controleert, dan blijkt het (achteraf) niet ingrijpend.

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Pagina's: [1] Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
1 November 2024, 10:24:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1332
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online