Avonturen met MoosVoor wie denkt dat schildpadden slome saaie dieren zijn, die kan ik overtuigen van het tegendeel.
De avonturen die ik met mijn oudste Boettgeri meemaak zijn zeer verrassend en ik mag wel zeggen soms stressvol!
Buiten werd het kouder en nat bovendien, het was tijd de binnenterraria gereed te maken.
Eerst de grote voor de vrouwen en de kleintjes, daarna het mannenverblijf.
Tegen de avond was het vrouwen verzamelen. Ze verstoppen zich her en der dus het was even zoeken.
Uiteindelijk had ik ze allemaal gevonden, behalve Moos. Moos is een volwassen vrouw, ondernemend en sterk, heeft al een redelijke grootte die je niet zomaar over het hoofd ziet.
Dat was vreemd, nog maar eens op alle verstop plekken kijken. Met de mooie schut kleur vallen de dieren vaak niet op tussen de inrichting van het verblijf.
Hmmm... geen Moos, vreemd.
Moos is weg, was mijn conclusie na nog een aantal keren zoeken.
Ik was de hele middag weg geweest en het verblijf zag er nog precies zo uit als ik het achtergelaten had.
Diefstal? Uitbraak?
Zou beiden kunnen, ik had op het deksel van het kasje dit keer geen verzwaring gelegd zoals anders, het zou toch niet??? De houten nacht hokjes stonden onaangeroerd op hun plek.
Nu heb ik een behoorlijk forse en flink begroeide tuin met ingegraven omheining, dus alles afzoeken was geen optie, het dier kon niet van het terrein af.
De herder!
Daar heb ik mee gespeurd naar mensen, die zou kunnen helpen. Ze kwam eerst met al haar speelgoed aan, dat schoot niet op. Dan eerst maar ruiken aan het hooi uit het kasje en aan een schildpad.
Dat hielp nu begreep ze wat ze moest zoeken. Ze verwees wel een plek langs het hek, maar geen Moos.
De speurhonden van een vriendin deden precies hetzelfde. Maar geen Moos.
Ik berustte erin: 'die zie ik misschien volgend voorjaar wel weer'.
Toch laat zoiets je niet los, zodra de zon scheen elke dag even kijken op het warme grind vlakbij de verwijsplek van de honden.
Zonder veel hoop overigens, want het dier kon inmiddels overal zitten.
De vierde dag ... was het raak! Moos Meesteruitbreker zat daar inderdaad te zonnen op het grind!!!
Ik riep enthousiast 'Moos!, daar ben je!', ze keek me alleen maar aan en verroerde zich niet, haha, het is nou eenmaal geen hond.
Moos Meesteruitbreker is een enorme klimgeit, ik had het kunnen weten. Waarschijnlijk heeft ze zich op een nachthokje weten te hijsen, waarna het een fluitje van een cent moet zijn geweest voor haar om het lichte kunsttof deksel op te lichten.
Wat was ik blij haar weer terug te zien!!!
Houdini zit nu lekker warm in het binnenterrarium met de anderen.
Zo net hoorde ik een doffe klap... er viel zeker wat om achter.
Er was inderdaad wat gevallen, jullie raden het al: Moos Meesteruitbreker!
Dit keer heeft ze het voor elkaar gekregen de glazen schuifruit opzij te schuiven, ze is gelukkig heel gebleven ze zat alleen wat versuft (wat was dit nou weer?) op de grond...
Voor de ventilatie liet ik altijd een kleine kier open, zodat er circulatie is in combinatie met het rooster bovenin.
Geen van de andere schildpadden heeft dit voor elkaar gekregen of ook maar geprobeerd.
Gisteren heb ik (met vooruit ziende blik!) een nieuw groter binnenverblijf overgenomen, dat er Moosproof uitziet.