SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172833 aantal berichten in 14136 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 9 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Avonturen met Moos  (gelezen 19169 keer)
Norma
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"

« Gepost op: 22 September 2013, 20:56:55 »

Avonturen met Moos

Voor wie denkt dat schildpadden slome saaie dieren zijn, die kan ik overtuigen van het tegendeel.
De avonturen die ik met mijn oudste Boettgeri meemaak zijn zeer verrassend en ik mag wel zeggen soms stressvol!  groentjes lachen

Buiten werd het kouder en nat bovendien, het was tijd de binnenterraria gereed te maken.
Eerst de grote voor de vrouwen en de kleintjes, daarna het mannenverblijf.

Tegen de avond was het vrouwen verzamelen. Ze verstoppen zich her en der dus het was even zoeken.
Uiteindelijk had ik ze allemaal gevonden, behalve Moos. Moos is een volwassen vrouw, ondernemend en sterk, heeft al een redelijke grootte die je niet zomaar over het hoofd ziet.
Dat was vreemd, nog maar eens op alle verstop plekken kijken. Met de mooie schut kleur vallen de dieren vaak niet op tussen de inrichting van het verblijf.
Hmmm... geen Moos, vreemd.  verdriet

Moos is weg, was mijn conclusie na nog een aantal keren zoeken.
Ik was de hele middag weg geweest en het verblijf zag er nog precies zo uit als ik het achtergelaten had.
Diefstal? Uitbraak?
Zou beiden kunnen, ik had op het deksel van het kasje dit keer geen verzwaring gelegd zoals anders, het zou toch niet??? De houten nacht hokjes stonden onaangeroerd op hun plek.

Nu heb ik een behoorlijk forse en flink begroeide tuin met ingegraven omheining, dus alles afzoeken was geen optie, het dier kon niet van het terrein af.
De herder!  eureka  Daar heb ik mee gespeurd naar mensen, die zou kunnen helpen. Ze kwam eerst met al haar speelgoed aan, dat schoot niet op. Dan eerst maar ruiken aan het hooi uit het kasje en aan een schildpad.
Dat hielp nu begreep ze wat ze moest zoeken. Ze verwees wel een plek langs het hek, maar geen Moos.
De speurhonden van een vriendin deden precies hetzelfde. Maar geen Moos.
Ik berustte erin: 'die zie ik misschien volgend voorjaar wel weer'.

Toch laat zoiets je niet los, zodra de zon scheen elke dag even kijken op het warme grind vlakbij de verwijsplek van de honden.
Zonder veel hoop overigens, want het dier kon inmiddels overal zitten.
De vierde dag ... was het raak!  Moos Meesteruitbreker zat daar inderdaad te zonnen op het grind!!!  yeach
Ik riep enthousiast  'Moos!, daar ben je!', ze keek me alleen maar aan en verroerde zich niet, haha, het is nou eenmaal geen hond.

Moos Meesteruitbreker is een enorme klimgeit, ik had het kunnen weten. Waarschijnlijk heeft ze zich op een nachthokje weten te hijsen, waarna het een fluitje van een cent moet zijn geweest voor haar om het lichte kunsttof deksel op te lichten.
Wat was ik blij haar weer terug te zien!!!  cool zeg

Houdini zit nu lekker warm in het binnenterrarium met de anderen.
Zo net hoorde ik een doffe klap... er viel zeker wat om achter.
Er was inderdaad wat gevallen, jullie raden het al: Moos Meesteruitbreker!
Dit keer heeft ze het voor elkaar gekregen de glazen schuifruit opzij te schuiven, ze is gelukkig heel gebleven ze zat alleen wat versuft (wat was dit nou weer?) op de grond...  foutje !
Voor de ventilatie liet ik altijd een kleine kier open, zodat er circulatie is in combinatie met het rooster bovenin.
Geen van de andere schildpadden heeft dit voor elkaar gekregen of ook maar geprobeerd.

