Avonturen met Moos.
Mijn Moos is een heel vriendelijke damesboettgeri.Ze wordt graag geaaid in haar nek, je weet wel bij dat zachte velletje.
Daar strekt ze zich helemaal voor uit.
Het is tijd om te gaan winterslapen. Alle Boettgeri's zijn zich daar al rustig op aan het voorbereiden.
Lekker lang slapen, af en toe nog maar een klein hapje. Sommige dagen komen ze helemaal niet tevoorschijn.
Moos ook. Wil graag rust en in winterslaap. Het is mooi geweest voor dit jaar.
Nu is het lastige dat Moos nog niet mág winterslapen.
Heel vervelend, maar ze heeft een probleem dat eerst moet worden opgelost.
Moos heeft een onstoken ehhh, kun je dat een 'wenkbrauw' noemen bij een schildpad?
De mannen hebben haar nogal achterna gezeten en beten soms stevig in haar poten, mogelijk hebben ze haar ook in de kop gebeten.
In ieder geval had ze in oktober een rose wenkbrauw boven een oog. Van de reptielenarts Cafzalf (antibioticum) gekregen om mee te behandelen, met de waarschuwing dat de genezing bij een schildpad lang kan duren.
In de loop van de tijd werd het beter.
Onlangs weer eens gecontroleerd, tot mijn groot verdriet was haar wenkbrauw weer rose ontstoken.
Moos gelijk apart gezet in een eigen terrarium en de zalfbehandeling weer gestart. Na een dag of drie werd het wat minder geirriteerd.
Vandaag controle en overleg met de RA, hij heeft wat weefsel/vuil van de plek op kweek gezet en voorlopig gaan we door met verse Cafzalf tot we de uitslag weten.
Moos is een heel vriendelijke damesboettgeri, dat zei ik al. Haar kop trekt ze niet geschrokken naar binnen, dat doet ze eigenlijk nooit. Alleen wanneer de mannen lastig doen, parkeert zij zichzelf handig strak tegen een muurtje en trekt dan haar kop naar binnen.
Hier laat ze rustig toe dat er aan haar wenkbrauw geschraapt wordt.
Als beloning natuurlijk even nekjewrijven.
(Zou een dier 'weten' dat het hulp krijgt?
Mijn vorige hond wist me in ieder geval altijd te vinden wanneer er wat met haar mis was).
Niet dat het nu een sul is nee, dat weten jullie wel uit de eerdere verhalen.
Nee, mijn Moos is gewoon een heel vriendelijke damesboettgeri!