Hallo.
Allereerst vind ik het super om er zo volwassen over na te denken.
Zelf heb ik ook muskus. Het zijn hele leuke diertjes en best makkelijk te houden. Ook doordat ze relatief weinig ruimte nodig hebben. (Maar groter is altijd beter
Probeer een beetje naar hun natuur te denken als je ze verzorgd ( dat is mij tenminste verteld) dan kan je veel vragen zelf al beantwoorden.
Een muskus komt zelden op t droge ,maar als ze dat doen dan vooral als het donkerder word.
UV vragen ze dus niet echt om. Wel doe ik van die vitamine drupjes op het voer voor als ze toch extra nodig zouden hebben.
Als je altijd 1,5 x de lengte van het schild aan waterdiepte hebt zit je nooit fout.
(Dus bij schild van bv 4cm neem je 6cm water)
Maar in de natuur kan je ze vinden op 1, 5 a 2 meter diep. Ik heb nog nooit een muskus van een meter lang gezien dus als ze volwassen/groter zijn kan je best veel water in de bak doen.
Zolang ze maar makkelijk op t droge kunnen.
Verder eten ze in de natuur alles. Dus varieer er lekker op los met het eten. Kijk alleen uit met vlees waar wormen/parasieten in kunnen zitten.
Zelf heb ik in mijn bak een paar neontetra's en een paar guppy's zitten. (Net welke goedkoper waren) Als het er teveel worden zijn ze snel weer opgegeten. Ook heb ik er een algeneter in zodat t glas mooi schoon blijft.
Als je je schildpadjes op wilt pakken doe je dat vanaf achteren benaderen en halverwege het schild pak je ze beet. Nekje is nooit lang genoeg om je te kunnen bijten dan.
Met het verschonen van de complete bak haal ik ze er ook ff uit als t moet. Dus een keer verhuizen kan best.
Je bent serieus genoeg om ze zo min mogelijk stress te geven lijkt mij zo
Zelf vond ik het ook lastig om een compleet beeld te krijgen voor de verzorging maar met logisch nadenken en liefde voor de natuur kom je een heel eind.
Zorg dat je aquarium op een mooie plek staat dat je m vaak ziet, dan geniet je er het meest van en kan je alles (onbewust) mooi in de gaten houden. Dan hoeft t ook niet veel werk te zijn.
Veel succes wanneer je besluit jouw schildpadjes te gaan halen.