Gisteren heb ik (met vooruit ziende blik!) een nieuw groter binnenverblijf overgenomen, dat er Moosproof uitziet.

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #1 Gepost op: 22 September 2013, 21:12:31 »

Norma, je bent jouw roeping misgelopen, je had schrijfster moeten worden ....... glimlach

De ervaring lijkt me niet leuk, maar het was wel een bijzonder verhaal om te lezen.

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Norma
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #2 Gepost op: 22 September 2013, 22:32:00 »

Dank je Turtlebird!
 yeah !

Ik ben heel blij dat ik mijn Houdini weer terug heb!
Nu weet ik waar zij toe in staat is  onder indruk

Norma
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #3 Gepost op: 26 September 2013, 19:13:53 »

Nee, niet wat jullie denken, 'is Moos weer???'
Slechts een waarschuwing, voor wanneer je ook denkt 'dat doet mijn schildpad niet'.  fluiten

Dit lijken bijtschildpadden(?) waarbij er eentje maling heeft aan het gezag, dit is dan ook geen uitbreker, maar een inbreker!
Hieronder een Russische vierteen in actie. Een uitbraakpoging, of is dit zijn dagelijkse oefening aan zijn prive klimwand?

Norma
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #4 Gepost op: 3 Oktober 2013, 18:59:15 »

Goed Moos dus.  liefde voor...
Sinds het koudere weer van nu begin oktober, zit ze binnen in een groot terrarium (140x50cm.), samen met de andere Griekse dames. Hoewel de twee Boettgeriaanse heren een privé terrarium hebben, is dat behelpen met de ruimte, zeker voor Moos.
De eerste dagen met zon overdag gingen ze allemaal graag nog naar buiten, maar met de oostenwind verdwenen ze al met een uurtje of twee in hun warme kasje.

Met een week of vier tot zes gaan ze de kelder in. Eerst natuurlijk afbouwen van licht, warmte en voer.
In de tussentijd zitten ze nu toch wel krapjes vond ik.
Een nieuwe ruimte zou voor de grote ramen die tot de grond gaan in mijn werkkamer kunnen staan.
Rondspeurend op marktpl. vond ik precies wat ik nodig had: een ruim verrijdbaar zelfgemaakt verblijf!  eureka
Het schildpad dat daarin leefde was na ruim tien jaar naar een opvang verhuisd. Het verblijf zag er werkelijk keurig uit, schoon en netjes. Glazen wanden rondom zodat er veel licht in kan en geen tocht.
De bovenzijde afgedekt met platen perspex die verschuifbaar zijn voor de luchtverversing. Deels laat ik de bovenkant open, anders wordt het hier  binnen te warm met zon er op.  

Van de week alles ingericht, de ene lamp (uv+warmte 100W Solar Raptor van reptielenlampen.nl) geeft meer dan genoeg warmte blijkt nu. Daar kan ik de tijd van beperken.
Het is daar net een kas met die grote ruiten!
De ondergrond bestaat voor een deel uit ruwe dunne flagstone, een ander deel uit Plantation Soil, waar ik erg tevreden over ben. Het houdt  geweldig goed vocht vast om de luchtvochtigheidsgraad op peil te houden. Inderdaad, je moet er wel regelmatig met een gietertje water overheen sproeien.  

Exo Terra Plantation Soil is gemaakt van samengeperste vezels van kokosnootbast. Dit ecologisch substraat is ideaal voor het verhogen van de vochtigheid in het terrarium en is veilig voor gravende reptielen.
Het is eventueel te mengen met grof zand om een steviger mengsel te krijgen om in te kunnen graven, zo gebruik ik het in de winterslaapkist.

Vandaag ging de groep voor het eerst op inspectie. Het is een succes dat lieten ze duidelijk merken.  hoed af
Moos kan nu weer lekker de benen strekken.

