Idd agnes, van Brulkikkers hebben we hier ook last, was deze week zelfs nog in het brt Journaal te zien.
Maar dat de natuur zich aanpast daar kan ik je geen gelijk in geven in die zin dat als je bvb de brulkikker neemt, deze in onze streek geen natuurlijke vijanden heeft en voor je het weet met een groot probleem zit opgescheept.
Daarbij komt ook nog dat al onze inheemse kikker en salamanders ook totaal verdwijnen.
Onze inheemse fauna al zoveel te lieden van ons menselijk vernietigings gedrag, dat op zeer korte tijd geen groene, bruine kikkers of zelf maar één salamander te vinden zal zijn in natuurlijke biotopen voor hoeverre we deze nog rijk zijn.
Mijn tuinje is 7 x 20 meter groot, maar daarin huizen de bruine kikker, groene kikker, gewone pad ( bufo bufo ), salamanders zoals Triturus vulgaris en alpestris.
mijn geburen hebben een grastuintje waar alles netjes word opgeruimd, maar daar leeft niets, zelfs de vogels landen niet in hun tuintjes want er is ook niets te vinden.
Dat mijn buren klagen over het kikkergezang stoort mij niet, ik antwoord simple dat ze maar de ramen moeten sluiten
Wat ik hiermee wil zeggen is dat op langere termijn deze dieren enkel nog in tuintjes zullen te zien zijn.
Maar niet alleen dit want neem je één schakel weg in de voedselkring, dan heeft dit ook gevolgen voor andere diersoorten.
We zijn wel constand bezig dat het maar eens zou moeten ophouden met schildpadden weg te vangen en hun biotopen niet verder te vernietigen, terwijl we ons eigen land ( ik spreek hier wel van Belgie
) al zodanig verkracht hebben dat je geen 10 km ver kan rijden zonder maar één huis weg of menselijke structuur tegen te komen.