[q"De Hollandse paardenbloem is niet hetzelfde als de Griekse of Franse paardenbloem". uote][/quote]
en al zeker niet hetzelfde als de spaanse
er groeit hier helemaal geen paardebloem!!!!!!!!!!
zelfs niet met zaden uit belgie en heeeel veeel water geven
en mijn lieve schilpies lusten het spaanse onkruid voor geen meter
hier komen nog landschildpadden in het wild voor, heb er zelf eentje opgevangen, en 2 maanden terug is er eentje door buren opgevangen
stonden telkens gewoon voor de poort, letterlijk
de moorse dan
wat groeit er hier?
eigenlijk maar een paar soorten onkruid, alleen in voor en najaar
nu, niks
waar vinden ze nu hun voedsel?
de droge bladeren worden gewoon opgesmikkeld, vooral van chorisia, zijn ze dol op
zowel bij mij als bij die andere mensen staat die boom, en ik denk dat dat heeft aangetrokken
zit daar dan zoveel mineralen in? kweet niet hoor
de bodem is hier straatarm en bikkelhard, nu hard als beton van de droogte, na regen 1 pot vies slijk waarvan direkt 2 kilo aan je schoenen blijft plakken
boeren klagen steen en been dat ze constant moeten verrijken met fosfor en natrium
kalk zit hier inderdaad wel erg veel in het leidingwater, maar in de bodem?
zal het eens vragen aan de boer hiernaast
ik geef heel veel opuntia cactus, uit eigen tuin, want in het wild zit die hier vol met een witte schimmel, afschuwelijk
mora of wilde moerbei groeit hier ook overal en vijgebomen, en daarvan de droge bladeren lusten ze ook int wild,
maar dat geef ik niet
dus ik denk dat hun voeding uit eigen biotoop armer is dan we denken
ik persoonlijk geef alleen kalk bij bij de kleintjes en mijn volwassen vrouw in periode van eileg
als we hier terug regen hebben gekregen en terug onkruid krijgen, zal ik eens fotos plaatsen
ik vind wel dat we dikwijls 1 ding over het hoofd zien: schildpadden in het wild worden helemaal zo groot niet en zo zwaar niet als de dieren die wij houden
en zijn niet voor niks met uitsterven bedreigd
dus de dieren in gevangenschap even arme voeding geven is niet echt goed idee, maar dit is persoonlijke mening he
ik ken een aantal kwekers waar dieren uit wild samen zitten met zelf opgekweekte en je haalt ze er zo uit hoor
waarmee doe je goed?
zoals bij de mens, er is de vraag wat hebben we nodig om te overleven? bitter weinig
al de rest is voedsel voor de ziel
dus bij mijn dieren geldt de regel: met mate, waarvan de dieren zelf genieten of duidelijk gek op zijn, en waar ik me zelf gemoedsrust mee geef dat ik goed voor mijn dieren zorg