Om ze nog meer ruimte te geven bedacht ik net, dat hun buiten slaaphok er aan vast gekoppeld kan worden.
Het is  toevallig precies de goede hoogte en breedte, even het ruitje uit het grote verblijf schuiven en zie, nog meer ruimte!

En ja hoor,  groentjes lachen ik kan er zelf ook nog bij, het slaaphok past namelijk precies onder mijn tafel en neemt zo geen extra ruimte in!
« Laatste verandering: 3 Oktober 2013, 19:19:45 door Norma » Gelogd

anneke
Chelonoidis carbonaria
**

« Antwoord #5 Gepost op: 3 Oktober 2013, 19:46:25 »

Ook ik heb al een paar ontsnappingen van mijn russen mee gemaakt. Vorig jaar ontsnapte er een door het gaas wat rond een klimroos staat in het buiten verblijf,  omhoog te duwen en eruit te klimmen. Helaas voor haar raakte ze verstrikt in het vijvernet waardoor ze al snel door onze hond gevonden was. Gelukkig heeft ze hier niets aan over gehouden en was ze makkelijk te bevrijden.
Vorige week stapte ik de achterdeur uit en liep het mannetje ineens voor mijn neus. Hoe die eruit is gekomen is me nog steeds een raadsel (de roos is inmiddels weg). Ik heb ook al gemerkt dat ze aan het gaas, wat over het buitenverblijf ligt,knagen om te proberen eruit te komen.
Ja, het zijn kleiden duveltjes die je goed in de gaten moet houden.
Norma
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Oktober 2013, 14:30:07 »

Het was tijd om de schildpad adminstratie bij te werken.
Alle beesten worden jaarlijks gemeten, gewogen en gefotografeerd voor het archief.

Alle spullen klaargezet, zodat ze weer zo snel mogelijk terug in hun vertrouwde omgeving kunnen.
Pen, papier, de weegschaal en het meetlint lagen klaar. Het fototoestel en de ondergrond, briefjes met naam, nummer en datum erop. Zelfs een krant van die dag met de datum zichtbaar (goede tip van Remikiso!).
Alles zo bijelkaar gelegd dat het in een keer met het dier samen op de foto komt.  camfoto

Het is altijd een stressvolle toestand voor de boettgeri's, 'hellup.. wat gaat er gebeuren?'. onder indruk
Zulke reacties zijn niet op hun gezicht af te lezen zoals bij mensen. Nee, daarvoor moet je je beestjes kennen.

Allereerst was Moos aan de beurt.
Eerst maar wegen en meten. Moos werd op de fotomodellen plek gezet. Camera in de aanslag en zorgen dat alles zo goed mogelijk zichtbaar en leesbaar is, zoals naam/nummer en datum.
Je zou het niet denken, maar het is toch een heel gedoe met een schildpad dat telkens op de loop gaat.
Jahaa, ik moet haar natuurlijk eerst 'handtam' maken, zoals je dat wel leest in advertenties op marktpl.!  bulderlach
Uiteindelijk scherpte goed, en..... getverrr, wat is dit nu weer?
Allemaal nattigheid, wat zeg ik een overstroming op mijn bureau, op de zorgvuldig voorbereide ondergrond met naam, nummer, krant, owww, juuhuu het loopt alle lades in en op mijn voet.

Moos had er duidelijk genoeg van en wat zijn dan de mogelijkheden voor een schildpad als weglopen niet helpt:
juist, je doet een enorme plas! Werkt altijd. groentjes lachen

Nou ja, het is eigenlijk overduidelijk, ook voor een buitenstaander, hier hoef je je beestjes niet eens voor te kennen... t'ja...

Uiteindelijk is het me toch gelukt om goede foto's te maken. Natuurlijk nadat ik eerst alles heb schoongemaakt, weer nieuwe droge papieren en ondergrond neergelegd en bedacht wat ik kon doen om dit soort 'slimme grappen' voor te zijn. eureka
Er gaat nu een doorzichtig plaatje perspex over de informatieve ondergrond, daarnaast een dweil.
Of we het droog houden droog de volgende keer is een verrassing, maar nu ben ik voorbereid, kom maar op stelletje viezerikken!

