Heb de Philips Tornado lamp in mijn terrarium gehangen en eens vergeleken met de Repti-glo 2.0 (26W) en de LED 18 watt E27 Cornbulb.
En kan jullie gerust zeggen dat het resultaat zeker niet tegenvalt.
De Repti-glo 2.0 (26W)
De Philips Tornado(23W)
Links de Repti-glo en rechts de Philips Tornado
Links de Repti-glo en rechts de LED Cornbulb
Verschillen zijn nauwelijks waarneembaar in het terrarium. De Tornado is een spaarlamp die een heel klap kleiner is dan de Repti-glo,
maar doet wat lichtopbrengst er echt niet voor onder. Wat een felle kleine opdonder. Ik ben er zeer over te spreken.
Ik heb trouwens al mijn spaarlampen horizontaal in een aluminium cakeblik hangen, zodat de verlichting niet alle kanten opstraalt.
Ik ben hier destijds mee begonnen ,omdat ik UV-spaarlampen gebruik in mijn oude terraria. Ik merkte dat ik op deze manier stukken hogere UVB (Solarmeter 6.2) onder de lamp behaalde dan toen ik ze gewoon vertikaal had hangen. Op deze manier behaalde ik hogere en zeer acceptabele UVB waardes met de UV-spaarlampen, al moet je er dan wel voor zorgen dat je dieren binnen de 10-15 cm van de lamp kunnen komen.
Alleen op deze manier haal je alles uit je UV-spaarlamp en kun je er daadwerkelijk een jaar meedoen.
Groot voordeel van het op deze manier te doen is dat de warmte in zo'n cakeblik blijft hangen waardoor er vlak onder de lamp een 2e zonneplek van zo rond de 40 graden ontstond. En aangezien UVB pas effectief en actief in de huid wordt bij een lichaamstemperatuur van boven de 37/38 graden sloeg ik 2 vliegen in ??n klap. En naar aller tevredenheid ben ik dit blijven doen.