bij mij (aller eerste keer buiten overwinterd) zijn ze alle zes goed wakker, ze sliepen in de grond in een serre van 4 vierkante meter.
voorlopig mogen ze nog niet buiten, want de kleintjes zouden zich buiten durven ingraven bij koude nachten,,, en dan vind ik ze niet snel genoeg terug.
4 van de zes ( de kleinste) eten al vlot, snachts gaan ze onder een dik pak bladeren en stro , de grootste graven zich snachts zelfs wat in en die haal ik op dagen dat het zo mooi is eruit,,het is meer dan 25? in de serre,, dit weekend ga ik een lamp met thermostaat instaleren zodat het snachts niet zo sterk afkoelt.
volgend jaar ga ik ze niet meer in de "Vrije bodem" laten ingraven want ik ben heel de winter bang geweest voor ratten , ook de ratten, woelratten, muizen of wat dan ook weten dat die serre lekker warm is, de bodem in de serre is dan ook een wirwar van gangen. gelukkig hebben ze de schildpadden niets aangedaan.
een buur die varkens en koeien houd , een schuur vol stro , ,, ratten zitten hier zoiezo.ik denk vooraal woelratten in de tuin , onder het gras lopen ook enorm veel gangen,,,,
dus volgend jaar een soort van kuip in de serre ingraven met drainage gaten en vullen met losse aarde,,eens ze de grond inzitten afdekken met een gaas of plank en bladeren, , geen risico
maar al bij al een heel geslaagde winterslaap,,,