En Moos?
Als schildpadden kunnen lachen dan heeft zij dat zeker gedaan.  yeah !
Ze werd namelijk op haar wenken bediend door deze grap: direct retour in het verblijf.

NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Oktober 2013, 15:28:50 »

Toch tamelijk algemeen bekend:van administratie krijg je 't vliegend......
Martientje
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Oktober 2013, 20:11:59 »

Heb je foto's van Moos en het mooie verblijf?
Norma
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #9 Gepost op: 19 Oktober 2013, 20:27:02 »

Heb je foto's van Moos en het mooie verblijf?

Van de week zal ik eens foto's maken!  akkoord

Martientje
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: 19 Oktober 2013, 21:33:43 »

Dankie dankie... yeah !
Norma
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #11 Gepost op: 25 Oktober 2013, 19:40:54 »

Hier foto's van het nieuwe binnenverblijf van mijn boettgeri's.   yeah !

Het staat voor een tot beneden doorlopend raam, zodat de dieren normaal daglicht en zon krijgen.
De afmeting langs het buitenraam is 1.80 m en de breedte met het houten nachthok 1.70m.
Rondom zitten glazen ruiten met een 10cm. hoge matte laag. Lekker rustig en tochtvrij!
Het grote deel met een warmte/uvb lamp wordt afgedekt met een houten plaat waar een perspex schuif in zit.
Hier staan de bakken met vochtige graspollen en kleine schuil- en klauterhokken, aan de andere kant is de ingang naar het houten nachthok.
De poot van de 'L' wordt deels afgedekt met een glazen plaat. Een deel blijft altijd open voor de ventilatie en de frisse lucht.
Hier liggen voor de hygiene plakken flagstone met daaronder kranten. Dit is de voer- en drinkplaats.

Mijn werktafel (met witte poot zie foto 2) kan over het nachthok worden geschoven om ruimte te besparen. Voor de foto's heb ik het even weggeschoven.

Het verblijf staat op zwenkwielen en kan eenvoudig verplaatst worden.
Ik moest een verblijf hebben dat niet direct op de grond staat, vanwege de vloerverwarming aldaar.
Schildpadden moeten warmte krijgen van boven en niet vanaf beneden.  
Wanneer de meute straks gaat winterslapen is het geheel dat uit drie delen bestaat, makkelijk op te ruimen tot het voorjaar in de schuur.

Hierboven zie je de afdekking.

Een paar sfeerfoto's van de binnenkant:

Rechts vooraan zien jullie malle Moos met gezelschap.  liefde voor...
Linksboven de ingang naar het houten hok, er gaat er net een naar binnen.

remikiso
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #12 Gepost op: 25 Oktober 2013, 21:41:07 »

Ziet er leuk uit!
Norma
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #13 Gepost op: 27 Oktober 2013, 18:17:49 »

Ziet er leuk uit!
Dank Remikiso!

Naar aanleiding van de uitbraakpogingen van Moos, hier nog een aantal gelijkgestemden 

Eerst het hoofd nu de rest nog, een kwestie van volhouden.

Je kan nog zo je best doen om een mooi ruim verblijf met afwisselende inrichting te maken voor het schildvolkje, het blijven wilde dieren. Ze willen altijd weten wat er aan de andere kant te beleven valt, oftewel het gras/water is altijd groener bij de buren.

Zo'n gat vraagt natuurlijk om erdoor te gaan!
Ben het geheel met de schelm eens: Dat hek met die balen is ook niet interessant.

Martientje
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

« Antwoord #14 Gepost op: 27 Oktober 2013, 19:48:09 »

Mooi verblijf zeg!
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
door Spaceke
[Vandaag om 11:39:53]

[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 November 2024, 11:57:13

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172833
Totaal aantal topics: 14136
Vandaag Online: 1162
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online