Stadschildpadden in Nederland.Hebben jullie ze wel eens gezien in Nederland? Stadschildpadden?
Of in Belgie?
Jammergenoeg heb ik er in Belgie geen kunnen ontdekken, ze moeten er toch zijn? Wie ze weet te vinden, laat het hier weten svp!
Zodoende beperk ik me tot Nederlandse schildpadden, om te beginnen deze: omringd door heel Hollandse huizen, de schildpadfontein op het Prins Hendrikplein, Den Haag.
Alblasserdam.
De kunstenaar van de Haagse en deze uit Alblasserdam is me niet bekend.
Wie dat weet, een aanvulling is welkom.
Dit schildpad komt voor als detail in de prachtige beschilderingen door Wout Muller en Matthijs Rölling in ’t Marnehoes, cultureel centrum voor de regio Noordwest Groningen, Wehe Den Hoorn.
Een schildpad voor het Rembrandthuis in Amsterdam, door kunstenaar Hans ’t Mannetje (Hillegom 1944), beeldhouwer te Dieren.
Het beest kijkt wat zuur, het heeft dan ook letterlijk en figuurlijk een zware taak. Het draagt de herdenkingszuil het 'Rembrandtblok'.
Rondom de zuil staat de tekst:
de tijd kruipt met het bouwwerk heen
van hier van daar rest soms een steen
Op het 'Rembrandtblok' staat aan de zijde van het Rembrandthuis een eerbetoon aan het verzet en aan de andere kant een kwatrijn van Jacob Israël de Haan als verwijzing naar de verdwenen Jodenbuurt:
tot hier verdween het oude stadspatroon
van hier begon de stadsvernieuwing
in deze buurt
ter herinnering werd in 1986
dit gedenkteken opgericht
die te Amsterdam vaak zei "Jeruzalem"
en naar Jeruzalem gedreven kwam
hij zegt met een mijmrende stem
"Amsterdam, Amsterdam"(Jacob Israël de Haan)
Het gedeeltelijk uit natuurstenen bouwfragmenten samengestelde gedenkteken markeert het punt tot waar de geplande snelweg van Amstelstation tot Scheepvaarthuis gerealiseerd is. Het monument gedenkt Jacob Israël de Haan, de oude Jodenbuurt en het verzet van de buurt tegen de grootschalige naoorlogse afbraak ten behoeve van stadsvernieuwing en de geplande snelweg.
De gebruikte afbraakfragmenten zijn:
- een groenachtige, hardstenen schildpad zonder kop, waarvan de herkomst onbekend was.
- een dikke hardstenen kolom, afkomstig van het door Berlage ontworpen gebouw van de levensverzekering 'De Algemene' aan het Damrak
- een blok hardsteen waarop, zoals blijkt uit de ingehakte letters, eens een borstbeeld van Rembrandt moet hebben gestaan.
We vervolgen onze weg en arriveren in Nieuw-Loosdrecht.
Hier staat een bronzen schildpad op een betonnen plateau met keien. Het beeld is gesigneerd met een monogram "(onleesbaar, mogelijk tfdj) 81". Kunstenaar zou Taeke Friso de Jong (Oudenrijn 1948), beeldhouwer, medailleur, tekenaar te Kamerik zijn.
Het is echter niet geheel zeker of dit beeld van Taeke Friso de Jong is.
Wel zeker is de schepper van dit bronzen beeld hieronder: Paulus Reinhard.
Met de dansende schildpadden uit Tilburg van Niko de Wit, besluiten we deze aflevering Stadschildpadden.