Welke planten bedoel je daarmee?
Kijk maar eens in het 'Voedingschema' topic en eerder in dit topic.
Fluitenkruid, duizendblad, boterbloemen, madeliefjes, paprika, etc.
Tevens horen klavers en wortels (en vele anderen) niet in een top 5 meest gegeven planten thuis.
Ik raak alleen in verwarring wat betreft de scherpe boterbloem, omdat daar tegenstrijdige meningen over bestaan, ook op dit forum. Holger Vetter zegt dat het kan, anderen zeggen weer dat het gevaarlijk is. Vanmorgen las ik op internet dat de dieren weten wat ze doen (instinct) en soms bewust van (licht) giftige planten eten omdat de stoffen in deze planten een goede werking hebben op hun lichaam of op daar aanwezig organismen die niet de overhand moeten krijgen.
Mijn dieren eten er geen grote hoeveelheden van, maar ze lusten het graag. Ik heb maar een paar planten in het verblijf staan, ze geven niet zoveel blad dus veel om te eten van deze planten is er niet.
Ik zie niet waarom er verwarring is, de claims dat ze eetbaar 'kunnen' zijn zijn niet onderbouwd, ze hebben geen waarde en hoeven niet gerespecteerd te worden.
Volgens mij snap je niet helemaal hoe een instinct werkt, als een schildpad niet duizenden (of miljoenen) jaren naast bepaalde plantensoorten geleefd heeft kunnen ze er ook geen instinct voor ontwikkelen, dat gaat niet in een paar generaties en vooral niet bij dieren die zich zo sloom voortplanten als schildpadden.
Dit instinct om planten te herkennen is waarschijnlijk wel aanwezig in zekere maten, maar is niet aangepast om elke plantensoort te herkennen.
Veel van deze planten zijn relatief nieuw voor schildpadden, en veel giftige stoffen komen helemaal niet voor in hun natuurlijke leefomgeving, ze hebben helemaal niks ontwikkeld om deze stoffen op te sporen of om deze planten te herkennen omdat ze daar nooit de kans voor gehad hebben.